Sitat Opprinnelig skrevet av ThomasWH Vis post
Hei!

Har selv gått igjennom noen glutentest-runder det siste året, så jeg kan godt fortelle deg om hva jeg opplevde! Mine symptomer var hodepine, diare, m.m - Ting som er typiske for glutenallergi/resistens.

Den eneste prøven som *beviser* (for myndighetene, også med tanke på pengestøtte pga. endret og fordyrende kosthold) om du har Cøliaki (gluten-resistens) er gastroskopi, som du tar på sykehuset. Det er en svært ubehagelig, men relativt rask undersøkelse hvor man fører et rør ned halsen din og ned i mageområdet og tar biopsier (små prøver) fra 4 forskjellige steder der nede. Disse analyseres, og man kan med stor sikkerhet si at du har Cøliaki eller ikke etter dette.

Man må spise normalt, dvs. glutenholdig, før denne prøven. I minst 1 måned, etter hva jeg har lært. Dvs., at du burde spise normal kost (brød, pizza, hamburgere, og alt annet med gluten!) helt til du bestemmer deg for å ta denne prøven.

Men, selv om du får negativ på den prøven, kan du alikevel ha gluten-allergi. Dvs., at du har en viss reaksjon på glutenholdig kost, selv om du ikke har sykdommen Cøliaki.

Mvh.
Thomas

hei
jeg har blitt testet for glutenallergi, på grunn av masse tull med magen, luft etc (føler meg som en hest av og til HE HE).

Jeg fikk beskjed at vevsprøven (blodprøve) viser at jeg ikke KAN ha cøliaki.

Men kan jeg alikevel ha det?

Takkknemlig for kloke tanker om noen vet litt