Som du selv ser kan prøver endre seg relativt mye på 2-4 uker, men det er stor doseendring som ligger til grunn for det i ditt tilfelle. Gjøres derimot økning/redusering av dose mer forsiktig, blir endringene mindre.

Jeg tror ikke det er noe avgjørende om du tar prøven om en eller 2 uker med tanke på eggløsningen din og forsøk på å bli gravid, da det er vanskelig å bremse et stoffskifte på en uke. Dette selv om blodprøvene skulle vise endringer i verdier. Kroppen trenger tid for å følge etter, altså bremse ned. For din egen del med tanke på ikke å evnt tippe over i høyt og plages av dette kan det være greit å se om blodprøvene viser en endring i form av retning for høyt snarest mulig, da du mener selv at du merker at det er i ferd med å bli høyt.

Jeg synes det ser ut til å gå fort i svingene for deg med tanke på dosering. Fra 50 til ingenting og fra ingenting til 100 er etter min vurdering litt for store doseendringer og at du kanskje hadde vært mer tjent med å først bli satt på 50 igjen og deretter en gradvis økning for å nærme deg en stabil dose og at kroppen får tid til å vende seg til endringer. Du skal ikke behøve å mase deg til prøver heller i mine øyne. Det er altfor mange leger i dag som mener det er nok med blodprøver et par ganger i året og det er etter min mening helt feil når vi ikke er tilnærmet stabilisert. Når vi derimot er det og samtidig begynner å bli kjent med hvordan kroppen reagerer på medisin og doseendring og vi lærer symptomer å kjenne er det ikke nødvendigvis så viktig med blodprøver så ofte. Da kan vi dosere litt opp og ned etter symptomer hvis vi selv føler oss trygge på det. Men er vi selv i behov av blodprøver på grunn av usikkerhet rundt dose og symptomer synes jeg prøver skal tas når vi ønsker det.

Selv ringer jeg bare lege når jeg vil ta ulike blodprøver, han sender arket og jeg krysser av på det jeg ønsker å ha fulgt opp og jeg tar blodprøvene på nærmeste lab. Han ringer meg når svarene foreligger. Så enkelt kan det faktisk gjøres

Ta prøvene hvis du føler behovet og du får endret dose raskest mulig hvis stoffskiftet er stigende. Det kan være at symptomene du merker er relatert til Levaxinen og ikke sykdommen. Altså at det blir litt for rask økning som fører til symptomene og ikke et reellt for høyt stoffskifte. Vi trenger ofte å stå på en dose en tid for å merke det faktiske resultatet. For mye opp- og nedjustering betyr ofte at det tar lengre tid enn nødvendig å finne sin korrekte dose og gjerne er dette fulgt av plagsomme symptomer. Min erfaring er at små endringer er det beste. Det kan du jo ha i bakhodet fremover. En startdose fra 0 til 100 er kanskje litt i overkant basert på din erfaring med 50 som kanskje var litt for lite når man ser på din FT4.