Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 14 av 14
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    7600 struer, DK
    Meldinger
    6

Standard

Hej

Tak for jeres svar. Det var vist heller ikke så galt. Både en læge og en SOSA målte det manuelt, da var det ikke nær så højt som på maskinen. Her var det ca 100/80.
    God weekend til alle.

Vandmanden79

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    7600 struer, DK
    Meldinger
    6

Standard nye blødprøver - TSH stiger

Hej. Jeg fik konstateret lavtstofskifte i sommeren 2008. Har bøvlet med at blive reguleret ind. Føler jeg er tæt på at være der, men forstår ikke den seneste ændring.
    I starten af november blev jeg sat ned fra 100 mikrogram 2 dage i streg og 125 den tredje dag til 50 mirkogram pr dag.

Ændringerne blev:

November inden ændring:
    T3: 9,4 (3,5 - 6,5)
    TSH: ikke målbar
    T4: 21,4 (13-23)

02.12.08:

T3: 7,1
    TSH: 0,05
    T4: 10,6

Fik taget en ekstra blodprøve fordi jeg fik følelsen af uro i ryggen ligesom de andre gange, hvor stofskiftet lå for højt tidligere på året

29.12.08:
    T3: 4,8
    TSH: 10,9
    T4: 12,3

Hvad betyder det at TSH stiger, T4 stiger og T3 forbliver stabil??
    Vi ønsker graviditet,hvilket skulle være sværere med lavt stofskifte - hvordanskal værdierne være her?? (Ved godt det ikke er i dette forum dette spørgsmål hører til, men måske én udfra blodprøverne alligevel gider udtale sig )

Tak for det gode forum.

K.M

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Re: nye blødprøver - TSH stiger

De officielle arbeidslinjer er vel at alle skal ha normale blodprøver - enten man vil bli gravid eller ikke.
    Så synes jeg at man overvurderer den betydning TSH har. Man overtolker verdien.
    TSH er et hormon hjernen skiller ut for at kjertelen skal produsere. Når kjertelen ikek virker, er TSH helt betydningsløs for kroppen, da den ikke har andre funksjoner.
    Den deltar på ingen måte i stoffskiftet (mange later til å tro det)

De hormonene du har tatt blodprøver av, har alle en forsinket respons, og forsinkelsen er helt forskjellig.
    Dette er årsaken til at teori ikke altid stemmer overens med praksis, og du viser et tydelig eksempel på det i de siste prøver.

Jeg syns man skal nedtone betydningen av TSH radikalt, og heller vurdere dosen opp mot de frie verdier av T4 og T3.
    T4 er et langtidslager av stofskiftehormoner - T3 er det aktive stoffskiftehormon.
    Begge disse har døgnvariasjoner, særlig fT3 vil ha variasjoner men ikke helt kan tolke fordi en blodprøve kun har den verdien i det øyeblikk den er tatt.

Det skal man være oppmerksom på !
    Prøven bør tas av samme lab - på samme tid, under samme forhold - og før dagens dose.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Hildemor Gjest

Standard Re: nye blødprøver - TSH stiger

Hei

Det ser ut til at du fikk litt for mye Levaxin og redusering av dosen var et faktum. Så skjer det som skal skje, Tsh stiger og FT3 og FT4 synker. Symptomer på høyt/lavt kan allikevel gjerne bli hengende litt igjen (det er min erfaring). På siste måling stiger din FT4 litt igjen, men disse blodprøvene er tatt med så kort tid i mellom at det kan være helt vanlige svingninger i ethvert stoffskifte. Nye prøver om en stund vil fortelle mer om du nå er på riktig dose i forhold til å få ditt stoffskifte innenfor normalverdier og at det stabiliserer sesg der. Det blir gjerne litt prøving og feiling underveis

Ang graviditet i forhold til ustabilt stoffskifte, så ville jeg tatt dette opp med lege/behandler.

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Lavt stofskifte sandsynligvis efter behandlig af for højt stofskifte
    Av Babe i forumet Lavt Stoffskifte etter Graves
    Svar: 89
    Siste melding: 06-11-11, 22:27
  2. For lavt stofskifte??
    Av søløve i forumet Presentasjoner
    Svar: 6
    Siste melding: 10-12-10, 14:16
  3. ca. 4 år med lavt stofskifte
    Av lilli i forumet Lavt Stoffskifte etter Graves