Takk for respons!

Armour, ja. Jo, jeg har absolutt tenkt tanken, men har ment at jeg burde komme litt lenger med den tradisjonelle Levaxinen først, og som Nora jo påpeker, så har jeg ikke vært oppe i en anstendig dose med den lenger enn siden i vår. Faktisk gir mitt lille skjema der oppe litt feil inntrykk: Jeg har tatt 125 ug siden 18.april. Det skulle bety at jeg burde bli bra i oktober?... Men da legen stoppet økningene mine i mai, så følte jeg at jeg egentlig kunne gått høyere. Hun sa jo at vi skulle øke til jeg ble hyper, men det har jeg aldri hatt antydning til engang. Det må i tilfelle ha vært da jeg holdt på å øke fra 12,5ug til 25 ug, ved juletider..

Det er endel andre opplysninger jeg burde ha kommet med, men jeg orket ikke mer i går kveld. For det første referanseområdene selvsagt, glemte bort dem, legen min bruker Fürst på Furuset i Oslo:

TSH: 0,5-4,5
FT4: 9-22
FT3: 2,8-7,1
Anti-TPO: 35

Selv synes jeg at det absolutt kunne være en tanke å forsøke Liothyronin. Jeg har jo lest mye av det du har skrevet her Nora, og da du bl.a beskrev det å ta Liothyronin som å få dratt bomull ut av ørene, kjente jeg et behov for det samme... Legen min vil imidlertid ikke gi meg det selv. Hun hadde nok helst sett at de tok meg inn til vurdering på Hormonavd. på Aker, men det er visst ikke så lett med "bare vanlig" hypotyreose, "dette kan allmennlegen finne ut av selv, sier de da" sukket hun ved en anledning. Men nå har hun jo litt å argumentere med, at det tar så lang tid før jeg blir kvitt symptomer f.eks. Før den tid skal jeg til scintigrafi på Ullevål, om en uke. Men hva ser de egentlig da? Hvor mye liv det er i kjertelen?

En litt interessant ting er jo at jeg hele veien har hatt antistoffer på over 1000, og nå sist er de sunket til 520. Det er et godt tegn mente legen.

Ellers ville jeg nevne at jeg tar B- og C- og multi-vitaminer, omega 3 og Bio-Selen med sink fra helsekosten, (Pharma Nord). En uke før og under mens tar jeg også jern. Tar alt sammen godt unna Levaxinen, som jeg forøvrig tar om kvelden før jeg legger meg, funker bedre enn om morgenen for meg. Alt dette tror jeg hjelper litt, jeg tok ikke vitaminene et par måneder her i sommer og mener jeg merket bedring da jeg begynte på'n igjen for et par uker siden.
Andre prøver som er tatt er B-vitamin, Folat, Ferritin, kjønnshormoner. Jeg har vært testet for cøliaki, PCO, og tatt tester for mage og tarm... Jeg husker ikke hva de heter fornoe alle sammen. Alt har vært "helt fint." Etter å ha lest om binyrebark-probelemer her og andre steder fikke jeg henne også til å teste kortisol, det var 9.mai, blodprøve kl. 8 og 19.15. Selvsagt "helt fine" de óg.

Hvorfor jeg økte så sakte? På grunn av den høye TSH'en. Tror ganske sikkert det var helt riktig. Jeg kjente den halve tabletten jeg startet med GODT, og strevde verst med den første økningen opp til en hel 25 ug-tablett, såpass at jeg måtte gå via 3/4 tablett... Aldri i verden om jeg hadde klart å starte på 25ug, langt mindre 50 ug. Senere kom det nok en fase hvor jeg kunne økt fortere, men det forsto jeg ikke før senere.

Nå blir det mye om meg her, men jeg håper andre kan ha litt nytte av mine erfaringer...

Hilma