Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 21
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Innen for normalen!!
    Legen din må lese læreboka.
    FT4 og FT3 skal høyt i referanseområdet, og TSH lavt.

Normal TSH på friske er forresten 1, så mange med hypo er inkludert i referanseområdet . Det skjer når det er en vanlig sykdom, siden de bare velger bort de øverste 2,5 % av resultatene fra "alle".

Se også om hypothyreose på www.furst.no og www.capio.no
    ft4 og ft3 må i øvre halvdel . TSH er ikke et thyreoideahormon.

nora

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Til n`Finn først. Dessverre for meg så målte jeg ikke før lavt stoffskifte vart konstatert. Etter at jeg begynte med Levaxin og disse BIVIKNINGENE så tenkte jeg bare at jeg måtte følge med om jeg var nær hjertestans eller noe slikt. Hadde lest at sykdom/medisin kunne påvirke hjertet - i negativ retning da altså. Så derfor innkjøp av pulsklokke. Fikk nesten hjertestans av skrekk når jeg såg forste gang at max puls var 195! Men så døde jeg da ikke, og max pulsen viste igjen 195 flere ganger. Så jeg slo meg til ro med at det var greitt nok.

Tok på klokka i dag tidlig. Den slo ikke inn før på 70. Vet ikke om det er lagt inn begrensninger der? Måtte surre litt rundt i senga for at den skulle kople seg inn. Så jeg antar at hvilepulsen er noe lavere. Skal sjekke ut klokka i dag.

Høres fornuftig ut det du skriver om at det er liksom hele pulsbildet som løftes opp når dosen blir høyere. Men den synes å ha stoppet hos meg på 195. Var der også når jeg gikk på 50mg. Nå går jeg på 100 mg pr dag. Skal være flinkere å følge med. Gidder ikke ta den på under hver treningsøkt, men bør kanskje gjøre det.

Til sportyboy. OM JEG BLE DÅRLIGERE AV LEVAXIN??? JAAA!!!

Du spør om man egentlig bør mosjonere og trene lett uten å slite for mye på overskuddet? Jeg vet ikke rett og slett. Har lurt på det selv også. Derfor jeg er redd for at jeg på et gitt tidspunkt snart går meg på en skikkelig smell - som venninnen min - og blir sengeliggende i flere år! Jeg føler det ikke slik, men denne sykdommen er lumsk og medisinen like lumsk spør du meg.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Gjest

Standard Litt redd det jeg også

Hei igjen!

Ja, det er jo dette jeg er litt redd for også da. At man skal presse kroppen så mye at man tilslutt går på en skikkelig smell. Man må nok lytte til kroppen og blir man dårligere må man nok være på vakt tror jeg. Men, om det er farlig å presse kroppen når man har lavt stoffskifte vet jeg ikke. Så lenge man ikke blir helt pudding, vrak og sombie er det vel ikke farlig å være litt utenfor håper jeg????
    Lignet litt mere på ME det hun veninna di hadde med at hun plutselig møtte veggen å ble sengeliggende i flere år. Er jo slik ME(kronisk tretthetssyndrom) er. Da er man vel MYE dårligere en om man har lavt stoffskifte, men symptomene kan være litt like. Om man kan utvikle ME om man presser kroppen og har lavt stoffskifte vet jeg ikke????, og om det er noe sammenheng vet jeg ikke???, men håper det ikke er det altså, hehe!

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Ja jeg tror ikke det er lurt å trene mye når men ennå ikke er kommet opp i riktig dose og føler seg bedre.

Jeg ble bare verre ved anstrengelse når jeg begynte med thyroxin.

nora

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Jeg er vel enig med Nora her, men SÅ vanskelig å etterleve. Vet ikke om venninnen min har noe sånt (ME)? I tilfelle så vet hun det ikke selv. Men hun har Anti-TPO laaangt over 1000. Ikke målbart sa Oftebro. Jeg har ikke antistoffer. Bare 11. Så kanskje der er noe her?

Vi har så ulike symptomer hun og jeg at når jeg fikk vite at jeg har hypothyreose så forsto jeg ikke bæret! Var ikke i nærheten av alt det hun kavet med. Og hun er syltynn!!! Og jeg har lagt på meg! Enda jeg trener som en gal. Og hun ligger paddeflat etter å ha gått over stuegulvet.

Nei dette er ikke lett å forstå gitt...
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Sep 2005
    Meldinger
    56

Standard hmhm

hmhm, nå er ikke jeg doktor, men det hørtes iallfall veldig ut som ME for meg! Går vel ikke an å bli så dårlig av bare stoffskifte vel? Dessuten har jeg hørt om flere som har lavt stoffskifte og ME. Derfor er jeg litt redd for å utvikle ME i den grad det er mulig å utvikle det?
    Sjekk ut denne linken; http://www.menin.no/mambo/ med både forum og alt. Huff føler med henne....ikke artig å være så dårlig.....
    Legen mente nå at jeg hadde lavt stoffskifte og jeg har nå startet på Levaxin. Synes dette er litt rart siden jeg er gutt og bare 23 år. Eneste symtomer er at jeg har vært mega trøtt, slapp, litt dårlig konsentrasjon og til dels hukommelse!

Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Tromsø
    Meldinger
    13

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av alba
    Men om jeg tok for hardt i i begynnelsen ble jeg rett og slett dårlig etter treningen..kvalm og skikkelig uvel...
    Derfor har jeg lært og lytte til kroppen...lærer litt av lavt stoffskifte også...
    Måtte bare komentere dette.

Jeg sa til legen min at jeg hadde hatt en uhyggelig opplevelse under elgjakta i fjord. Vi hadde akkurat hatt felling og jeg skulle skynte meg opp for å hjelpe til. Da jeg kom opp holt jeg på å svime av. Ble kvalm og svimmel, og måtte legge meg ned for ikke å gå i bakken. Da svarte han at "dette var helt normalt ved fysisk annstrengelse".
    Jeg gikk fort opp en bakke på 500 m i ulendt terreng. Ikke kom å fortell meg at dette er "normalt"!?

Høres d normalt ut?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Min erfaring etter å ha begynt med Levaxin er som flere av dere beskriver; fullstendig smadret noen timer etter trening (når endorfinene slutter å virke...), ekstrem stølhet/lemsterhet - eller heller; ledd- og muskelsmerter (det er litt forskjellig fra vanlig stølhet), og et par ganger har jeg blitt både svimmel og kvalm under treningsøkter (har holdt på å svime av et par ganger).

Dette stemmer forøvrig veldig godt med symptomer på binyresvakhet. Jeg siterer litt fra informasjonstråden min om hypotyreose og binyreproblemer:

- Lav stamina, bruker lang tid på å komme seg etter trening
    - Langsom restituering fra skader, sykdom eller stress
    - Føler seg overveldet av eller ute av stand til å takle stressituasjoner
    Og ja, trening er en form for stress for kroppen. Og da er det jo logisk at trening er en av tingene som gjør binyreproblemet akutt verre. (Mener å huske at jeg har lest et sted at det er en logisk virkningsmekanisme der - at cortisol er nødvendig i muskelcellene for at de skal tåle belastninger. (Husker ikke hvor, kan prøve å lete litt senere.)

Mener også å huske at Mary Shomon generelt anbefaler veldig rolig belastning av kroppen inntil man er symptomfri - dvs. heller gå enn jogge, heller jogge enn sprinte (alt etter hva man er vant til). ;) Men selvfølgelig har vi godt av å bevege oss og bruke kroppen - bare en tur rundt kvartalet kan gjøre underverker framfor å ligge på sofaen!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg trur at vi med lavt stoffskifte må trene mer med hodet enn beina for å si det slik. Det finnes ikke behandling i dag som fullt ut erstatter bortfallet av vår egen thyroxin. Sånn vurderer jeg det ut fra min egen situasjon iallfall.
    Vi må prøve å ta hensyn til den aktuelle stoffskiftestatus vi er inne i når vi trener, og planlegge økta litt nøyere.
    Vi må også ta mer hensyn til om kroppen er restituert siden siste økt.
    Har mange ganger måttet utsette økt til neste dag fordi den ikke var bra nok restituert. Det går mye seinere når stoffskiftet er lavt. Mitt var mange ganger så lavt at jeg ikke merket når jeg var restituert og etter noen dager tok jeg en forsiktig tur likevel - ofte med unormal stølhet på godt innøvde øvelser.

Likevel holder jeg på at det over langen er bra at vi trener. Men det må vi nok slite litt mer for.

Leger er ettrer min erfaring ikke rett person å snakke med dette om. Har samme erfaring som deg Sienok. Klart du skal tåle å sprinte opp en bakke.
    Uttalelser som dette kan også ha den grunn at legen tror du er som før når du får Levaxin - og det er slett ikke sikkert.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Gjest

Standard Alle med lavt stoffskifte problemer med binyrene?

Er det slik at alle med stoffskifteproblemer også har binyreproblemer eller er det individuelt? Er det cortisol som det prduseres for lite av i binyrene da? Er det ikke mulig med tilskudd av dette????

Hmhm, det er nok viktig å lytte til kroppen å ikke presse den for mye. Man må nok kanskje trene litt mindre en det man ville gjort hvis man hadde vært helt frisk slik som jeg forstår det. Men, føler meg egentlig ikke noe dårligere om jeg trener jevnlig, men når jeg presser kroppen med mye trening og da også påfører den mye stress merker jeg at den ikke restituerer seg i det hele tatt.....hmhm

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 6
    Siste melding: 26-07-07, 23:04
  2. Lavt stoffskifte etter fødsel
    Av Line i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 29-08-06, 07:08
  3. vedvarede blødninger etter påvist lavt stoffskifte
    Av porselen i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 06-08-05, 22:12