Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 27
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Kristiansund
    Alder
    46
    Meldinger
    63

Standard Legen mener jeg er overdosert, jeg er uenig...

Hei!

I dag var jeg hos legen igjen, og hun mente jeg var overdosert ut fra resultatene på min TSH (velkjent fenomen, skjønner jeg...). Jeg har gått på 200 mcg i to måneder, og kjenner absolutt ingen tegn på overdosering. Derimot virker det som jeg endelig begynner å gjøre litt mer enn å bare eksistere nå, og det vil jeg jo helst fortsette med...

Prøveresultatene fra de tre siste månedene:

02.jan:

Dose:175 mcg/d
    TSH: (0,35-4,70) 6,56
    fT4: (9-24) 12,9

4.feb

Dose: 200 mcg/d
    TSH: (0,35-4,70) 2,48
    fT4: (9-24) 11,6

11.mars

TSH: (0,35-4,70) 0,01*
    fT4: (9-24) 16,0

Nå har altså min snille og gode lege sendt meg hjem med beskjed om å gå ned til 150 mcg fem dager i uken og 175 mcg to dager i uken, og jeg fikk bekreftet at også snille og lure leger går etter TSH når de doserer...

Burde jeg virkelig redusere nå? Og burde jeg redusere SÅ mye?? Er redd for at dette skal gå utover både energi og vektnedgang/diabetes/funksjon av endret kosthold osv... Men samtidig tenker jeg at jeg skal jammen meg redusere, så får hun se neste gang at det ikke var det smarteste...
    Eliza - kronisk optimist
    Vimselitens dagbok

Change the world - one smile at the time

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Legen mener jeg er overdosert, jeg er uenig...

Det kribler litt i en når en ser at noen blir overkjørt.
    Jeg må jo tro deg når du skriver at du endelig føler litt energi.
    Da kan jeg ikke annet enn å oppmuntre deg til å tro på deg selv.

200µg/dag er en litt større dose enn gjennomsnittet, men mange må ha såppass.
    At et hormon kroppen din sm ikke brukes til noen verdens ting er blitt borte, er vel i beste fall bra ?
    En Indisk lege jeg var hos engang, fortalte meg at jeg var underdosert fordi TSH hadde en verdi (husker ikke hva) - TSH pisker kjertelen til å produsere vettdu - og det er ikke noe vits i å piske en død hest.

Det var første gangen jeg hørte det og sa dette til min lege, som altså hadde underdosert meg. Det angrer jeg på enda, for den Indiske legen som jo virkelig hadde fortalt meg noe, og forsøkt å hjelpe meg - fikk smake pisken.

Min TSH blir null den, og det kan ingen gjøre noe med.
    Og - er det ikke egentlig jeg de skal gjøre noe med ?
    DEG altså ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

baremei Gjest

Jeg er faktisk enig med legen din, siden du har gått på Levaxin i så kort tid. Virkningen er ennå ikke på topp, og du risikerer en kjempesmell hvis du øker dosen for fort, slik jeg synes tallene tyder på.

Når man passerer 125-150mcg er det veldig lurt å skynde seg langsomt, jeg snakker av dyrekjøpt erfaring og mange år på forumet.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Vel, hva består en kjempesmell i da ?

Jeg har aldri opplevd noen kjempesmell og har gått på de doser som finnes.
    På meg virker det som at mange gjentar for ofte at det er farlig å bli overdosert.
    Etter min erfaring - og mening - er det ikke det.
    Det er langt farligere å gå underdosert.

Jeg tror det har hjulpet meg at jeg har ligget for høyt i perioder.
    Det virker som at det liksom måtte til for å igangsette noe - noe som ikke ville bli igangssatt om jeg ikke hadde gått på for høy dose en stund.
    Det har fjernet symptomer som ikke kom tilbake når jeg gikk ned i doe igjen.

Jeg syns det er langt mer bekymringsfullt at behandlere lar sine pasienter gå underdosert i det uendelige - det var jo dette som skapte mine problemer.

"ingen" opplever dette likt - det kan ikke sies for ofte.
    Man må finne sin egen vei, og ikke hindres av noen i det !
    Ikke av behandlermiljøet heller - noe de bør tenke på når de prøver å etterkomme noen tallønsker dannet av antatt friske mennesker istedenfor å se hva pasienten har behov for.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    848

FT4'en din er jo langt i fra for høy. Jeg ser ikke hvorfor du skal være overdosert nå. Gi blanke i TSH. Jeg tok langt mer enn 200 mkg stoffskiftehormon (trolig rundt 350 mkg, hvis man legger sammen 40 mkg Liotyronin og 100 mkg Levaxin daglig) og jeg hadde det fint lenge med det. Før jeg begynte med Liotyronon, da jeg bare tok Levaxin, tok jeg rundt 150 mkg Levaxin daglig. Men behovet mitt økte etterhvert. Jeg tror du kanskje trenger mer Levaxin. Men vi får se. Foreløpig er formen din ikke så ille, og det er det viktigste. Ikke hva tallene på arket sier. (Jeg ler når jeg sier det, fordi jeg for øyeblikket går ned på Levaxindoseringen, føler meg verre og verre, og samtidig blir tallene på papiret bedre og bedre, og Aker smiler mer og mer paralelt med min smerte som øker og øker!)

Det er farlig å gå for lenge underdosert, selvfølgelig.
    Virkelige overdoseringer blir jo sagt ifra om av kroppen med diverse hjerteting og tang.

"Nå har altså min snille og gode lege sendt meg hjem med beskjed om å gå ned til 150 mcg fem dager i uken og 175 mcg to dager i uken, og jeg fikk bekreftet at også snille og lure leger går etter TSH når de doserer...

Burde jeg virkelig redusere nå? Og burde jeg redusere SÅ mye?? Er redd for at dette skal gå utover både energi og vektnedgang/diabetes/funksjon av endret kosthold osv... Men samtidig tenker jeg at jeg skal jammen meg redusere, så får hun se neste gang at det ikke var det smarteste..."

Jeg syntes legen din ber deg redusere aaaaaaaltfor tidlig, og uten grunn. Det er jo nettopp hvorfor du føler deg som teller! Dessuten har du ingen tall som er skumle! Det du sier om at du er redd for at dette skal gå utover energien din osv. beviser jo bare en ting - Du har det bedre nå enn før! Altså, ikke stopp nå. Fortsett som du gjør. Ikke gå NED iallefall. Ikke med de tallene og med den formen du har nå! Jeg syntes ikke hun bør får se neste gang om det var det smarteste eller ei. Jeg syntes at du bør bestemme selv. Sålenge du ikke har symptomer som gjør at du blir "tvunget" til å neddosere, hvorfor neddosere bare fordi en lege som absolutt ikke er Gud sier du skal det? (Fordi TSH er for lav? Haha. Idioti.)

Jeg kan vel til slutt fortelle at hadde jeg følt meg bra, som jeg gjorde, og fortsatt følt med bra, med en dose som fungerte for meg, hadde jeg driti sidelengs i hva TSH lå på. Den husker jeg lå på 0.01 i minst 4 år uansett. Jeg merket ikke forskjell på om TSH lå på 0.01 eller 0.20 eller 0.40. Jeg tror nesten at jeg følte meg bedre med TSH på 0.01, da jeg begynte med Liotyronin, enn da TSH var noe høyere da jeg gikk på mindre Levaxin.

Det var MIN personlige synsing.
    Sist endret av Thomas W H; 16-03-09 kl 16:39

Hildemor Gjest

Jeg forstår ikke helt hvorfor du skal redusere til mindre enn da blodprøvene viste en Tsh på 6.56 og en ft4 på 12.9??? Det mest nærliggende ville jo være å legge doseringen en sted mellom 175 og 200, feks 3 dager 200 og 4 dager 175 feks. Jeg synes reduseringen virker for stor.

Men som baremei sier vil du kunne gå på en smell om du fortsetter på 200. Det er normalt å føle mer energi når man tipper over i litt høy, selv om du kanskje ikke er der helt ennå. Denne "smellen" oppleves forskjellig fra person til person, selv synes jeg det er svært ubehagelig. Og den er ikke nødvendig å gå på hvis man gjør en forsiktig økning. Så er resten selvsagt opp til deg, du kan risikere at du tipper over i hyper og får symptomer på det (da må du leve med symptomer på det en stund mens du reduserer). Du kan også hvis du fortsetter på samme dose oppleve at det flater ut og at neste blodprøvetaking viser en høyere tsh og en lavere ft4. Dette er dessverre uforutsigbart.

Men igjen synes jeg det er litt merkelig at du skal ned på en lavere dose enn 175 pr dag. Men det er mulig legen din er redd du har hatt en for stor økning her og at dette vil gjøre at du tipper over i høyt, altså litt-føre-var tankegang.

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Kristiansund
    Alder
    46
    Meldinger
    63

Hei, og takk for gode svar alle sammen!

Jo, jeg er enig i at jeg KAN bli overdosert, og at det selvfølgelig ikke er lurt. Jeg ønsker ikke å ØKE dosen, men å beholde den jeg har stått på i to måneder. Som Hildemor beskriver det, så ville jeg forstått det mer hvis reduseringen bestod i f.eks 175 noen dager og 200 noen dager i uka. Det jeg reagerer mest på er vel at reduseringen er så STOR, spesielt når min "mer energi" består i at jeg på de aller beste dagene mine bare sover en til to ganger på dagtid + 10-12 timer på natta. Og ikke minst: Jeg husker hva jeg gjorde i går, i motsetning til 2008 som er visket ut av minnet mitt. Husker kanskje 4-5 konkrete ting fra hele 2008... Jeg synes liksom jeg trenger den lille ekstra energien og hjerneaktiviteten.
    Jeg regner med at det er en sånn føre var-greie fra legens side, selv om hun utfra TSH mente at jeg allerede VAR overdosert. Vet ikke helt hva jeg kommer til å gjøre ennå, men det blir vel til at jeg følger legens anvisning tenker jeg... Er litt for snill pike til å gjøre noe annet...Hehe! (Selv om jeg vet at det ikke alltid funker i denne verden...)
    Eliza - kronisk optimist
    Vimselitens dagbok

Change the world - one smile at the time

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    848

11.mars

TSH: (0,35-4,70) 0,01*
    fT4: (9-24) 16,0

Hvis du har disse verdiene etter 2 måneder, er det ingjen sjanse i helvete for at du kommer til å bli reellt overdosert i tiden fremover på DENNE dosen. Kroppen bruker ca. 6-8 uker på å venne seg til en dose, grovt sett. Etter denne tiden, 2 måneder altså, skjer det ikke veldig mye mer med blodet, og du kan nesten helt trygt si at ting er i orden - Slik som de ser ut nå! Hvis jeg var deg ville jeg i det minste ha ventet til rundt 12 April, tatt en ny blodprøve, og hvis DEN også er fin, som den siste du tok, og du FØLER DEG BRA (som er det viktigste uansett) - så er det bare å fortsette med dosen du har hatt til nå. Ikke hør på legen din denne gangen! Hehe!

Det var min synsing.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Neiiiii !
    Ikke snill pikesyndromet !
    Jeg var snill gutt i 14 av de 16 åra jeg ble feilbehandlet.
    Det tapte jeg mye på.......

Så er jeg helt enig i dine dosebetraktninger.

baremei Gjest

Jeg er fremdeles ikke enig. 2 måneder er kort tid, selv om "lite skjer i blodet" (som heller ikke stemmer for alle).

Det tar 6-8 uker før virkningen i kroppen begynner å melde seg. Deretter skal kroppen jobbe, friskne til, begynne å fungere igjen, tilpasse seg og i det hele tatt. I tillegg kommer det at aktivitetsnivået gjerne øker i takt med formen, og når kroppen ikke er ferdig med jobben med å bli bra kan det ta enda lenger tid.

Jeg ble aldri overdosert på Levaxin, men klarte det aldeles utmerket på Armour, ved flere anledninger, enda så forsiktig jeg økte. Nå, etter flere år på Armour/Levaxin-kombinasjon som fungerer utmerket til hverdags blir jeg fremdeles både over- og underdosert høst og vår, og FT3 og FT4 flytter seg i takt med årstidene. TSH er det ingen som bryr seg om hos meg.

Jeg kan bruke samme dose i flere måneder, for så å sovne på so**** igjen hver dag i et par uker. Da må det ny prøve til, for jeg vet aldri om jeg skal opp eller ned dosen siden jeg får samme symptomer på begge.

Dere må ikke bruke deres egen tilstand som fasit for andre, det skal ikke jeg heller. Det er store individuelle forskjeller der ute, og ingen har lyst på hverken for mye eller for lite medisin.

Men dette tar lang tid, det tror jeg alle er enige i, og det er altfor mange grelle eksempler på at å skynde seg for fort fører til ny nedtur. Det samme gjelder å skynde seg for langsomt. Det var denne berømte mellomtingen...

Og med stjernesmell mener jeg at man kan bli enda dårligere enn man var, både mentalt og fysisk, fordi formen var på vei opp, og så krasjlander man hardt og brutalt. Det tar på både her og der.

Begge dere antyder at vedkommende "skal gå underdosert" hvis hun reduserer dosen nå. Det er ikke tilfelle, og har aldri blitt sagt. Poenget er å slippe den helt forjævlige overdoseringen som kan oppstå med så stor dose på så kort tid.

Så får man heller skynde seg langsomt, selv om det i seg selv også er en påkjenning.

Tror jeg. Men det er bare meg...

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Hva mener dere om dette?
    Av Stina i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)
    Svar: 1
    Siste melding: 27-05-08, 22:27
  2. Har hypo. men legen mener at symptomene er psykisk
    Av Sienok i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 14
    Siste melding: 29-06-05, 21:12

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine