Jeg fikk diagnosen Fibromyalgi i 1983, men hadde nok hatt det lenger enn det. Diagnosen er vanskelig fordi Fibro ikke vises på blodprøver. Men vi har 18 såklate triggerpunkter på kroppen og man skal ha vondt i minst 11 av dem når legen trykker på dem , og man skal ha hatt smerter i minst 3 måneder + sykdomshistorien din skal telle.
Jeg kan love deg at da legen kjente på triggerpunktene mine, så KJENTE jeg det, gitt. Skal være glad jeg ikke ble anmeldt for voldt. Det var vondt det!

Har levd med Fibro i mange år nå, og blir nok aldri frisk. Men har lært meg noen knep som gjør at jeg ikke alltid har like vondt. Vær og stress og psyken kan påvirke smertene, og vi har vel en tendens til å være veldig flinke og ikke si nei, vi som har Fibromyalgi.

Symptomene på Fibro og Hypo er veldig like, og det gjorde at min lege ikke helt trodde at jeg hadde Hypo. Men jeg ble så fryktelig dårlig (frøs, svimmel og alt det der) og verket så mye mere i et år før jeg fant ut at jeg hadde Hypo. Jeg hadde flyttet fra Oslo til Kristiansand og trodde det kunne være at været på Sørlandet om vinteren kan være ganske rått og fuktig (vi bor rett ved sjøen), men det var jo ikke det. Legen mente det var min livssituasjon som gjorde dette, men min livssituasjon var at jeg skulle gifte meg igjen, etter å ha vært skilt i 6 år, og endelig funnet mannen i mitt liv, den skjønneste som kan tenkes. Så min livssituasjon var aldeles fortreffelig, untatt med mere smerter!

Senere har jeg studert en del om Hypo og kommet over noen steder på nettet (som jeg ikke husker nå) der det står at det forskes på om det er en sammenheng mellom disse sykdommen, og det har vist seg å være det. Jeg kan godt kjenne at når dosen min måtte økes, hadde jeg mer vondt i kroppen også.

Nå har jeg ikke prøvd Levaxin, og har ikke tenkt å gjøre det heller, fordi Armour virker på meg, og det var ikke lang tid etter at jeg begynte med Armour at jeg kjente at smertene ble mindre. De ble absolutt ikke helt vekke, og det blir de nok aldri, men de ble mindre intense. Og det gjorde godt. Det kan ennå være dager da jeg har mye vondt, men de er ikke å mange lenger, og her spiller også været inn. Hvis jeg er trøtt og har tatt meg ut, verker jeg også mere. Det beste er å ha et regelmessig liv (og det er jo ikke alltid så lett da), men det hjelper absolutt!

Jeg er leder i Fibromyalgiforeningen i Kristiansand og der er det flere som også har lavt stoffskifte i tilleg. Kjenner også andre som også har cøliaki i tillegg til de to foregående sykdommene, så det er nok en forbindelse her med autoimmune sykdommer.

Uansett synes jeg at du som har sånne smerter og bruker Levaxin, skal prøve Armour (synes egentlig alle skal prøve Armour ) Det er jo en stor sjanse for at det vil hjelpe for deg, når det har hjulpet for flere av oss andre.

Til slutt - (kunne skrive mye om dette.. ) vil jeg si at det er mange leger som heller ikke vet så mye om Fibromyalgi, så gå gjerne inn på Norges Fibromyalgi sine nettsider, der er et forum og du kan spørre om hva du vil. Søk på fibromyalgi.no på google og du finner det der.

Lykke til... vi kan snakke mer om dette, bare spør!!