Sitat Opprinnelig skrevet av Carro Vis post
Vimseliten:
Supert at du gikk ned på glutenfritt! Nå ble jeg mer motivert
Kan jo være at enkelte på en eller annen måte går opp av selve gluteninholdet, og at ikke nødvendigvis karbo. er så viktig i akuratt den sammenhengen. Ikke vet jeg. Men godt å høre i hvertfall.
Både glutenfritt og lavkarbo høres veldigt hardt ut! Hva spiser du da?
Finnes vel nesten ikke noe igjen å spise da?

Carro
Før jeg bestemte meg og satte meg ordentlig inn i det trodde jeg også det ville bli kjempehardt. Det er jo en stooor omveltning!! Men nå har jeg lest mye om lavkarbo, og det har hjulpet meg til å finne mange fine alternativer til høykarbomat Blant annet denne:

LAVKARBOLAPPER

150 g kremost
1,5-2 dl raspa ost
3 egg
-salt, pepper, krydder og urter etter smak

Bland kremost, eggeplommer, salt, pepper og ev. krydder/urter med stavmixer.
Tilsett osten og rør godt
Eggehviter piskes stive
Oste-blandingen vendes forsiktig i eggehviten.

Legges på bakepapir med ss. Blir 9 stk., eller tømmes utover bakepapirkledd plate og stekes hel. Deles i biter når den er kald.

Stekes ca 20 minutter på 180 grader. De faller sammen etter steking.

Brukes som: Brødskive, burgerbrød,pitabrød, pizzabunn
Kan fryses
Tines i micro, stekeovn eller på svak varme i brødristeren.

Ellers går det som sagt mye i salater (med masse kjøtt, egg, ost osv i...), jeg lager omeletter med mye godt pålegg i (som også blir fine å spise kalde som niste). De dagene jeg ikke gidder noe stort og avansert kan jeg finne på å bare spise pålegg. Hvitost og ulike andre gode oster er så godt som karbo-løse, det samme gjelder en del kjøttpålegg. Eller så spiser jeg gjerne middagsmat/middagsrester til frokost/lunsj.

Til middag går det mye i rene kjøttprodukter, kylling og fisk, hvor jeg erstatter poteter/ris/pasta med salat, blomkålstappe osv, og sausen erstattes med en eller annen form for rømmedressing/oljedressing.

Har fått mange gode tips inne på forumet http://www.lavkarbo.no

Både glutenfritt og lavkarbo er i seg selv en stor omstilling, men så lenge det kan gjøre en et hakk friskere så er det verdt det for meg iallefall!