Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
Tråd: ny-hjælp til blodprøver
-
04-06-09, 21:03 #1
Bruker
- Medlem siden
- Jun 2009
- Meldinger
- 2
ny-hjælp til blodprøver
Hej
Nogen der kan hjælpe?
Har lige fået svar på blodprøver. Lægen siger fine fine, men kroppen siger nej. Stadig træt, ingen koncentration, hjertebanken.
Har lige efter 6 uger på ny eltroxin fået udlevering af sundhedsstyrelsen på euthyrox. Venter på apoteket ringer. De vidste ikke hvor de skulle få dem fra. Vente, vente. Har anmeldt bivirkninger.
TSH 0,44 min ref.0,3 max ref 4,0
Thyroxin 93 min ref 65 max ref 140
Triiodthyronin 1,4 min ref 1,3 max ref 3,1
På forhånd tak
lollipopFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
07-06-09, 21:57 #2
Sv: ny-hjælp til blodprøver
Hei

Jeg lytter alltid til min kropp. Sier den at noe ikke er som det skal være, så er det slik.
Jeg kan dessverre ikke hjelpe med tolking av disse blodprøvene, da vi her i landet opererer med Tsh, FT4 og FT3. Jeg har lest at ved medisinering ved lavt stoffskifte så har mange det best dersom verdiene ligger litt i øvre ref. område. Altså en lav Tsh og en og en FT4 og FT3 i øvre sjiktet. Men igjen stemmer ikke dette for alle. Det er så individuelt dette her, det finnes ingen mal, utover det å selv bli kjent med på hvilke verdier har min kropp det best. Så ta gjerne en blodprøve når du har det godt også, da har du noen verdier svart på hvitt som tilsier at her bør jeg tilstrebe å ligge.
Jeg håper du snart vil føle deg bedre og ønsker deg en best mulig sommer
-
08-06-09, 12:18 #3
Bruker
- Medlem siden
- Jun 2009
- Meldinger
- 2
tak for svar. og god sommer til dig også
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
08-06-09, 13:21 #4
Ja, vi bruker for det meste frie verdier, det finnes også totalverdier som brukes i spesielle tilfeller.
Først må nevnes at kroppens stoffskiftehormon er T3. Det finnes noen få spesielle celletyper hvor T4 kommer gjennom cellemembranen, men den omdannes også der til T3 før den kan brukes.
Når kjertelen produserer T4, så bindes disse til 3 blodprotein-typer. Det aller meste går til proteinet TBG (ThyroxinBindendeGlobulin).
I denne fase fungerer bindingen som kroppens lagerbeholdning av T4.
Blodprøven på dette stadie benevnes "totalverdi" og beskrives ofte med TT, eller bare T4.
Totalverdien varierer sterkt med antall bindeproteiner, og de varierer sterkere hos kvinner enn hos menn.
Når lagertilstanden har vart ca 3uker frigjøres en liten fraksjon av total-lageret (ca.o,o3%). T4 er nå ikke lenger bundet til noe, og benevnes frittT4 eller fT4, og blodprøven heter også det samme.
Det er KUN fra denne lille fraksjon det dannes stoffskiftehormoner (T3).
Så fritt T4 er den blodprøve som best gjenspeiler kroppens stofskiftetilstand.
Total T4 brukes bare til en total vurdering hvis andre prøver ikke samsvarer.
Når den frie fraksjon er så liten som 0,03% er totalverdien ikke egnet til å vurdere stoffskftetilstanden.
MEN.......
Ikke tro at blodprøver kan vise noe om stoffskiftetilstanden !
Det er jo ikke i blodet stoffskiftet foregår - det er jo kun en jernbane.....
Blodprøver viser kun mengder - ikke om det fungerer - og det er viktig !
Det finnes flere registrerte tilstander hvor det er nok stoffskiftehormoner i blodet, men hvor kroppen likevel har lavt stoffskifte.
Man mener også at det finnes parcielle tilfeller, altså grader av dette.
Celleresistens og hypothyreose 2 er eksempler.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Q10 + Selen som hjælp mod træthed
Av gitteh i forumet SelenSvar: 13Siste melding: 06-11-13, 20:08 -
Blodprøver og kul
Av Gulsol i forumet BlodprøverSvar: 0Siste melding: 23-04-09, 09:19 -
Jeg fik konstateret lavt stofskifte for ca 4 uger siden
Av Karen M i forumet Lavt stoffskifteSvar: 13Siste melding: 17-01-09, 21:08 -
Hjælp til at tolke disse - Synes selv det er lavt
Av Nocturne i forumet BlodprøverSvar: 3Siste melding: 10-07-08, 23:37 -
Endelig hjælp!
Av Nocturne i forumet Lavt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 03-12-07, 14:56