Sitat Opprinnelig skrevet av Carro Vis post
Det høres veldig slitsomt ut, får håpe det bare er en overgangsperiode til kroppen din har vennet seg av med medisinene og overtatt produksjonen selv. Det er utrolig slitsomt å føle seg sliten og umotivert hele tiden.
Jeg pleide å elske å gå lange turer ute etc. men nå har det blitt et ork.
Og så føles det jo som om man er dømt til å være "feit og lat" ,selvom det ikke er noe man kan no for. Ikke er det lett å få andre til å forstå det heller.

Et litt dumt spørsmål kanskje, men hva er alle disse referanseverdiene folk skriver om her inne? Jeg har ikke fått noen sånne verdier av legen min, hun opplyser bare T4 og TSH.

Caroline
Referanseområder (!) er da området mellom to verdier. Disse områdene varierer fra lege til lege, avhengig av hvilket laboratorium (sykehus) de bruker. Aker har feks 9 - 22 (jeg husker ikke, bare gjetter, hehe!) på FT4. Det sier da, at normalen ligger mellom disse to tallene. Men det betyr ikke at du MÅ føle deg superfrisk med en verdi på 9 feks. Eller 10. Din normal kan jo være 18 eller 19 for alt vi vet. Mange leger er litt blinde på disse referanseområdene. D-vitamin feks. har jo et latterlig lavt nedre referanseområde. Det er feks fra 20 til 200. Jeg har hatt 25-30 lenge nå, og det er alt for lavt, viser det seg av nyere forskning - Man skal helst ha over 80! Og legen min har lenge sagt at jeg er innenfor referanseområdet. Skjønner du? Uten referanseområder vet man ikke hva blodprøvesvarene egentlig betyr! Til en viss grad.