Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 22
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    OSLO
    Meldinger
    57

Standard Ble satt på en hestekur på 4000 I.U. D-vitamin daglig

Hei!

Jeg fikk vite hos legen på Balder at jeg hadde for lite D-vitamin. Ble satt på en hestekur på 4000 internasjonale enheter daglig. Men er ikke det utrolig mye?
    Ble dårlig i helgen og kastet opp, mulig dette var omgangsyken, men tenkte også det kunne være en type forgiftning pga. mye D-vitamin.

Noen som har peiling?

Og, blir man slapp av D-vitaminmangel? Noen som har følt noe på kroppen pga. dette?

Takknemlig for svar

Har redusert inntaket til 1000 IH daglig nå foreløpig;)

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Husk dette blir nol borte når backupen er på plass..

Man kan bli dårlig av å starte rett på en stor dose.
    4000 enhetere er 100µg, men det er ikke mye, dagsforbruket er 4000-7000 enhetere og Jorde i Tromsø har forsøkspersoner på 6000 enheter.

De på lowcarber-forumet i amerika sier ma må trappe opp sakte, jeg ville begynt på 1000 enheter først i et par-tre uker.
    Husk man MÃ… ta kalk med D-vitamin. Jeg personlig må ha magnesium også.

nora

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    OSLO
    Meldinger
    57

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Fordi du ellers kan få for lavt kalcium.
    http://home.no.net/ngrondal/thyroidpage_vitamin_d1.html Jeg har samlet en del linker etc om temaet, de på lowcarber-forumet er som alltid best å forklare dette.

http://home.no.net/ngrondal/thyroidpage ... linker.htm

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    OSLO
    Meldinger
    57

Standard

Så rart, synes legen sa jeg kunne få for høye verdier av kalcium. Men det var kanskje noe annet? hmm..

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Kongsberg
    Alder
    53
    Meldinger
    387

Standard

Jeg har også D-vit mangel og tar en dagsdose på 2000 mg (?) kan det stemme..? Var ihvertfall sterkere enn vanlig sa damen på helsekosten i sverige.
    Jeg har heller ikke hørt noe om at jeg bør ta kalsium eller magnesium til... Men jeg må vel sette igang nå skjønner jeg ;-)

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    OSLO
    Meldinger
    57

Standard

Er det noen som vet om D-vitaminmangel har forbindelse til lavt stoffskifte? Lurer på det meste)

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det har generelt med immunsystemet å gjøre, altså at lavt D-vitamin har sammenheng med autoimmune sykdommer.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Forresten, det er en helt fersk artikkel i legetidsskriftet om vitamin D.
    Moan tror på solarium og sol.
    http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... ID=1365847

Sammendrag
    Solen er vår viktigste D-vitaminkilde. Solarier gir også mye D-vitamin. Ultrafiolett stråling omdanner 7-dehydrokolesterol i huden til previtamin D3, som i løpet av noen timer isomeriserer til D3-vitamin. D-vitaminet transporteres proteinbundet til leveren og hydroksyleres til kalsidiol, som går til nyrene hvor det hydroksyleres til det antatt aktive hormonet kalsitriol.

Kalsidiolmålinger gir pålitelig informasjon om D-vitaminstatus. For å unngå rakitt og beinskjørhet bør det være over 12,5 nmol/l i serum. Det optimale nivået ligger antakelig mellom 100 og 250 nmol/l. Skal man oppnå det, kreves et daglig matinntak på 100 - 200 µg D-vitamin, omtrent det man har i 50 - 100 g tran, eller ca. to minimum erytemdoser gitt til hele kroppen per uke, tilsvarende 20 - 40 minutter middagssol midtsommers i Oslo. Tilstrekkelig D-vitamintilførsel ser ut til å redusere hyppigheten av og bedre prognosene ved flere kreftformer.

Insidensreduksjon eller symptomforbedring av andre sykdommer kan trolig også oppnås ved rikelig tilførsel av D-vitamin: hjerte- og karsykdommer, multippel sklerose, diabetes, leddgikt og selvsagt rakitt og beinskjørhet. Virkningsmekanismene er antakelig knyttet til D-vitaminets kjente celledifferensierende- og immunmodulerende effekt. Selv om de fleste av de ca. 250 årlige dødsfallene av hudkreft i Norge skyldes overdreven soling, bør vi antakelig, i lys av alle de positive virkningene av ultrafiolett stråling, revurdere vår restriktive holdning til soling og solariumbruk.
    Tabell 1 Kalsidiolnivåer relatert til helsestatus
    Kalsidiolkonsentrasjon i serum (nmol/l) Status
    Under 12,5 Alvorlig mangel
    12,5 - 50 Utilstrekkelig
    50 - 100 Lavere enn ønskelig
    100 - 250 Optimalt område
    Over 250 Toksiske virkninger, hyperkalsimi

Medlem siden
    Mar 2005
    Meldinger
    101

Standard

Omdal tror også på solarium, i moderate mengder.

2000mg er nok alt for mye, Leya . Er sikkert 2000IE, det samme som jeg tar. For lite det, da?

Du sier ikke at vi kan få for lite kalsium av å ta D3-vitamintilskudd, vel, nora? Det du mener er vel at dersom du har mangel på kalsium, må du ta kalktilskudd med D-vitamin (og K) samtidig for at kalsiumet skal tas opp.
    Høy og lav på samme tid
    • Smil fra meg

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Hvor stor daglig dose med Levaxin får dere?
    Av Gisa i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 25
    Siste melding: 14-04-13, 13:05
  2. D-vitamin..........
    Av Tiffen i forumet D-vitamin
    Svar: 6
    Siste melding: 18-11-08, 13:05
  3. Hjelp meg litt noen? Satt på medisin
    Av lissi32 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 120
    Siste melding: 11-11-08, 12:37
  4. Svar: 11
    Siste melding: 11-12-07, 17:34