Viser søkeresultater 1 til 10 av 21
-
30-06-05, 19:23 #1sportyBoy Gjest
Idrett enten før eller etter man fikk lavt stoffskifte?
Hei! Jeg er ny her på forumet. Har lest mange innlegg og er nysgjerrig på noen råd fra dere litt mere erfarne angående denne sykdommen. Har fått diagnosen lavt stoffskifte etter at TSH verdiene har vært for høye på 4 av 5 prøver det siste året! Det er trøttheten som er mitt største problem. Ellers er det konsentrasjonen og hukommelsen, men ellers har jeg ingen problemer. Har gått på levaxin i 4 mnd med 50 mikrogram, men kjenner ikke stor forskjell når det gjelder symptomene. Verdiene er iallfall bedre, og de er så vidt innenfor normalverdiene når det gjelder TSH!
Lurte på om det var noen her som har drevet med idrett enten før eller etter man fikk lavt stoffskifte, eller noen som liker å trener her? Jeg har vært aktiv å drevet med idrett hele livet, men nå er jeg kronisk trøtt og blir fort ekstra sliten når jeg trener for hardt. Er det dumt å presse kroppen for mye når man har lavt stoffskifte? Hvordan reagerer kroppen egentlig når det gjelder fysisk aktivitet i forhold til en vanlig "frisk" person? Fungerer man som vanlig etter at dosen med medisin er rett og symptomene er borte?
Det andre er om det finnes kosttilskudd som hjelper. Har inntrykk av at Selen og b-vitamintilskudd er smart??? Stemmer dette? Er det noe annet som har hjulpet dere?
En annen ting. Når man ikke føler seg frisk eller symptomfri etter å ha prøvd 50 mikrogram levaxin, hva bør man gjøre? Hvor mye kan man gradvis øke til uten at det er farlig, og hvor mye levaxin bruker dere?
Håper på noen svar!
-
30-06-05, 19:51 #2
Hei sportyboy
Jeg er ganske fersk selv så jeg håper andre supplerer. Jeg kan snakke litt om trim. Jeg har selv drevet aktivt med trim i 20 år. Jeg begynte som instruktør i aerobic i 1985 samtidig som jeg begynte å jogge. Har bl.a vært med i Grete Waitz løpet noen ganger og også Holmenkollstafetten og noen lokale arrangementer. I tillegg har jeg trenet styrke i apparater. Summen er at jeg i alle disse årene helt frem til i dag har trenet flere ganger i uken. Så jeg har vært heldig her!!
ER heldig! Jeg er jo fortsatt i gang..
Jeg begynte å merke vektøkning ca år 2002 (tror jeg). Har det nedskrevet, men gidder ikke sjekke. Sånn ca da, men hadde ikke noen problemer med å trene. Etterhvert ble det så mye "smårusk" og jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i fjor, men har trolig gått med det i mange år. Når jeg leser her om denne kroniske trettheten så kjenner jeg meg ikke igjen. Det som er rart å se tilbake på nå når jeg har fått konstatert hypothyreose, er at alt overskuddet mitt har gått til denne trimmen. Og hus og hjem "rett vest".
Når jeg begynte med Levaxin i fjor så fikk jeg mye kroppsverk, men dette hindrer meg egentlig ikke i å trimme for når jeg ble varm så kjenner jeg det ikke, men jeg får svi skikkelig dagen etter om jeg tar det for hardt. Da er jeg rett og slett mørbanket, og det er ikke gangsperre. Så jeg må tåle å ta det litt mer easy. Ikke lett når jeg kjenner at jeg har energi i øyeblikket. :(
Når det gjelder styrketrening, blir det nesten umulig. Må trene med lette vekter og mange repetisjoner. Dette fordi jeg skjelver, innvendig mye av tiden, og synlig når jeg trener styrke. Så livet er ikke det samme. Prøver likevel å ta vare på de positive øyeblikkene, og det er det mange av tross alt. Jeg er jo kjempeheldig som orker å trimme
Noe utover hva som er lurt og ikke lurt tør jeg ikke si noe om; Jeg vet det ikke for egen del - og jeg er spent på om jeg snart går meg på en skikkelig smell fordi jeg ikke tar det med ro. Dette iflg en venninne av meg som trimmet, begynte på medisin, fortsatte trimmen og stupte!! Mange år siden og hun klarer pr i dag ikke mer enn litt hagearbeid. Og hun var aktiv!! Men dette er sikkert individuelt også. Men jeg kan være i faresonen. Vet ikke. Tar gjerne imot gode råd selv også. Jeg trimmer mye ganske enkelt også for å holde vekta i sjakk.
Dette var noen ord fra meg
håper andre har gode råd. Lykke til
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
30-06-05, 20:06 #3
Heisann!! Glemte å si at jeg nå har sluttet med jogging pga kneoperasjon, så jeg har spinningsykkel på altanen. Supert!! Og jeg tror sykling er "snillere" med kroppen enn jogging uansett lavt stoffskifte og medisin. Slipper disse slagene når foten treffer bakken. Bare et tips
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
-
30-06-05, 22:01 #4
De 50 µg er en bitteliten dose som man starter med, og man skal jo øke snart og nærmere den antatte dosen alle tre-fire uker til man får riktig dose.
DDD, altså definert døbn dose er 150 µg. Man ge menn må ha 200 eller 300 µg.
Herregud, åssen lege har du, som lar deg ha en TSH akkurat innenfor den høyeste enden.
Du får snakke med legen , og hvis den er inkompetent ang. hypothyreose, finn en annen.
Man øker først dosen til TSH er 1. Hvis man ikke blir bra da, får man ft4 og ft3 i øvre halvdel av referanseområdet, det er individuelt hvor man skal ha dem.
nora
-
30-06-05, 23:08 #5
Bruker du pulsklokke i treningen ?
Da vil jeg anbefale deg å ta på deg beltet før du står opp og sjekke hvilepulsen din - hver dag. Bruker du PPP fra Polar så last den inn som en treneing, men det holder å skrive den på oversiktlig kalendern.
Det er samsvar mellom hvilepulsen og thyroxindosen og det er ganske lett å få en kontroll på denne måten. Tar du for stor dose vil du se det lenge før du merker det og kan redusere igjen.
Det er forøvrig ikke særlig vanskelig å takle en for høy dose. Hopp over en dag og reduser videre dosering litt.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
30-06-05, 23:15 #6
Hei igjen sportyboy
leser det jeg har skrevet til deg. Føler at det kanskje ble noe unyansert. Jeg er så tett i hodet at jeg får ikke med meg alt. Vil gjerne føye til at jeg har dager da jeg er dårlig og absolutt ikke orker å trene. Lett å huske bare det som er bra. Restitusjon etter trening er definitivt dårligere nå enn da jeg ikke var medisinert. Så kanskje vi bør lytte litt mer til kroppen. Jeg sliter litt med det - da trim har vært min "lidenskap" i så lang tid. Men Levaxin har helt klart redusert livskvaliteten min - også på andre områder enn trim.
Har lurt litt på om trim er "stress" for kroppen, og reduserer opptak av medisin eller noe lignende? Men det er bare egne funderinger.• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
-
30-06-05, 23:18 #7
Hei n`Finn! At jeg ikke har tenkt på det! Trener jo med pulsklokke! Hva sier du om en max puls på 195 på meg, kvinne 49 år?? Altfor høy, men jeg kommer opp i det når jeg trener hardt. Kjøpte klokke etter påbegynt medisinering så jeg vet ikke hvor den var før. Det er unormalt høyt er det ikke? Greitt at jeg er i bra form, men tror/vet du om dette har med sykdom/medisin å gjøre? Er det rett og slett farlig?
-
30-06-05, 23:32 #8
hei sportyboy...
Jeg er ikke gammel i dette gamet med stoffskifte selv,men min opplevelse meg sykdommen og trening er at jeg stoppet umiddelbart og trene når jeg fikk Hypo..
Det var så vidt jeg orket og ta på meg skoene og hente posten..lå vel så og si på sofaen i zombieverdnen min i 8-9 mnd..
Da gikk jeg på Levaxin..Denne hadde ikke veldig virkning på meg!!
Begynnte på Armour og fikk litt av gløden tilbake...jeg har bygget meg opp gradvis på helsestudio...går times tur et par ganger i uken og trener litt spinning og styrke 2-3 ganger i uken...
Men om jeg tok for hardt i i begynnelsen ble jeg rett og slett dårlig etter treningen..kvalm og skikkelig uvel...
Derfor har jeg lært og lytte til kroppen...lærer litt av lavt stoffskifte også...
LYKKE TIL......jeg er ihvertfall glad jeg kan trene igjen
-
30-06-05, 23:37 #9
Det er ikke unormalt høyt når du har trent jevnt og trutt. De som gjør det beholder ofte den høye maxpulsen sin lenge. 22o minus alder kan du bare glemme. Den har aldri stemt heller syns jeg da.
Maxpulsen er du "født" med og den kan du ikke påvirke - har jeg lært. Men det var ikke noe forbehold om stoffskiftet.
Thyroxindosen påvirker denne ! Jo høyere dose - jo høyere maxpuls.
Nå snakker jeg om oppnålig maxpuls. Ikke den man får ved å forlenge linjene på lactatkurver. Den har jeg ikke sjekket så jeg vet ikke om den forandres også.
Thyroxindosen påvirker også lavere pulsnivåer på samme måte. Det er liksom hele pulsbildet som løftes opp når dosen blir høyere.
Det som hadde vært fint å ha nå, var pulsdata fra før du fikk stoffskifteproblemer, så hadde du hatt et sammenligningsgrunnlag.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
01-07-05, 08:29 #10sportyBoy Gjest
Svar tilbake
Hei igjen!
Ja, det var mange bra svar!
Yvette: Jeg trener også mye, men det virker som om du er mere plaget av det muskulære og lignende. Jeg er bare plaget av tretthet og utmattelsen dette medfører. Kan liksom trene hardt på morgenen å være sliten og trøtt helt til jeg legger meg om kvelden. Trener jeg ikke er jeg bare litt lett trøtt. Hmhm, rart det her. Det er jo her kanskje restitusjonen etter trening er dårligere en normalt. Normalt skal man vel være litt sliten noen timer etter trening, men man bør komme seg relativt raskt da. Om det er skadelig å presse kroppen når man har stoffskifteproblemer har jeg aldri lest, men kanskje man egentlig bare burde mosjonere og trene lett uten å slite for mye på overskuddet!? Ble du dårligere av levaxin skriver du?
Alba: Ja, du ble sliten av å trene, ja. Enda ikke blitt kvalm og uvel etter trening, men det er som sagt trøttheten og utmattelsen som er værst. Blir mere sliten av å trene, men man presser jo kroppen også litt ekstra under hardtrening en normale mennesker som ikke trener hardt gjør også. Har inntrykk av at de fleste med levaxin ikke blir 100% og bytter til Amour? Kunne liksogodt fått Amour med en gang da?
Nora: Ja, du verden vet hva han legen gjør. Jeg har jo ikke så peiling på dette med lavt stoffskifte før jeg har lest en del om det nå. På han virket det som om 50 mikrogram var nok til å bli frisk av, men man måtte bare bruke det over langt tid for å bli kvitt symptomene og ta prøver for å se om TSH ligger innenfor normalgrensa. Kanskje måtte man trappe opp dosen hvis verdiene ikke kom innenfor normalen mente ham. Verdiene rettet seg fortere en man ble kvitt symptomene.
n`Finn: Ja, jeg bruker pulsklokke på trening. Enkelte dager har jeg stusset på at pulsen ofte er 10 slag lavere en normalt selv om jeg løper/sykler like hardt!??! De dagene har jeg som oftest vært mest trøtt og sliten, altså har symptomene vært på topp. Dette gjaldt når jeg var uten medisiner! Dette henger jo sammen med det du skriver? Har man lavt stoffskifte blir pulsen lavere en de dagene den er lengre mot normalen?
Skal prøve testen din. Tok hvilepulsen en del før, men har sluttet med det nå. Er det slik at pulsen er lavere når thyroxindosen er lav og kroppen får for lite thyroxin? Det er vel riktig at man får en høyest mulig dose uten at pulsen blir for høy og man får bivirkninger som for høy levaxindose medfører seg med hjerteklapp, stress og rask puls?
Lignende tråder
-
Diagnose lavt stoffskifte fikk jeg i april - tror jeg det var
Av belit i forumet Lavt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 26-07-07, 23:04 -
Lavt stoffskifte etter fødsel
Av Line i forumet Lavt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 29-08-06, 07:08 -
vedvarede blødninger etter påvist lavt stoffskifte
Av porselen i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 06-08-05, 22:12 -
Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 1 år siden
Av marianne i forumet Lavt stoffskifteSvar: 11Siste melding: 25-05-05, 11:08
Svar med sitat
Bokmerker