14 eller sånt. Når jeg begynte å hoste, stoppet jeg fordi jeg ikke lenger hadde lyst på røyk da. Fikk ikke lyst på røyk senere heller. Må innrømme at jeg nok ikke røykte så mye....

Ang å finne lege når blodprøvene ikke viser noe:
Hva nøyaktig var tallene? Hvis TSH var 2,5 eller mer så er det håp. Da er FT4 i nedre halvdel også. Etter noen uker vil TSH antageligvis stige.
Prøver som må tas: TSH FT4 kanskje FT3 , den vil plutselig synke når man blir verre . Anti-TPO. Denne er viktig for hvis man har en TSH på 2-noe og symptomer og positiv for antistoffer da er det flere vitenskapelige skriv som sier at man kan starte behandling fordi da er skjoldbruskkjertelen på vei til å bli ødelagt. Det er da mulig å bli behandlet. Legen må sende inn prøven til hormonlabben på Aker og skrive et konkret spørsmål, nemlig at pasienten har symptomer og om rådgivende endokrinolog anbefaler thyroxinbehandling. Virker ikke hver gang, kommer an på hvem som er på vakt. Men først må man jo ha tatt en prøve ved en annenlab og TSH var over 2.
Ved Hormonlabben er øvre grense for TSH 3,6. Over det får man umiddelbart en diagnose på hypothyreose.

Og så kan man påvirke testen ved å velge tidspunkt, om morgenen er tallet dobbelt så høyt som om ettermiddagen. Og sover du ikke natten før i det hele tatt, blir TSH 7 eller 8.

Hvis FT4 er på 10 og TSH ikke er høyt, er det noe som heter sekundær eller tertiær hypothyreose. Da kommer men uansett til endokrinolog men mange forlanger at TSH da skal være under 0,3 samt FT4 under 10 for å få en slik diagnose.

Ellers er det jo Balder-klinikken, som kan se på helheten og symptomene. Vanlige leger får en skrape for dårlig legekunst hvis de gir en pasient levaxin uten skikkelig diagnose.

Og så kan du forlange å prøve levaxin uten diagnose. Jeg gjorde det. Ikke populært.

Men hva var prøvesvaret? Kanskje er det opplagt, at TSH var 4,2 og labben har øvre grense på 4,5. Vet om sånne, jeg.

nora