Viser søkeresultater 1 til 10 av 22
-
18-04-06, 09:51 #1
Ble satt på en hestekur på 4000 I.U. D-vitamin daglig
Hei!
Jeg fikk vite hos legen på Balder at jeg hadde for lite D-vitamin. Ble satt på en hestekur på 4000 internasjonale enheter daglig. Men er ikke det utrolig mye?
Ble dårlig i helgen og kastet opp, mulig dette var omgangsyken, men tenkte også det kunne være en type forgiftning pga. mye D-vitamin.
Noen som har peiling?
Og, blir man slapp av D-vitaminmangel? Noen som har følt noe på kroppen pga. dette?
Takknemlig for svar
Har redusert inntaket til 1000 IH daglig nå foreløpig;)
-
18-04-06, 11:50 #2
Husk dette blir nol borte når backupen er på plass..
Man kan bli dårlig av å starte rett på en stor dose.
4000 enhetere er 100µg, men det er ikke mye, dagsforbruket er 4000-7000 enhetere og Jorde i Tromsø har forsøkspersoner på 6000 enheter.
De på lowcarber-forumet i amerika sier ma må trappe opp sakte, jeg ville begynt på 1000 enheter først i et par-tre uker.
Husk man MÃ… ta kalk med D-vitamin. Jeg personlig må ha magnesium også.
nora
-
18-04-06, 12:00 #3
Hvorfor må man ta kalk? Det sa ikke legen noe om..
-
18-04-06, 12:13 #4
Fordi du ellers kan få for lavt kalcium.
http://home.no.net/ngrondal/thyroidpage_vitamin_d1.html Jeg har samlet en del linker etc om temaet, de på lowcarber-forumet er som alltid best å forklare dette.
http://home.no.net/ngrondal/thyroidpage ... linker.htm
-
18-04-06, 12:50 #5
Så rart, synes legen sa jeg kunne få for høye verdier av kalcium. Men det var kanskje noe annet? hmm..
-
18-04-06, 12:51 #6
Jeg har også D-vit mangel og tar en dagsdose på 2000 mg (?) kan det stemme..? Var ihvertfall sterkere enn vanlig sa damen på helsekosten i sverige.
Jeg har heller ikke hørt noe om at jeg bør ta kalsium eller magnesium til... Men jeg må vel sette igang nå skjønner jeg ;-)
-
18-04-06, 13:53 #7
Er det noen som vet om D-vitaminmangel har forbindelse til lavt stoffskifte?
Lurer på det meste
)
-
18-04-06, 16:22 #8
Det har generelt med immunsystemet å gjøre, altså at lavt D-vitamin har sammenheng med autoimmune sykdommer.
-
19-04-06, 21:16 #9
Forresten, det er en helt fersk artikkel i legetidsskriftet om vitamin D.
Moan tror på solarium og sol.
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... ID=1365847
Tabell 1 Kalsidiolnivåer relatert til helsestatusSammendrag
Solen er vår viktigste D-vitaminkilde. Solarier gir også mye D-vitamin. Ultrafiolett stråling omdanner 7-dehydrokolesterol i huden til previtamin D3, som i løpet av noen timer isomeriserer til D3-vitamin. D-vitaminet transporteres proteinbundet til leveren og hydroksyleres til kalsidiol, som går til nyrene hvor det hydroksyleres til det antatt aktive hormonet kalsitriol.
Kalsidiolmålinger gir pålitelig informasjon om D-vitaminstatus. For å unngå rakitt og beinskjørhet bør det være over 12,5 nmol/l i serum. Det optimale nivået ligger antakelig mellom 100 og 250 nmol/l. Skal man oppnå det, kreves et daglig matinntak på 100 - 200 µg D-vitamin, omtrent det man har i 50 - 100 g tran, eller ca. to minimum erytemdoser gitt til hele kroppen per uke, tilsvarende 20 - 40 minutter middagssol midtsommers i Oslo. Tilstrekkelig D-vitamintilførsel ser ut til å redusere hyppigheten av og bedre prognosene ved flere kreftformer.
Insidensreduksjon eller symptomforbedring av andre sykdommer kan trolig også oppnås ved rikelig tilførsel av D-vitamin: hjerte- og karsykdommer, multippel sklerose, diabetes, leddgikt og selvsagt rakitt og beinskjørhet. Virkningsmekanismene er antakelig knyttet til D-vitaminets kjente celledifferensierende- og immunmodulerende effekt. Selv om de fleste av de ca. 250 årlige dødsfallene av hudkreft i Norge skyldes overdreven soling, bør vi antakelig, i lys av alle de positive virkningene av ultrafiolett stråling, revurdere vår restriktive holdning til soling og solariumbruk.
Kalsidiolkonsentrasjon i serum (nmol/l) Status
Under 12,5 Alvorlig mangel
12,5 - 50 Utilstrekkelig
50 - 100 Lavere enn ønskelig
100 - 250 Optimalt område
Over 250 Toksiske virkninger, hyperkalsimi
-
19-04-06, 22:50 #10
Omdal tror også på solarium, i moderate mengder.
2000mg er nok alt for mye, Leya
. Er sikkert 2000IE, det samme som jeg tar. For lite det, da?
Du sier ikke at vi kan få for lite kalsium av å ta D3-vitamintilskudd, vel, nora? Det du mener er vel at dersom du har mangel på kalsium, må du ta kalktilskudd med D-vitamin (og K) samtidig for at kalsiumet skal tas opp.
Lignende tråder
-
Hvor stor daglig dose med Levaxin får dere?
Av Gisa i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 25Siste melding: 14-04-13, 13:05 -
D-vitamin..........
Av Tiffen i forumet D-vitaminSvar: 6Siste melding: 18-11-08, 13:05 -
Hjelp meg litt noen? Satt på medisin
Av lissi32 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 120Siste melding: 11-11-08, 12:37 -
har en venninne som er blitt satt på propyltioracil mens hun
Av rikke i forumet Høyt stoffskifteSvar: 11Siste melding: 11-12-07, 17:34
Svar med sitat
Bokmerker