Viser søkeresultater 1 til 10 av 19
Tråd: Glutenfritt kosthold
Threaded View
-
01-04-09, 13:50 #9
Sv: Glutenfritt kosthold
Før jeg bestemte meg og satte meg ordentlig inn i det trodde jeg også det ville bli kjempehardt. Det er jo en stooor omveltning!! Men nå har jeg lest mye om lavkarbo, og det har hjulpet meg til å finne mange fine alternativer til høykarbomat Blant annet denne:
LAVKARBOLAPPER
150 g kremost
1,5-2 dl raspa ost
3 egg
-salt, pepper, krydder og urter etter smak
Bland kremost, eggeplommer, salt, pepper og ev. krydder/urter med stavmixer.
Tilsett osten og rør godt
Eggehviter piskes stive
Oste-blandingen vendes forsiktig i eggehviten.
Legges på bakepapir med ss. Blir 9 stk., eller tømmes utover bakepapirkledd plate og stekes hel. Deles i biter når den er kald.
Stekes ca 20 minutter på 180 grader. De faller sammen etter steking.
Brukes som: Brødskive, burgerbrød,pitabrød, pizzabunn
Kan fryses
Tines i micro, stekeovn eller på svak varme i brødristeren.
Ellers går det som sagt mye i salater (med masse kjøtt, egg, ost osv i...), jeg lager omeletter med mye godt pålegg i (som også blir fine å spise kalde som niste). De dagene jeg ikke gidder noe stort og avansert kan jeg finne på å bare spise pålegg. Hvitost og ulike andre gode oster er så godt som karbo-løse, det samme gjelder en del kjøttpålegg. Eller så spiser jeg gjerne middagsmat/middagsrester til frokost/lunsj.
Til middag går det mye i rene kjøttprodukter, kylling og fisk, hvor jeg erstatter poteter/ris/pasta med salat, blomkålstappe osv, og sausen erstattes med en eller annen form for rømmedressing/oljedressing.
Har fått mange gode tips inne på forumet http://www.lavkarbo.no
Både glutenfritt og lavkarbo er i seg selv en stor omstilling, men så lenge det kan gjøre en et hakk friskere så er det verdt det for meg iallefall!
Lignende tråder
-
Finnes det potetgull som er glutenfritt?
Av gutt_81 i forumet GlutenfrittSvar: 4Siste melding: 10-07-08, 19:13 -
glutenfritt havrebrød
Av nora i forumet GlutenfrittSvar: 4Siste melding: 13-07-07, 23:34 -
Kosthold
Av Marit i forumet Helbred og kostholdSvar: 2Siste melding: 20-05-07, 19:46 -
Nå er det nok! ja takk, glutenfritt kosthold.
Av komlå i forumet Mage/tarm/urinveieSvar: 11Siste melding: 21-03-07, 09:13

Svar med sitat
Bokmerker