Side 1 av 5 12345 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 48
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    71

Standard Lavt blodtrykk

Hei.

Har vært svimmel i det siste så i går oppsøkte jeg legen. Fikk konstatert at jeg har lavt blodtykk. Ble så forfjamset over det svaret at jeg rett og slett glemte å spørre hva det kom av, og hva man gjør med det. Har ikke hatt det tidligere. Noen som vet om det kan ha med stoffskifte å gjøre?

Lene

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det er vel binyrene som er med å styre blodtrykket tror jeg. Iallfall en sammenheng. Har du noen målinger derfra ? Natrium ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    71

Standard

Ser ikke noe om natrium på de siste prøvesvarene. Kan det være at de kan bruke en annen betegnelse for det?

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    89

Standard

betegnelsen på natrium er Na, og det brukes i alle laboratorier.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    71

Standard

Da har det ikke blitt tatt noen prøver av det etter hva jeg kan se..
    Skal tilbake og ta prøver om en uke, så da kan jeg be om det også.
    Tror jeg er veldig heldig med lege, han tar de prøvene jeg ber om uten noe om og men. Men er det noe jeg kan gjøre for å få opp blodtrykket frem till neste legebesøk? Det er så guffent å bli så svimmel hver gang jeg beveger meg litt raskt

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    53
    Meldinger
    204

Standard

Lene,
    Eg hadde og lavt blodtrykk(90/60) når eg fikk lavt stoffskifte. Legen min ba meg om å spise salt. Eg vet ikke om det gjorde noen forskjel. Men etter noen måneder med Armour/Levaxin så har blodtrykket mitt blitt normalt igjen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Natrium = salt og øker blodtrykket. Binyrefeil kan resultere i lavt Na. Da hjelper det å spise salt, MEN ikke på selve feilen.
    Kan gi seg utslag i at svetten da blir ekstra salt ( hunder er glade i å slikke på deg )
    Sjekk binyrefunksjon.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Svar på hårmineralasnalyse (altså vevsprøve) viste en skyhøy søyle hos meg på Natrium. De kommenterer at man da kan trenge tilskudd av magnesium, og at forskning har vist at magnesium påvirker binyrebarkens aktivitet og reaksjon. Antageligvis i positiv retning?! Jeg tar tilskudd av magnesium nå, men vet ingenting før om 2 mndr da jeg skal ta ny vevsprøve.

Jeg vet ikke hvor seriøst dette er, men der står også at jeg har økt binyreaktivitet så jeg skal sjekke binyrene mine. Blodtrykket mitt er 100/60.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    71

Standard

Takk for alle svar. Og som du sier, n'Finn, så hjelper ikke salt på selve problemet. Får heller vente med å gjøre noe før legen får utredet meg. Holder nok ut noen dager til. Hvordan sjekker forresten om det er noe galt med binyrene??

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Kan sikkert sjekkes på mange måter. Jeg vet ikke, men min lege har bedt meg om å ta urinprøve gjennom 24 timer, altså all urin. I ei bøtte eller hva som helst. Dette fordi de skal ha volumet. Det må du måle selv. Så tar du et vanlig urinprøveglass og heller i av denne blandingen. Den skal leveres på laboratoriet på sykehus. Kan ikke sendes fikk jeg beskjed om. Dag 1: morgenurin i do! Så begynner bøtta helt til dag 2:morgenurin også i bøtta. Så kan du stikke til sykehuset. Det skal visst nok tilsettes svovel etc. Trenger IKKE være steril denne "bøtta". Du må få med deg fra legen et laboratoriepapir som du leverer på sykehuset.

Mulig det er noen enklere måter. Jeg gruer meg. Skal begynne tirsdag :(
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Side 1 av 5 12345 Siste

Lignende tråder

1. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  2. Lavt blodtrykk
    Av Stina i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 9
    Siste melding: 21-11-06, 23:32

Søkeord for denne tråden