Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 22
  1. #1
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    OSLO
    Meldinger
    57

    Standard Ble satt på en hestekur på 4000 I.U. D-vitamin daglig

    Hei!

    Jeg fikk vite hos legen på Balder at jeg hadde for lite D-vitamin. Ble satt på en hestekur på 4000 internasjonale enheter daglig. Men er ikke det utrolig mye?
    Ble dårlig i helgen og kastet opp, mulig dette var omgangsyken, men tenkte også det kunne være en type forgiftning pga. mye D-vitamin.

    Noen som har peiling?

    Og, blir man slapp av D-vitaminmangel? Noen som har følt noe på kroppen pga. dette?

    Takknemlig for svar

    Har redusert inntaket til 1000 IH daglig nå foreløpig;)

  2. #2
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

    Standard

    Husk dette blir nol borte når backupen er på plass..

    Man kan bli dårlig av å starte rett på en stor dose.
    4000 enhetere er 100µg, men det er ikke mye, dagsforbruket er 4000-7000 enhetere og Jorde i Tromsø har forsøkspersoner på 6000 enheter.

    De på lowcarber-forumet i amerika sier ma må trappe opp sakte, jeg ville begynt på 1000 enheter først i et par-tre uker.
    Husk man MÃ… ta kalk med D-vitamin. Jeg personlig må ha magnesium også.

    nora

  3. #3
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    OSLO
    Meldinger
    57

  4. #4
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

    Standard

    Fordi du ellers kan få for lavt kalcium.
    http://home.no.net/ngrondal/thyroidpage_vitamin_d1.html Jeg har samlet en del linker etc om temaet, de på lowcarber-forumet er som alltid best å forklare dette.

    http://home.no.net/ngrondal/thyroidpage ... linker.htm

  5. #5
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    OSLO
    Meldinger
    57

    Standard

    Så rart, synes legen sa jeg kunne få for høye verdier av kalcium. Men det var kanskje noe annet? hmm..

  6. #6
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Kongsberg
    Alder
    53
    Meldinger
    387

    Standard

    Jeg har også D-vit mangel og tar en dagsdose på 2000 mg (?) kan det stemme..? Var ihvertfall sterkere enn vanlig sa damen på helsekosten i sverige.
    Jeg har heller ikke hørt noe om at jeg bør ta kalsium eller magnesium til... Men jeg må vel sette igang nå skjønner jeg ;-)

  7. #7
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    OSLO
    Meldinger
    57

    Standard

    Er det noen som vet om D-vitaminmangel har forbindelse til lavt stoffskifte? Lurer på det meste)

  8. #8
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

    Standard

    Det har generelt med immunsystemet å gjøre, altså at lavt D-vitamin har sammenheng med autoimmune sykdommer.

  9. #9
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

    Standard

    Forresten, det er en helt fersk artikkel i legetidsskriftet om vitamin D.
    Moan tror på solarium og sol.
    http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... ID=1365847

    Sammendrag
    Solen er vår viktigste D-vitaminkilde. Solarier gir også mye D-vitamin. Ultrafiolett stråling omdanner 7-dehydrokolesterol i huden til previtamin D3, som i løpet av noen timer isomeriserer til D3-vitamin. D-vitaminet transporteres proteinbundet til leveren og hydroksyleres til kalsidiol, som går til nyrene hvor det hydroksyleres til det antatt aktive hormonet kalsitriol.

    Kalsidiolmålinger gir pålitelig informasjon om D-vitaminstatus. For å unngå rakitt og beinskjørhet bør det være over 12,5 nmol/l i serum. Det optimale nivået ligger antakelig mellom 100 og 250 nmol/l. Skal man oppnå det, kreves et daglig matinntak på 100 - 200 µg D-vitamin, omtrent det man har i 50 - 100 g tran, eller ca. to minimum erytemdoser gitt til hele kroppen per uke, tilsvarende 20 - 40 minutter middagssol midtsommers i Oslo. Tilstrekkelig D-vitamintilførsel ser ut til å redusere hyppigheten av og bedre prognosene ved flere kreftformer.

    Insidensreduksjon eller symptomforbedring av andre sykdommer kan trolig også oppnås ved rikelig tilførsel av D-vitamin: hjerte- og karsykdommer, multippel sklerose, diabetes, leddgikt og selvsagt rakitt og beinskjørhet. Virkningsmekanismene er antakelig knyttet til D-vitaminets kjente celledifferensierende- og immunmodulerende effekt. Selv om de fleste av de ca. 250 årlige dødsfallene av hudkreft i Norge skyldes overdreven soling, bør vi antakelig, i lys av alle de positive virkningene av ultrafiolett stråling, revurdere vår restriktive holdning til soling og solariumbruk.
    Tabell 1 Kalsidiolnivåer relatert til helsestatus
    Kalsidiolkonsentrasjon i serum (nmol/l) Status
    Under 12,5 Alvorlig mangel
    12,5 - 50 Utilstrekkelig
    50 - 100 Lavere enn ønskelig
    100 - 250 Optimalt område
    Over 250 Toksiske virkninger, hyperkalsimi

  10. #10
    Medlem siden
    Mar 2005
    Meldinger
    101

    Standard

    Omdal tror også på solarium, i moderate mengder.

    2000mg er nok alt for mye, Leya . Er sikkert 2000IE, det samme som jeg tar. For lite det, da?

    Du sier ikke at vi kan få for lite kalsium av å ta D3-vitamintilskudd, vel, nora? Det du mener er vel at dersom du har mangel på kalsium, må du ta kalktilskudd med D-vitamin (og K) samtidig for at kalsiumet skal tas opp.
    Høy og lav på samme tid
    • Smil fra meg

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

  1. Hvor stor daglig dose med Levaxin får dere?
    Av Gisa i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 25
    Siste melding: 14-04-13, 13:05
  2. D-vitamin..........
    Av Tiffen i forumet D-vitamin
    Svar: 6
    Siste melding: 18-11-08, 13:05
  3. Hjelp meg litt noen? Satt på medisin
    Av lissi32 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 120
    Siste melding: 11-11-08, 12:37
  4. Svar: 11
    Siste melding: 11-12-07, 17:34

Bokmerker

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn