Side 1 av 8 12345678 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 77
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Standard Fikk diagnosen Hashimotos for en tid tilbake

Hei!
    Fikk diagnosen Hashimotos for en tid tilbake.
    Tok nye prøver 16/03.09 og fikk tlf. fra legen nå.

TSH 1.98 ( for 5 uker siden: 3.06)
    Fritt T4 12.4 (5 uker siden: 11.4)
    (Anti-Tpo for 5 uker siden var 1300 )

TRAS sa hun ikke noe om så hun har vel ikke fått svar.
    Det skulle sendes til Aker.

Dette betyr vel at det ser litt bedre ut eller?

Skulle øke levaxin fra 25 mikrog. til 50, 2 dager i uken.
    De andre 5 dagene skal jeg fortsette med 25.
    Skal ta nye prøver i mai.
    Synes ikke jeg merker noen særlig forskjell enda siden jeg startet med levaxin, følte meg litt bedre i førsten men så gikk det liksom over igjen.

Hva er forresten forskjellen på fritt T4 og "vanlig" T4?

Hva mener dere om disse resultatene?

Takk for et fint forum, jeg lærer masse!
    Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    848

Standard Sv: Mine prøvesvar

Vel, nå er ikke jeg noen ekspert (enda) men jeg vet at FT4 er Fritt T4-hormon, som er en av verdiene i blodet man går etter når man har Hypotyreose, sammen med Fritt T3, FT3, og evt. TSH. TSH er dog ikke like viktig, alltid.

Det kan ta litt tid å få effekt av Levaxin. Hvor lenge har du tatt Levaxin?

Hvis kun Levaxin ikke hjelper i lengden er det mange som tar Liotyronin i tillegg. Liotyronin (T3) er "broren" til Levaxin (T4).

Og hvis ikke denne kombinasjonen hjelper, er siste, og kanskje beste (i følge flere og flere pasienter!) utvei, det naturlige preparatet Armour, som kombinerer bla. hormonene T3 og T4 (Som finnes i Liotyronin og i Levaxin). Levaxin og Liotyronin er som du kanskje vet syntetisk. Armour er naturlig, laget av knust grisekjertel!

Det kommer flere og flere rapporter på at folk ikke trives med Levaxin alene. Mange blir aldri "friske" med bare Levaxin. Alternativene jeg nevnte hjelper stadig flere og flere mennesker med Hypotyreose.

Kan jo bli spennende å se på de siste TRAS og ANTI-TPO målingene dine.

Joda, ting ser bedre ut for din del. TSH litt høy enda, mye antistoffer for 5 uker siden, klassisk Hashimotos. FT4 er jo på vei opp, og det kan være bra. Du tar jo foreløpig en ganske lav dose med Levaxin. Tiden vil vise hvordan utviklingen din utarter seg!

Si meg, har du hatt hjertebank (anfall med task puls) i tiden før du fikk diagnosen?

Din diagnose var den første diagnosen jeg fikk for 12 år siden. Men det jeg fikk var mer at jeg hadde HATT Hashimotos, at denne hadde gått over, og resultatet av dette var lavt stoffskifte, som igjen ikke var målbart i blodet. Det vanligste er jo at Hashimotos-pasienter får Hypotyreose Type 1, mens jeg hadde Hypotyreose Type 2. Og nå er det snakk om at min Hashimotos/Hypotyreose kanskje har brent ut, og at jeg nå er helt frisk, men holdes syk av Levaxinen jeg egentlig ikke skal ta nå om dagen. Det er derfor jeg neddoseres pr. i dag, med alt ubehaget som følger med!

Lykke til videre!

Mvh.
    Thomas
    Sist endret av Thomas W H; 18-03-09 kl 12:32

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Hei Thomas!
    Tusen takk for svaret ditt, masse nyttig info.
    Skal svare på spørsmålene dine.

"Hvor lenge har du tatt Levaxin?"
    I omtrent 5 uker.

Legen tok ikke noen ny anti-TPO prøve nå, pleier man ikke å ta det like ofte som det andre?
    Venter på svar på TRAs , det blir spennende å se hva den viser.

"Si meg, har du hatt hjertebank (anfall med task puls) i tiden før du fikk diagnosen?"

Ja! jeg har slitt med hjertebank og rask puls, uro, og skjelvinger på hendene i en god stund (omtrent i 1.5 år) før jeg fikk diagnosen.
    Legen min tok meg ikke helt på alvor i starten og forklarte alt med angst og utbrenthet. Men etterhvert som jeg egentlig følte meg veldig bra psykisk og symptomene alikevell fortsatte ble jeg mer og mer sikker på at det var noe annet. Etter lang tid ble endelig disse prøvene tatt og det viste seg jo da at jeg har Hashimotos. Jeg har også problemer med "temperatur-problemer" eller hva jeg skal kalle det. Jeg kan være glovarm i ansiktet og iskald på hendene, og det virker som jeg stort sett har en lav kroppstemperatur (hvis jeg tar tempen) men jeg føler meg alikevell veldig varm.

Legen syntes det var litt overraskende at jeg hadde lavt stoffskifte siden jeg hadde mange symptomer på høyt.
    Stemmer det at vi m Hashimotos kan på "episoder" med høys stoffskifte selvom vi egentlig har lavt?

Mvh Caroline
    Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    848

Sitat Opprinnelig skrevet av Carro Vis post
    Hei Thomas!
    "Hvor lenge har du tatt Levaxin?"
    I omtrent 5 uker.

Legen tok ikke noen ny anti-TPO prøve nå, pleier man ikke å ta det like ofte som det andre?
    Venter på svar på TRAs , det blir spennende å se hva den viser.

"Si meg, har du hatt hjertebank (anfall med rask puls) i tiden før du fikk diagnosen?"

Ja! jeg har slitt med hjertebank og rask puls, uro, og skjelvinger på hendene i en god stund (omtrent i 1.5 år) før jeg fikk diagnosen.
    Legen min tok meg ikke helt på alvor i starten og forklarte alt med angst og utbrenthet. Men etterhvert som jeg egentlig følte meg veldig bra psykisk og symptomene alikevell fortsatte ble jeg mer og mer sikker på at det var noe annet. Etter lang tid ble endelig disse prøvene tatt og det viste seg jo da at jeg har Hashimotos. Jeg har også problemer med "temperatur-problemer" eller hva jeg skal kalle det. Jeg kan være glovarm i ansiktet og iskald på hendene, og det virker som jeg stort sett har en lav kroppstemperatur (hvis jeg tar tempen) men jeg føler meg alikevell veldig varm.

Legen syntes det var litt overraskende at jeg hadde lavt stoffskifte siden jeg hadde mange symptomer på høyt.
    Stemmer det at vi m Hashimotos kan på "episoder" med høys stoffskifte selvom vi egentlig har lavt?
    Du har tatt Levaxin i 5 uker ja. Det var ikke lenge. Velkommen i klubben. Hehe. Tro meg. Det er bedre med en diagnose enn ingen. Hvis man føler seg dårlig da, selvfølgelig. Og din diagnose er jo klar. DET er betryggende, i det minste. At man kan bevise at noe er galt!

Det er jo alt for tidlig å si så mye om "stoffskiftet ditt på Levaxin". Så her må du nok bare vente litt til! Det kan ta mange måneder, faktisk ÅR før man har funnet riktig dose. Noen finner den aldri. Når du føler deg bedre og bedre, og at følelsen av at du har blitt bedre er jevn og god og stabil, da har du funnet en dose som er bra for deg.

Legen din gjør iallefall oppdoseringen sakte, som er bra. Man skal alltid øke og senke doseringer sakte, med en god måneds mellomrom, helst to, og ikke så mye om gangen. Så her blir ting gjort riktig.

Dette med Liotyronin (den bedre halvdelen til Levaxin, hehe!) og evt. Armour, er bare tilleggsinformasjon som KAN komme godt med senere. Men det er en god del senere. Du må se hvordan Levaxin alene hjelper først. - Vit at det finnes ekte alternativer! Det er jo godt å vite bare det.

Nei, de pleier ikke å ta antistoffsprøver (TRAS, ANTI-TPO) like ofte som det andre. "Det andre" er somregel FT4, FT3 og TSH. Men det er jo bare å spørre legen om de kan ta antistoffprøver hver gang, så ordner det seg sikkert. Jeg styrer hele blodprøvearket mitt selv jeg, etter 12 år med blodprøver. Man lærer nye ting hver dag! For 12 år siden var blodprøvearket gresk for meg (jeg kan ikke gresk!) - Men nå vet jeg hva nesten alle kryssene på arket betyr. Sånn, generelt sett. Den enkle meningen bak hver verdi! Er langt ifra å være i nærheten av en ekte lege, men sykepleierene spøker alltid med "når skal du begynne med studiene? du kan mye mer om dette enn oss!", og det er jo litt morsomt! ;)

Grunnen til at jeg spurte om hjertebank var fordi at jeg slet med de samme symptomene selv. Jeg hadde hjertebank i rundt 5 år før jeg fikk diagnosen. Skjønte jo ikke bæret da jeg var 13 år gammel og dette skjedde med meg HVER NESTE natt, midt på natten. Våknet med superhard drunking i brystkassen og trodde jeg skulle dø! Rart jeg aldri sa ifra til foreldrene mine om det... Var vel for ung, naiv og redd da. Jeg var også veldig mye kald før diagnosen. Høyt stoffskifte, og symptomer på dette kan gå hånd i hånd med Hashimotos. Det var kanskje derfor jeg hadde så mye hjertebank særlig i begynnelsen, da problemene mine startet i 13-års alderen. Noen ganger kan temperaturmålinger være eneste måte å skille høyt fra lavt stoffskifte, fordi symptomene kan være så like. Ofte ser man heller ikke på blodprøvene om man har stoffskiftesykdom. Det var det som skjedde med meg da jeg tok min første stoffskifteblodprøve som 18-åring. Så jeg har blitt behandlet med Levaxin (og til dels Liotyronin også) kun pga. symptomene, ikke pga stoffskifteblodprøvene. Det er sinnsykt avansert dette med stoffskiftesykdom.

Etter Hashimotos'en min (som jeg da jeg var 13 år ikke visste at jeg hadde) fikk jeg lavt stoffskifte, som er en vanlig reaksjon etter Hashimotos. Dette ble forklart av spesialisten jeg var hos for første gang da jeg var 18 år gammel.

- Har du lagt på deg i løpet av de siste par årene? Jeg gikk opp fra normalvekt som 13 åring, til 130 kilo som 18 åring! En svært så unaturlig vektøkning, med alle symptomer som fulgte med (ble kaldere og kaldere, tregere og tregere i hodet, hissigere og hissigere, osv. osv. osv.)

Mvh.
    Thomas

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Takk for at du svarer så utfyllende Thomas, godt å høre at legen min ser ut til å gjøre ting i rett tempo. Får bare smøre meg med tålmodighet og håpe at jeg finner en dosering som passer for meg.

Ja, jeg har lagt på meg nesten 20 kg på kort tid. Vet ikke helt om det kom av antideppressiva som jeg gikk på før eller om det hadde med stoffskiftet å gjøre. Antageligvis er det en kombinasjon av begge. Orker liksom ikke være noe aktiv lenger heller..

Caroline

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    848

Takk for at du svarer så utfyllende Thomas, godt å høre at legen min ser ut til å gjøre ting i rett tempo. Får bare smøre meg med tålmodighet og håpe at jeg finner en dosering som passer for meg.

Ja, jeg har lagt på meg nesten 20 kg på kort tid. Vet ikke helt om det kom av antideppressiva som jeg gikk på før eller om det hadde med stoffskiftet å gjøre. Antageligvis er det en kombinasjon av begge. Orker liksom ikke være noe aktiv lenger heller..

Caroline
    Hvorfor tok du i det hele tatt antidepressiva? - Det er noe å tenke på. Fordi alle (?) som får lavt stoffskifte blir deprimerte, automatisk, i en eller annen form og grad. Det er så typisk leger som ikke tenker på stoffskifte, at pasienter en deprimert og sliter og trenger antidepressiva!

Jeg var svært deprimert før jeg fikk Levaxin. Jeg la på meg godt over 50 kilo på 3-4 år.

Mine psykiske problemer forsvant mer eller mindre med Levaxin. Jeg dro på fester hver helg, løp rundt som en stukket gris, og levde livet! Uten Levaxin hadde jeg sikkert veid opp mot 200 kilo nå.. Hvem vet?? Kanskje vært begravet. En ting er sikkert: Levaxin hjalp meg. Fysisk OG psykisk. Ingen skal få trøkke antidepressiva ned i kjeften min nei!

- Det er viktig å merke seg at hvis man ikke får ønsket resultat med Levaxin, kan man prøve Liotyronin (T3) i tillegg. Liotyronin blir brukt mer og mer i psykiatrien, sakte men sikkert, også!
    Liotyronin kan gi hypotyreosepasienter det de trenger av energi, mentalt og fysisk, hvis ikke Levaxin hjelper nok. Husk det til fremtiden, hvis du ikke blir helt fornøyd på Levaxin. Men som sagt, å finne sin rette dose er første skritt uansett.

Det var nok ikke antidepressivaen du tok som gjorde at du la på deg. Det var nok heller det at du hadde/har for lavt stoffskifte. Med Levaxin i gang, får du trolig nok vilje til å trene/røre på deg etterhvert, nettopp fordi du får nok energi til å røre på deg!

Se på meg nå, feks. Jeg tar mindre og mindre Levaxin, orker mindre og mindre.. Og har hverken psykisk ork, eller fysisk energi.

1997: Etter noen måneder med Levaxin, og i tilstrekkelig mengde, orket jeg plutselig å ikke bare røre på meg, men jeg begynte å trene, forsiktig først, og etter et par år syklet jeg lett 10 mil (Ja, 100 kilometer) på rappen en varm sommerdag uten å stoppe så mye som en eneste gang. Så DET, folkens, bare til informasjon.

2009: Med mindre og mindre Levaxin innabords, orker jeg knapt å løfte det ene benet ut av sengen, snegle meg inn i klærne, spise (alt dette er en vond og treg prosess som tar minst 2 timer) og bare det å "våkne" er helt grusomt. Etter noen timer er jeg nesten klar for å kjøre (KJØRE, altså!) til dagligvarebutikken for å handle. Når jeg kommer hjem, etter 20 lange minutter, er jeg totalt utstlitt, og må legge meg ned i minst 30 min til en time++

Så, ja.. Lavt stoffskifte.. Trening.. Energi.. Riktig dose med Levaxin.. *nikker*

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Sitat Opprinnelig skrevet av ThomasWH Vis post
    Hvorfor tok du i det hele tatt antidepressiva? - Det er noe å tenke på. Fordi alle (?) som får lavt stoffskifte blir deprimerte, automatisk, i en eller annen form og grad. Det er så typisk leger som ikke tenker på stoffskifte, at pasienter en deprimert og sliter og trenger antidepressiva!

Jeg var svært deprimert før jeg fikk Levaxin. Jeg la på meg godt over 50 kilo på 3-4 år.

Mine psykiske problemer forsvant mer eller mindre med Levaxin. Jeg dro på fester hver helg, løp rundt som en stukket gris, og levde livet! Uten Levaxin hadde jeg sikkert veid opp mot 200 kilo nå.. Hvem vet?? Kanskje vært begravet. En ting er sikkert: Levaxin hjalp meg. Fysisk OG psykisk. Ingen skal få trøkke antidepressiva ned i kjeften min nei!

- Det er viktig å merke seg at hvis man ikke får ønsket resultat med Levaxin, kan man prøve Liotyronin (T3) i tillegg. Liotyronin blir brukt mer og mer i psykiatrien, sakte men sikkert, også!
    Liotyronin kan gi hypotyreosepasienter det de trenger av energi, mentalt og fysisk, hvis ikke Levaxin hjelper nok. Husk det til fremtiden, hvis du ikke blir helt fornøyd på Levaxin. Men som sagt, å finne sin rette dose er første skritt uansett.

Det var nok ikke antidepressivaen du tok som gjorde at du la på deg. Det var nok heller det at du hadde/har for lavt stoffskifte. Med Levaxin i gang, får du trolig nok vilje til å trene/røre på deg etterhvert, nettopp fordi du får nok energi til å røre på deg!

Se på meg nå, feks. Jeg tar mindre og mindre Levaxin, orker mindre og mindre.. Og har hverken psykisk ork, eller fysisk energi.

1997: Etter noen måneder med Levaxin, og i tilstrekkelig mengde, orket jeg plutselig å ikke bare røre på meg, men jeg begynte å trene, forsiktig først, og etter et par år syklet jeg lett 10 mil (Ja, 100 kilometer) på rappen en varm sommerdag uten å stoppe så mye som en eneste gang. Så DET, folkens, bare til informasjon.

2009: Med mindre og mindre Levaxin innabords, orker jeg knapt å løfte det ene benet ut av sengen, snegle meg inn i klærne, spise (alt dette er en vond og treg prosess som tar minst 2 timer) og bare det å "våkne" er helt grusomt. Etter noen timer er jeg nesten klar for å kjøre (KJØRE, altså!) til dagligvarebutikken for å handle. Når jeg kommer hjem, etter 20 lange minutter, er jeg totalt utstlitt, og må legge meg ned i minst 30 min til en time++

Så, ja.. Lavt stoffskifte.. Trening.. Energi.. Riktig dose med Levaxin.. *nikker*
    Det er så utrolig motiverende å høre at du ble såpass mye bedre, håper det fungerer like bra for meg fremover.
    Jeg tok antidepressiva rett og slett fordi legen min sa at jeg var deprimert og at jeg trengte det - skulle ønske jeg hadde satt spørsmål ved det allerede da å vært mere kritisk. Jeg hadde jo ikke peiling på at jeg hadde lavt stoffskifte og gjorde bare det jeg ble bedt om. Skal være mye mer kritisk i fremtiden.
    Og ingen får stappe antidepp i kjeften på meg heller noe mer hehe. Det er noe av den værste giften jeg har vært borti.

Merker meg det du sier om Liotyronin , det skal jeg ta med meg videre å huske på. Det er jo veldig godt å høre at stoffskiftet ditt ser ut til å ha normalisert seg da, men synd at du føler deg sliten igjen.
    Burde du ikke bli ganske bra og energisk fremover - hvis stoffskiftet fungerer normalt igjen?

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    848

Merker meg det du sier om Liotyronin , det skal jeg ta med meg videre å huske på. Det er jo veldig godt å høre at stoffskiftet ditt ser ut til å ha normalisert seg da, men synd at du føler deg sliten igjen.
    Burde du ikke bli ganske bra og energisk fremover - hvis stoffskiftet fungerer normalt igjen?
    Stoffskiftet, rent BLODPRØVEMESSIG, ser til å ta seg opp slik at det får samme funksjon, på blodprøvesvarene, som pillene hadde og fortsatt til en viss grad har. Men poenget er ikke hvordan blodprøvene ser ut. Det er hvordan man føler seg. Jeg tok en relativt stor dose med stoffskiftehormon som "overtok" hele prosessen i kroppen min. Kroppens naturlige produksjon ble undertrykket, og glemt i en lang periode, og det var pillene som hersket. Så nå har jeg omtrent samme blodprøver som jeg hadde for la oss si 2 år siden. Men jeg føler meg mye, mye verre nå. Det KAN være en overgangsfase, hvor kroppen gir meg masse symptomer mens jeg går over til kroppens egen funksjon av produksjon, men jeg tror dessverre også at dette kan være en prosess hvor jeg går tilbake til der jeg var FØR jeg tok Levaxin: Jeg hadde perfekte blodprøver den gangen også. Men var utrolig syk, feit, slapp, trøtt, zombie i hodet, osv. - Tiden vil vise. I mellomtiden er dette bare et he|vete jeg må igjennom!

Mvh.
    Thomas

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Det høres veldig slitsomt ut, får håpe det bare er en overgangsperiode til kroppen din har vennet seg av med medisinene og overtatt produksjonen selv. Det er utrolig slitsomt å føle seg sliten og umotivert hele tiden.
    Jeg pleide å elske å gå lange turer ute etc. men nå har det blitt et ork.
    Og så føles det jo som om man er dømt til å være "feit og lat" ,selvom det ikke er noe man kan no for. Ikke er det lett å få andre til å forstå det heller.

Et litt dumt spørsmål kanskje, men hva er alle disse referanseverdiene folk skriver om her inne? Jeg har ikke fått noen sånne verdier av legen min, hun opplyser bare T4 og TSH.

Caroline

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    848

Det høres veldig slitsomt ut, får håpe det bare er en overgangsperiode til kroppen din har vennet seg av med medisinene og overtatt produksjonen selv. Det er utrolig slitsomt å føle seg sliten og umotivert hele tiden.
    Jeg pleide å elske å gå lange turer ute etc. men nå har det blitt et ork.
    Og så føles det jo som om man er dømt til å være "feit og lat" ,selvom det ikke er noe man kan no for. Ikke er det lett å få andre til å forstå det heller.

Et litt dumt spørsmål kanskje, men hva er alle disse referanseverdiene folk skriver om her inne? Jeg har ikke fått noen sånne verdier av legen min, hun opplyser bare T4 og TSH.

Caroline
    Referanseområder (!) er da området mellom to verdier. Disse områdene varierer fra lege til lege, avhengig av hvilket laboratorium (sykehus) de bruker. Aker har feks 9 - 22 (jeg husker ikke, bare gjetter, hehe!) på FT4. Det sier da, at normalen ligger mellom disse to tallene. Men det betyr ikke at du MÅ føle deg superfrisk med en verdi på 9 feks. Eller 10. Din normal kan jo være 18 eller 19 for alt vi vet. Mange leger er litt blinde på disse referanseområdene. D-vitamin feks. har jo et latterlig lavt nedre referanseområde. Det er feks fra 20 til 200. Jeg har hatt 25-30 lenge nå, og det er alt for lavt, viser det seg av nyere forskning - Man skal helst ha over 80! Og legen min har lenge sagt at jeg er innenfor referanseområdet. Skjønner du? Uten referanseområder vet man ikke hva blodprøvesvarene egentlig betyr! Til en viss grad.

Side 1 av 8 12345678 Siste

Lignende tråder

1. Forvirret over Hashimotos info
    Av Xaka i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 14
    Siste melding: 10-04-09, 13:52
  2. Diagnosen
    Av Elis@beth i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 19
    Siste melding: 26-08-07, 21:30
  3. Har hatt hashimotos/knutestruma en god stund
    Av sos i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 21
    Siste melding: 01-05-07, 21:19
  4. Prøver som bør tas - og dosering - ved Hashimotos
    Av Stina i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 82
    Siste melding: 01-09-06, 20:45

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn