Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
Threaded View
-
05-03-09, 12:01 #2
Sv: Har det betydning at have lav D2-vitamin?
Den som bare visste gitteh.......
D2 brukes ikke av kroppen - så langt man vet.
Man vet at D2's metabolitter er giftige, og kan føre til overdosering. Man vet også at kroppen er i stand til å omdanne ca 10% av D2 til D3. Så kroppen kan altså bruke noen av D2'erne.
D2 er vegetariske - D3 zoonariske.
Din dose er "bedre enn ingenting" men kan nok økes nå om vinteren.
D3 gjør mer i kroppen enn å hjelpe kalkstoffskiftet.
Hvis osteoperose/peni er aktuelt er det jo fint å spise litt ekstra kalk, men kroppen trenger ikke mer enn 0,2gram/døgn, og det skal man jo passe på å spise.
Man skal også være klar over at tilstrekkelig D3 vil maksimere kalkoptaket fra maten.
Hvis du har for lav D3-status, er det først og fremst viktig å adressere denne. Et eventuellt "kalkproblem" skal man ta meget alvorlig, men det henger nødvendigvis ikke sammen med D3 problemet.
Hvor stor D3 dose skal man ta ?
Det er nok meget forskjellig - jeg merker forskjell over og under 30µg/dag (1200IU)
Det vil si : Jeg tok D3 og Armour i samme dose - det gjør jeg ikke mer.
D3 er jo et solvitamin som det lages hormon av og det tar jo litt tid, så det er mer naturlig for kroppen å ta dette sammen med et måltid senere.
Gjerne om eftermiddagen, siden det er stor forskjell på ord man bruker på måltider, og hva de inneholder - både innen de enkelte land og mellom dem.Sist endret av Hansen; 05-03-09 kl 12:19
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
D-vitamin..........
Av Tiffen i forumet D-vitaminSvar: 6Siste melding: 18-11-08, 13:05 -
B6 vitamin
Av Bille i forumet B-vitaminerSvar: 2Siste melding: 30-10-07, 20:44 -
Kan bitteliten økning av Levaxin ha betydning?
Av Zena i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 14Siste melding: 10-05-07, 02:26 -
Ble satt på en hestekur på 4000 I.U. D-vitamin daglig
Av milla i forumet D-vitaminSvar: 21Siste melding: 16-06-06, 23:36

Svar med sitat
Bokmerker