Viser søkeresultater 1 til 9 av 9

Tråd: Jeg er gal.

Surrehue Gjest

Standard Jeg er gal.

Hei på deg, tror jeg. Nå er jeg veldig lei meg. Jeg sliter med angst og depresjoner. Har nettopp vært innlagt hos et psykiatrisk sykehus. Gikk på vekta og fant ut at jeg hadde gått opp hele syv kilo på seks uker. Etter oppholdet. Jeg vet ikke hvorfor. Jeg spiser mindre enn det de andre pasientene gjør. Siden vi spiser sammen med de andre, og jeg spiser heller ikke noe mer enn de andre. Likevell går jeg opp i vekt.

Har slitt med vekta i mange år. Må spise mindre enn andre fordi jeg går opp veldig lett.
    Jeg spiser:
    Frokost: 1 skive med gulost
    1 liten youghurt

Lunch: 1 skive med brunost
    1 glass juice

Middag: Vanlig tallerken

Kvelds: 1 knekkebrød
    1 youghurt

Også koser jeg meg med en liten sjokloade bit. Den er jeg avhengig av etter en strevsom dag.

Istedenfor en ekstra brødskive. Siden jeg bare spiser en skive. Er det ikke vanlig å spise to? Også skal man liksom gå ned i vekt med to? Men ikke jeg.

Jeg er veldig depremert. Hvis jeg skal spise enda mindre enn det jeg gjør så hadde jeg vært sulten. Føler meg alltid sulten hele tiden. Men hvis jeg spiser til jeg blir mett går jeg jo opp enda mere. Er det normalt?

Har hørt at man skal stoppe å spise når man er mett. Men jeg stopper før jeg er mett, men går fortsatt opp?

Og en annen ting er at jeg tenker på mat absolutt hele tiden. Det er så slitsomt. Jeg tenker hva jeg skal spise til neste måltid. Og har lyst til å putte noe i munnen hele tiden. Jeg orker ikke mere. Det er maten som styrer meg og ikke jeg som styrer maten.

Spesielt sjokolade tenkingen gjør meg gal. Jeg har lyst på sjokolade på natten, om morran, dagen og om kvelden. Og etter mat så har jeg fortsatt lyst på sjokolade, selv om jeg er mett.

Jeg kan spise masse mat og være kjempemett også enda har jeg lyst på sjokolade. Men jeg må bare være streng mot meg selv, og ikke spise masse.

Hva er galt med meg? Hva skal jeg gjøre for å gå ned i vekt? Hva skal jeg spise? Hvordan skal jeg få slutt på sjokoladespisingen?

Jeg er så lei av mat, lei av å tenke på mat, mat og mat og atter mat og sjokolade, sjokolade og sjokolade.

Lei av å gå opp i vekt når jeg ikke spiser så mye. Jeg spiser jo mye mindre enn vanlig. Det sa også personlaet der jeg var innlagt. Allikevell går jeg opp. Jeg vet ikke om personlaet så jeg hadde gått opp, siden de ikke sa noe. Og jeg sa heller ingenting.

Jeg er deppa, og blir enda mere deppa av vektøkningen min.

Kan også nevne at det er noe galt med stoffskiftet mitt. Det stabiliserer seg ikke. Går litt opp og ned, og varierer som bare det. Derfor tar jeg ingen medisiner. Skal kanskje begynne hvis stoffskiftet mitt stabiliserer seg.

Har lest inn på nettet at stoffskiftet har noe å gjøre med forbrenningen? Er det derfor jeg plutselig går opp i vekt nå? Uten å spise noe mere enn før?

Jeg er gal. Jeg blir gal av vektøkninga mi.

ung mor Gjest

Standard

føler med deg.. Jeg hadde også problemer med å være "tjukk" før, selv om jeg spiste aldri så lite og trente/gikk masse..

Men som jeg har skrive om tidligere her så Plutselig har jeg blitt k jempe dårlig og tatt av Kjempe masse...

Lite jeg kan si annet enn at jeg føler med deg, og jeg tipper på at du ikke er alene

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jo, stoffskiftet har å absolutt noe gjøre med selve forbrenningen.
    Og en ting til: Spiser du for lite, går stoffskiftet ned! Det blir faktisk en annen type enzym som tar over , og det dannes RT3 som er inaktivt. D2-deiodinase heter enzymet. Så det blir verre hvis man spiser for lite.

Hvorfor går stoffskiftet opp og ned hos deg? Har du antistoffer som gjør det? Veksler du mellom hypo og hyper? Det er noen som gjør. Man kan da bruke block-and-replace (antithyreoideamedisiner sammen med levaxin, trenger ikke å vente til det går over slik du er blitt opplyst)

Stoffskiftet har mye å si for den mentale helsen i det hele tatt. Jeg blir deppa hvis min FT4 eller FT3 går under midten. Men det går straks over når dosen levaxin eller liothyronin justeres riktig.

Dere andre som er eksperter på mat, er det noe hun kan gjøre i hypo-periodene, spise mere proteiner og grønnkost istedenfor brødskivene? Ville kuttet ut alt brødet i de perioder, jeg. Hva mener de andre?

nora

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    895

Standard

Hvordan er det med trening? Trimmer du?

Jeg vet ikke hvordan det er å være innlagt, men jeg innbiller meg at det kanskje betyr at man er mer i ro enn ellers.

Jeg har begynt å tenke på hvor mye jeg må trene for å få vekk kaloriene igjen, hver gang jeg får lyst på noe godt. For å sette det litt på spissen:
    1 liten sjokoladeplate=minst to timer svømming.
    Det virker stort sett avskrekkende nok på meg. Jeg lar heller de to timene svømming tære på det fettet jeg alt har på kroppen, fremfor at jeg tilsetter ytterligere fett som jeg ikke trenger.

Men selvfølgelig hender det at jeg skeier ut! Det skal man jo også. Is er en stor fristelse for meg på sommeren...

Sett deg små mål fremover, som at "idag skal jeg ta en gulrot i stedet for sjokolade", og så gjøre det. Neste dag kan du si "idag skal jeg gå en tur i stedet for sjokoladen". Finn på noe hver dag som du skal gjøre i stedet for sjokoladebiten.
    Når du har flink en hel uke, kan du unne deg sjokolade på lørdagen.

Til slutt; det er lett å gå i den fella og tro at man må spise lite for å gå ned i vekt. Mange spiser derfor for lite, og det er minst like galt. Pass på at du spiser nok og ikke glem å trene!
    Det er kanskje ikke lett å finne krefter til å trene når man er syk, og særlig for oss med stoffskifteproblemer kan det oppleves umulig. Men prøv! Med trening får du også mer krefter til å klare dagliglivet.
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    91

Standard

Bare noen tips.... gulost inneholder masse fet, ble helt overraska da jeg testet dette engang under min utdannelse som sykepleier. Juice... like mye sukker i som cola. Yoghurt.... masse sukker i.
    Men synes det høres ut som om du ikke akkurat spiser så alt for mye.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det er mye som skjuler seg i mat som virker sunn.

Det er flere som anbefler Atkins eller den type diett.

Da passer man bare på sukkeret og karbohydratene og blir mett.
    En som heter Jen på thyroid.about.com forumet var veldig fornøyd. Hun spiste egg og bacon og gikk ned. Rømme og ost er også tillatt på en slik diett. Man bare kutter ut brødet og potetene og sukkeret. Jeg tror at fedon-diettern er en variant med mer langsomme karbohydrater såsom bønner. Noen som vet?
    Ihverfall er Atkins -typen veldig lett. Omtent som å gå på buffet og bare spise laks og eggehakk og karbonader og salat....
    Jeg er ikke på noen diett nå men har det bedre når jeg koker noen egg på forhånd til å ha i kjøleskapet, og jeg spiser noen ganger en boks tunfisk med litt majones og en skive ryvita til frokost hvis jeg skal gå flere timer til neste mat, og da har jeg det bra utover dagen. Så den norske maten med mest brød er ikke for alle. Ikke for oss hypoer ihvertfall.
    nora

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kristiansand
    Meldinger
    50

Standard

For meg er det viktig å kunne spise normalt og ikke gå opp igjen så fort jeg begynner med mitt NORMALE kosthold etter en slankekur. Derfor begynte jeg på LIBRA-kurs. Det er for meg det beste jeg har gjort!!

Jeg kan spise samme maten som de andre i fam. Behøver ikke veie og måle og er aldri sulten. Jeg spiser 5 måltider om dagen, med en fiberbrød før hvert måltid. To frukter om dagen, og så mye grønnsaker jeg orker!!! Går tur hver dag, av og til en time, men minst 30 min.

Har gått ned ca 15 kg, (kanskje mer... vekta gikk i stykker) siden slutten av januar!!! og har tenkt å gå ned 10 til... For meg er livet blitt utrolig skjønt... holder på å sy inn gamle klær som jeg fremdeles liker... og koser meg!

Har nettopp vært og kjøpt nye bukser og kunne bruke 38/40 på ei såkalt finbukse... Det er moro det!!! Når du har brukt str. 48!!!

Istedenfor å telle kalorier og veie og spise mat som du VET at du ikke vil leve på resten av livet, gå på et LIBRA-kurs. Det koster 1500,- men er vel verd pengene!! Jeg spiser ikke sjokolade lenger, drikker heller ikke cola-light som jeg var avhengig av (tar et glass av og til), og har sluttet å røyke.... Vi sparer en del penger i måneden, gitt!!

Og så føler jeg meg utrolig bra!!! Kjempegøy! Anbefales til alle!!!

Ha en kos dag!!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    50
    Meldinger
    539

Standard tips mot sjokolade sug

Jeg fikk ett tips om sjokolade-sug fra dietisten min. Spis heller en halv skive med tynt lag sjokolade pålegg enn en hel sjokolade. Evt spis en chocolate chip cookie (en!).

Jeg har også stort sug etter sukker ofte... eller noe salt. Har forsøkt å bytte ut dette med usaltede nøtter og rosiner (i mindre porsjoner).

Det å ha hypo og forsøke å gå ned i vekt er absolutt ikke enkelt! Det har jeg lært den vanskelig måten...

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    50
    Meldinger
    539

Standard

Må også nevne at jeg gikk til dietist i 2002. Gikk da ned ca 8 kilo med henne og hennes tips og hints.
    Sluttet å gå til henne når jeg måtte akutt fjerne Galleblæra når jeg var på jobb i USA. Gikk opp masse kilo etter denne operasjonen, og dietisten ga meg litt opp.
    Etter dette begynte jeg å få Hypo problemer...

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn