Hei Gjest, jeg vil gjerne kommentere litt.
Subklinisk betyr før (like før) det kan oppdages på en klinikk, som menes uten hjelpemidler og blodprøver å støtte seg til.
Det menes vel da uten at man kan se det på blodprøver, men at enkelte kliniske funn er tilstede. det er iallfall den korrekte betydning. Praksis kan kan avvike noe.
Altså : skal vi behandle symptomene når vi ikke kan se noe feil på blodprøvene ?

Jeg vil jo vrenge litt på det å si : klart det er feil på blodprøvene, det er bare vi som ikke kan se det !

Du sier : "her er det slik at t4 er normal" - og da mener du vel at fritt T4 viser en verdi inne i normalområdet ?
Normalområdet kan være feks. 8-22, så da er altså en verdi på 10 "normal" ?
Og er er vi nær kjernen, for det kan jo hende at DU hadde feks.20 før du ble syk. Og nå tolkes du til å ha en "normal" verdi når den er 10.

Slik jeg oppfatter dette med den subkliniske diagnosen, så har man "lagt til" at TSH er lett forhøyet.
Og er TSH lett forhøyet og fritt T4 befinner seg i det lavere området - og prøveresultatet kan gjentas - ja da er det vel helt galt å vente med behandling.
Jeg vet ikke om man setter anti-TPO krav i diagnosen, men er denne positiv er det helt sikkert ikke noen grunn til å vente.
Det er vel ingen grunn til å vente med noe til det er blitt så ille at det vanskelig lar seg reparere ? Jeg gikk i mange år med dette før det ble oppdaget og mine symptomer gikk ikke tilbake så lenge leg brukte Levaxin. Jeg ble bare verre hele tiden. Dette kan jo ha med å gjøre at symptomere fikk festet seg skikkelig.
Jeg vil også advare mot å tro at fritt T4 verdien representerer stoffskiftet. Det gjør den ikke ! Den bare viser at forutsetningen for et stoffskifte er tilstede - ikke at det faktisk foregår. Det er heller ikke sånn at en høy friit T4 verdi betyr at stoffskiftet er høyt.
Hormonet T4 styrer mye i kroppen - stoffskiftet er en av dem. Denne ene kan være feil - og resten ok.