Viser søkeresultater 11 til 20 av 25
Tråd: Dere med Hypotyreose
-
15-10-06, 15:00 #11
Det er så "deilig" å se at andre har hatt de samme plagene. Jeg har liksom bare trodd at dette er sånn jeg er, sånn jeg har blitt, og det er det. Det er sånn at jeg håper legen kan finne ut at det er stoffskiftet, sånn at noe kan bli gjort. Nesten ille å håpe at man er syk liksom.
Men jeg er så redd legen ikke skal tro meg ordentlig. Når ikke engang min samboer tror meg, hvordan skal jeg få en lege til å tro meg?
Sambo mener jeg bare er lat, og at jeg kan stå opp bare jeg vil. Det er jo nettopp det jeg ikke klarer. Han sier at jeg klarer meg på jobb, da er det jo merkelig jeg ikke klarer meg hjemme. I går fikk han meg til å gråte, selvfølgelig rett før jeg skulle på jobb. Vi satt i bilen, siden han skulle kjøre meg. Jeg orket ikke sykle. Han satt på musikk som vanlig, noe jeg ikke orket der og da. Så jeg skrudde av. Han ble sur og satte på, enda høyere. Jeg ba ham vær så snill skru av for jeg orket ikke høyere. Han fnyste bare og sa han ikke trodde på meg. Da kom tårene.
Han bekymret seg så lenge han så kulen på halsen, og fulgte meg til UL og biopsi. Men nå som kulen ikke er synlig lenger, mener han vel symptomene mine bare er innbilning. Og tenk om de er det? Tenk om jeg tenker alt dette verre fordi jeg nå har lest så mye om det? Mye er jo tross alt hverdagslige plager. Kanskje jeg bare er lat? Blodprøvene mine var jo normale, og det er nok dette min samboer går etter. Jeg er så redd legen min skal mene det samme. At det bare er innbilning.
Beklager at jeg øser ut her, men har ingen å snakke med om dette. Alle rundt meg vet jo at jeg sover mye, men det har liksom bare blitt en spøk ut av det. Som jeg er med på. Men det er så fortvilende å sove bort livet mitt. Jeg sover bort tiden med barna mine. Jeg orker knapt løfte armene, og legger jeg meg på sofaen sovner jeg tvert. Jeg vil jo ikke ha det sånn, og jeg gjør jo ikke dette med vilje. :(
-
15-10-06, 16:07 #12
det der med å ikke bli trodd vet jeg alt om Tone...
ang samboeren din vil jeg anbefale deg å dra ham med på mestringskurs...
det hjalp mye for min del. der møtte han flere andre damer som hadde samme plager som meg, og han møtte også andre pårørende menn i samme situasjon som ham... tror dt gikk opp et lys for ham da, for etter vi var der har han hatt mye mer forståelse når jeg er der at jeg ikke kan klarer å holde meg selv oppe!
en av de jeg var på kurset med sa det så fint; "når jeg er tom så er jeg tom. da er det ikke mer å hente!"
det er akkuratt dette som er så vanskelig for omverdenen å forstå!
andre kan sove litt og være mer opplagt etterpå. det fungerer ikke sånn for oss, desverre... er det tomt så er det tomt!Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
Det gikk dog nesten 3 år innen jeg fikk diagnosen.
-
15-10-06, 18:56 #13
Sykdommen vår er nok vanskelig å forstå for enkelte fordi den ikke synes utenpå. Det er også en del mennesker som vet veldig lite om kroppen og sykdommer generelt. Kanskje samboeren din er en av dem?
Legen din derimot burde forstå. Han har trossalt 7 års utdannelse og kanskje noen år med praksis også.
Noen ganger opplever jeg også at mine nærmeste ikke helt forsår sykdommen. Tror ikke min far har peiling. Min mor har lest om det men samtidig kan hun foreslå allverdens ting som jeg skal gjøre når jeg er dårlig. Da har hun liksom ikke forstått likevel.
F. eks når jeg sier at jeg ikke er i form kan hun spørre om jeg vil være med i kolonihagen og luke ugress...
Selv syns jeg det er slitsomt å måtte forklare og forklare hele tiden.
Jeg har epilepsi også og opplever at mine nærmeste forstår dette på en helt annen måte. Det er ikke noen tivl at jeg er syk om jeg får et anfall for det er jo veldig synlig da.
-
29-01-09, 11:52 #14
Sv: Dere med Hypotyreose
Hei igjen!
Etter kun å ha fått normale blodprøver flere ganger, "ga jeg opp" hele stoffskiftet. Tenkte at det er vel bare sånn jeg er.
Men nå går jeg til behandling for depresjon hos legen min, og jeg tok opp det med stoffskiftet igjen i går. Han sa det var en liten forandring på den siste prøven min, så jeg kunne gjerne prøve med 25 mikrogram en periode for å se om det ble noe bedring.
I dag tok jeg nye stoffskifteprøver, og tok min første Levaxin etter det.
Nå når jeg leste denne gamle tråden, kan jeg ikke skjønne at jeg hadde det på samme måte jeg har det nå, da også. Utrolig hvor fort man glemmer. Å lese om meg selv da, var som å lese om meg selv nå. Så ting har jo ikke blitt bedre på to år.
Legger inn prøvesvarene mine også, om noen har lyst til å se på de:
05.09.06:
Anti-TPO: <35 (Ref. <35)
FT4: 11,6 (Ref. 9,0-22,0)
TSH: 1,5 (Ref. 0,20-4,0)
16.11.06:
FT4: 13,6 (Ref. 9,0-22,0)
TSH: 1,3 (Ref. 0,20-4,0)
15.10.07:
FT4: 15,7 (Ref. 9,0-22,0)
TSH: 1,6 (Ref. 0,20-4,0)
24.10.08:
FT4: 11,8 (Ref. 9,0-22,0)
TSH: 2,3 (Ref. 0,20-4,0)
Høsten 07 følte jeg meg litt bedre, og hadde da høyest fritt T4 - om det har noe å si? Da hadde jeg også sluttet på Cipralex - antidepressiva.
-
29-01-09, 12:08 #15
Lavt stoffskifte?
Hei!
Har alle symptomer på lavt stoffskifte, men har hele tiden normale prøver i følge legen.
Takknemlig for hjelp til å tolke prøvesvarene mine.
05.09.06:
FT4: 11,6 (Ref. 9,0-22,0)
TSH: 1,5 (Ref. 0,20-4,0)
16.11.06:
FT4: 13,6 (Ref. 9,0-22,0)
TSH: 1,3 (Ref. 0,20-4,0)
15.10.07:
FT4: 15,7 (Ref. 9,0-22,0)
TSH: 1,6 (Ref. 0,20-4,0)
24.10.08:
FT4: 11,8 (Ref. 9,0-22,0)
TSH: 2,3 (Ref. 0,20-4,0)
Høsten 07 følte jeg meg litt bedre, og hadde da høyest fritt T4 - om det har noe å si? Da hadde jeg også sluttet på Cipralex - antidepressiva.
-
29-01-09, 12:21 #16
Såvidt jeg kan tolke prøvene dine så gir ikke disse grunn til å tro at det er noe feil med kjertelen eller dens produsjonskapasitet.
90% av de som får lavt stoffskifte, får dette pga. antistoffer, og den prøven er jo negativ. Det skal du være glad for.
Men stoffskiftet ditt er litt lavt, og kan være symptomgivende.
Så hvorfor er det litt lavt ?
Jeg vet ingenting om interaksjoner med de medisinene du har brukt.
Det er allmenn kjent at Lithium ødelegger kjertelen.
Vitamin D3 mangel.
Det er ikke kommet særlig konlusive studieresultater på dets påvirkning på stoffskiftet. men mange mener at det er en sammenheng.
Jeg er sikker på at det er slik hos meg iallfall.
Mange på dette isflaket her oppe i nordsjøen får for lite sol, og danner for lite D3 i noen korte sommermåneder til at det er nok på lager for en lang vinter.
Det har ført til at ALLE vi som bor her har for lavt nivå - hvis vi sammenlikner oss med hva mennesker har i mer solrike områder.
Referanseområdene er derfor mye lavere her, og det er disse områdene som danner presedens for den tolking legene gjør.
Ikke hva mennesker i Italia har.
Hva som er rett og galt har jeg en mening om, men uansett denne, så er det bare å begynne å spises D3.
Det er bra for alle.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
29-01-09, 12:26 #17
Takk for svar.
Jeg tar ikke D3 eller annet D-vitamin, kun tran. Vet ikke om det er D3 i det?
-
29-01-09, 23:05 #18
Sv: Lavt stoffskifte?
Hei Tone.
Svarte deg før i dag, men ser ikke innlegget mitt, så jeg prøver igjen.
Kan hende jeg trykka feil ?
AntiTPO er en prøve som viser om kjertelen er angrepet av autoimmune antistoffer. Det er ikke din.
90% av de som får lavt stoffskifte har slike antistoffer som ødelegger kjertelen.
Da må de spise det den produserte resten av livet - eller riktigere å si : man klarer å lage noe lurium som ligner.
Ideelt sett er TSH 1 - selv om referanseområdet er 0,2 og 4.
Da skal kjertelen produsere fT4 som helst er litt høyere enn det du har.
Referanseområdet for fT4 er 9-22 og dine fT4 tall er nok litt under det ønskelige på de fleste av prøvene.
Så spørsmålet bir : hvorfor har du ikek høyere fT4 når kjertelen er iorden ?
Jeg ville prøvd om D-vitamin (D3) hjalp på dette, for det har noe med stoffskiftet å gjøre. Det har helt klart hjulpet meg, og jeg leser om andre som er blitt bedre også.
Det går å måle D3 i blodet også.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
30-01-09, 12:12 #19
Jo, man kan trykke feil, hvis man kommer til at klikke på knappen "Forhåndsvis innlegg" i stedet for "Legg til svar", som ligger jo ved siden af. Det kan ske (også for mig
).
Men her tror jeg, at du måske har allerede svaret på et lignende indlæg fra Tone i denne tråd: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=4440 indlæg nr. 14 (Tones) og 15 (dit).
Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.
-
30-01-09, 19:30 #20
Aha....
der er nok problemet ja - i mitt hode (hvor ellers?)
Takk for administrasjonen, med det byder nok på en uoverstigelig oppgave
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Hypotyreose type 2
Av minnie i forumet Hypothyreose Type 2 ?Svar: 9Siste melding: 23-11-13, 11:14 -
Temperatur og hypotyreose 2
Av mohaienne i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 24Siste melding: 02-11-09, 09:37 -
En fin side om hypotyreose mm.
Av Tily i forumet Nyttige nettsteder og bloggerSvar: 0Siste melding: 28-10-07, 19:33 -
Oppdaget hypotyreose i 11. uke
Av moc i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 1Siste melding: 26-09-06, 14:03
Svar med sitat

Bokmerker