Viser søkeresultater 1 til 10 av 24
-
14-04-05, 14:10 #1
Jeg fikk Fibromyalgi-diagnosen for snart 25 år siden, mens jeg fant ut av stoffskifte
Har også en fantastisk mann, som kan se det på meg når jeg er sliten og har smerter (har også Fibromyalgi og slitasjegikt). Han har selv Bechtrew, så han er vant med å ha smerter, kanskje det også gjør at han forstår meg.
Uansett er han en kjærlig og omsorgsfull mann, som viser at han bryr seg om hvordan jeg har det, og han gidder å høre på meg når jeg føler jeg må få ut disse vonde tankene og motløsheten pga sykdom.
Jeg våkner hver morgen med å høre at han elsker meg, og sovner til det samme hver kveld!!
Er det rart jeg er lykkelig og glad for at jeg har funnet min drømmemann?
Jeg fikk Fibromyalgi-diagnosen for snart 25 år siden, mens jeg fant ut av stoffskiftet mitt i 2003 på høsten.
Fibro-smertene var mye verre de siste månedene før jeg fikk Armour for stoffskiftet. Etter det har de bedret seg en del. Har litt mindre verk, unntatt når jeg er sliten og dosen er lav..
Tror helt sikkert det er en sammenheng mellom Fibromyalgi, Stoffskiftet, Cøliaki osv. Har du en av disse sykdommene, ser det ut for at mange ofte har flere av dem.
Håper det blir forsket mere på dette, og at vi finner ut hva som er årsaken til Fibromaylgi osv.
Gikk ned i vekt da jeg begynte med Armour, men la på meg igjen da jeg sluttet å røyke. Nå har jeg gått ned over 13 kg siden januar på Libra-kurs. Har tatt ett kurs og klarer meg selv nå. Det går ut på å ikke gå på sparebluss, men spise mange små måltider om dagen. Hvis du tenker deg at ved-ovnen skal brenne, (sånn som vår forbrenning i kroppen), må du stadig legge på litt ved for å holde den konstant... slik er det med oss... Spise lite men ofte.
Det er ikke vanskelig, jeg sulter ikke i det hele tatt. Spiser vanlig mat som jeg eller har spist i alle år, kuttet ut smør og omtrent ikke sukker, men ellers er alt som før... Tar også et fiberbrød FØR alle måltider, det metter og ordner med tarm-funksjonen, renser bla.
Dessuten går jeg en tur hver dag, og det er sjelebot.... jeg nyter at jeg orker det, og naturen nå er fantastisk. Kjenner mer overskudd og humøret er adskillig bedre etter en god tur. Bare følelsen av å være så flink og å kjenne at det går "nedover" er fantastisk. Og dette sier ei dame som hadde belaget seg på å være tjukk resten av livet!!!! Har vært å kjøpt nye dongeribukser i dag, fordi de andre drukner jeg snart i, og har gått ned 2 størrelser..Det er såååå moro!! :P
-
01-06-05, 08:07 #2
Har nettopp ringt legen og fått mine blodprøveresultater:
FT4: 18
FT3: 6,5
TSH: som vanlig under O,ooo et eller annet.
Nå bruker jeg 4 grain, og er nok kommet til MIN dose. På vei mot dette, hadde jeg også en stund en bra FT3, mens FT4 var lav, men etter som jeg økte dosen, kom den opp i 18 og har også vært i 19,5.
Jeg økte når jeg kjente symptomene begynne igjen, som f.eks. brain-fog, hendene visnet (carpal tunnel), ble frysen, veldig sliten OG irritert!! Tålte ikke en ting!!
Nå blir jeg fremdeles fort sliten, men fungerer så noenlunde ellers. Har ikke brain-fog lenger og det er deilig!
Har funnet ut at jeg har det best når livet mitt er i rutine og jeg legger meg og står opp sånn ca til samme tid. Derfor har jeg Armour på nattbordet, pleier å våkne ca halv åtte (uansett sommer og vinter, søndag osv..) og tar medisinen da..
Blir ofte liggende og vokne forsiktig, lese litt og gå på badet... når jeg er ferdig har det gått ca 1 time, og jeg kan ta tabl.
Deler dem i to omganger, og tar neste ca halv tre-tre...
Dette fungerer for meg... men vi har alle våre måter å gjøre dette på!
Har i de siste ukene fått en del symptomer som gjør at jeg økte dosen i dag.... så nå er jeg på 255 mg.... håper dette er siste økning...
-
10-08-05, 08:35 #3
Det er helt utrolig hvor arrogante legene er!!!

Hva i all verden skal til forat du skal bli bedre? Jo, tyroxin! Og har du blitt bedre av å gå uten? NEI!!
Jeg gikk på samme måten i over 3 år. Med betennelse i skjoldkjertelen, anti-stoffer og alle symptomer på hypo, men prøvene var innenfor den såkalte normalen!!!!!
Til slutt var jeg nesten DØD!!!! Hadde jeg ikke vært nygift med verdens beste mann, tror jeg at jeg hadde tatt livet av meg!!! MEN PRØVENE VAR INNENFOR NORMALEN!!!
Til slutt, takket være dette forumet, fant jeg ut at jeg måtte gjøre noe selv, og fikk Armour på eget ansvar, og livet mitt er faktisk ganske bra... Har ennå noen få symptomer som kommer når jeg er trett og sliten og ved event. doseøkning, men ellers har jeg det veldig bra...
IKKE GI DEG! Det er DITT liv!! Bytt lege!! Gjør noe, du blir bare verre, og det tar lengre tid å bli bedre!!
Unnskyld at jeg er litt heftig her, men jeg blir så inderlig forbanna på at mange mennesker skal gå å ha et helvete bare fordi noen leger ikke kan nok om dette og ikke vil lære heller!!!!!
Nå er jeg litt forvirret. Skal til legen på mandag og vet ikke helt hva jeg skal gjøre med resultatene av blodprøvene mine.
Jeg økte dosen 28. juni og likevel har prøvene "gått ned"!
FT4: 16,9 - tatt den 25.5.: 18.8
FT3: 6,1 - " " : 6,5
TSH: 0,0050 som jo er normalt for meg
Anti- TPO: 792, den 25.5.: 807, og det er positivt at de går ned.
Siden jeg bruker Armour (2 1/4 grain) har jeg ikke lyst til å begynne med Levaxin i tilleg, men jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med dette. Jeg føler meg ikke helt bra, og har det aller best når FT 4 er oppe i 19 og FT3 over eller rundt 7.
Legen min er skeptisk til Armour, men har lest en del og interesserer seg for å vite mer. Likevel har vi en overenskomst om at jeg egentlig har ansvar for dette selv, (har også skrevet under på det).
Lurer på om noen vil prøve å hjelpe meg med dette. Kanskje jeg skulle ta noe Levaxin i tilleg for å få opp FT4, men har ikke lyst til å blande disse og heller ikke lyst til å bruke et syntetisk middel.
Eller skal jeg øke med 15 mg til?
Skrev i et annet innlegg at jeg har lest at blodtrykksmedisinen Adalat (som jeg bl. a. bruker), kan hindre T3 i å gjøre jobben og skader stoffskiftet. Kanskje jeg burde be legen om at jeg kutter ut den medisinen, siden blodtrykket mitt har vært veldig bra ganske lenge nå?
Please hjelp meg..... vet at jeg må velge selv, men hva ville DU har gjort? Jeg er så frustrert.....
-
13-08-05, 11:49 #4
Det er nok legen som burde vite best om interaksjonen fra annen medisin du bruker og hvordan dette bør handteres til beste for deg. Han vet hvordan han skal skaffe viten om dette.
Kanskje han forslår en annen hjertemedisin ?
Som jeg forstår problemet, så viser nye forsøk at hjerteceller sperres for T3-intrengen.
Det er jo ikke bra for noen - uansett om de har sin egen T3 eller får den via tabletter.
Når det gjelder måleresultatetne dine så influerer nok ikke medisinen på dem. De vil fortsatt sveve rundt i blodet og la seg måle. Det er "bare" celleintrengningen som forhindres av medisinen.
Måleresultatet viser ikke om det virkelig foregår et stoffskifte - bare om forholdne er tilstede for et, og hvordan disse er i forhold til en kontrollgruppe av andre pasienter sitt.
Det er godt mulig at du kan øke dosen litt. Dosen din kan ikke betraktes som høy, men du er i området der en økning kan gi overdosesymptomer som høyere hvilepuls og hjertebank. Et normalt hjerte tåler fint dette, men dosen bør senkes igjen og en bør hoppe over dosen en dag hvis dette skjer.
Jeg har funnet dosen min på den måten at jeg har økt men 15mG hver 3.mnd. til dette skjer og så senket den 15mG, men dette må vi alle vurdere selv da.
Årsaken til resultatnedgang tross doseøkning KAN jo være at målingen tas før effekten av doseøkningen kan måles. I så fall ta en måling til før du øker.
Det kan også være at når man begynner med Armour så må man begynne lavt og øke etterhvert. Hvis man begynner på 120mG så vil dette være for mye, men hvis man klarer å holde ut vil det etter en tid bli for lite - og en må øke dosen. Denne effekten kan også være årsaken til at resultatene er gått ned tross doseøkning. Og det kan være en kombinasjon av disse.
Ellers er tallne dine "finere" enn mine da. Jeg sliter med å komme over 15, men føler med absolutt best da.
Antistoffer omtales av www.furst.no som en "engangsmåling" som kun er egnet i en diagnosisituasjon. Altså kun for å fastslå om antistoffer angriper kjertelen eller ikke. I følge dem, er det ikke nødvendig å ta oppfølgende prøver, for antistoffene vil en ha hele livet - også etter at kjertelen er død.
Mange pasienter melder likevel om symptomendring når antistoffene endres. Antioxydanten selen hevdes å ha gunstig virkning.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
13-08-05, 16:43 #5
Takk for svar, n'Finn, er glad for at du bryr deg.
Jeg har gått på Armour siden nov.03, så det kan ikke være at jeg har begynt med for høy dose. Men skal snakke med legen og høre... hun synes jeg har ALTFOR høy dose nå, selv om hun ikke har så mye greie på Armour... Mulig jeg må øke en gang til...
Antistoffene vil nok alltid være der, ja, men det er jo litt merkelig at de forandrer seg ganske mye fra den ene gangen til den andre... men sånn er det vel bare...
Får bare være tålmodig til mandag og se hva som skjer.
Uansett, takk for råd og omtanke.
Nå skal jeg ut å ta opp krabbeteiner sammen med min elskede, og så koke krabber og kose oss i kveld.
Ha en god lørdagskveld!
-
13-08-05, 18:15 #6
Blir jo helt missunnelig da, men hils !
Det er ganske stor forskjell på hvordan leger og labber ser på nytten av flere anti-TPO-prøver. Jeg har jo en tenden til å tro på det som "har på seg skoen". Har ikke sett undersøkelser om temaet, men det er ikke sikkert blir utført før fagkunnskapen begynner å lure litt på sine egene antagelser ?
Antagelser som nå er loven.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
13-08-05, 21:10 #7
Bare litt tankespinn fra meg rundt dette med antistoffer:
Cortisol virker dempende på betennelsestilstander. Kan det ikke tenkes at lave cortisolnivåer kan være en medvirkende årsak til høye antiTPO-nivåer...?
-
13-08-05, 22:28 #8
Ser at jeg har skrevet feil dose.... bruker 255 mg, altså 4 1/4 grain, det er jo litt mere enn jeg sa... Sorry.. er sliten i hodet og da går det litt over styr av og til...
Mener selv at dette er en ganske høy dose og har ikke så lyst til å øke mere, men må jeg så må jeg...
Er det andre som ligger like høyt eller høyere, hadde det vært flott å hørt om det...
-
13-08-05, 22:37 #9
I pakningsvedlegget til Armour står det at doser over 3Grain bør en undersøkes for thyroxinresistens - men jeg har hørt om flere her som bruker 4 og litt over.
Det er ikke skadelig å ta mer hvis du må ha det og kroppen ikke protester.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
14-08-05, 09:03 #10
Takk skal du ha!
Har bestemt meg for å høre litt med legen, men hvis hun ikke vil jeg skal øke, så gjør jeg det nok likevel... Skal til Tyrkia om to uker, på behandlingssted for Bechtrew (mannen min har det), og skulle noe skje med meg der, er jeg trygg fordi der er det leger hele tiden...
Ellers lurer jeg på om denne tanken kan være riktig: 8)
Vi sier jo ofte at hvis vi går med ubehandlet Hypo, så tar det lengre tid å "komme opp igjen", dvs å bli bedre og komme tilbake til det normale.
Jeg lurer på om det samme skjer hvis man ikke øker dosen "til rette tidspunkt", dvs at man går lenge med symptomer igjen før man gjør noe med det.... Vil det da ta lang tid før man kommer ovenpå eller?
Det er det som jeg lurer på har skjedd med meg siden blodprøvene har gått såpass ned... Jeg gikk så lenge med mange symtomer og kjørte meg helt tom før jeg økte den 28.6. Kan det være grunnen til at jeg må øke igjen så fort som det føles nå?
Hvem vet.... inte jag!
Lignende tråder
-
Fikk diagnosen lavt stoffskifte i februar 2008
Av Trude i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 87Siste melding: 18-08-13, 22:04 -
Jeg fikk diagnosen lavt stoffskifte når jeg var var rundt 10 år gammel.
Av Shorty i forumet Lavt stoffskifteSvar: 23Siste melding: 23-05-10, 22:48 -
Fikk diagnosen Graves for 2 dager siden
Av Yvai i forumet Graves sykdomSvar: 6Siste melding: 10-05-10, 13:47 -
Fikk diagnosen lavt stoffskifte i februar 2008
Av Trude i forumet PresentasjonerSvar: 7Siste melding: 26-03-10, 19:47 -
Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 1 år siden
Av marianne i forumet Lavt stoffskifteSvar: 11Siste melding: 25-05-05, 11:08
Svar med sitat

Bokmerker