Hej

Flere af jer skriver at I ikke er gået ned i Eltroxin/Levaxin-dosis efter I begynte med Liothyronin som tillæg.
Jeg er meget i tvivl og føler lidt at jeg "gambler" lidt for tiden - jeg er nervøs for enten at få for meget eller for lidt!
Kunne læse i Haug's artikel at han anbefaler en nedgang i tyroksindosen - men hvis T4 så bliver for lavt? Er der nogen der kender til nogle links hvor man kan læse lidt om det modsatte synspunkt også?

"Det kan være aktuelt å forsøke kombinasjonsbehandling med tyroksin pluss trijodtyronin til pasienter som til tross for optimal tyroksindosering (TSH-nivå mellom 0,2 og 1,0 mIE/l) ikke føler seg friske. I slike situasjoner anbefales det å erstatte 50 µ g tyroksin med 10 µ g trijodtyronin. Tanken er at det vil sikre tilstrekkelig trijodtyronintilførsel til alle kroppens vev. Dersom trijodtyronindosen bare adderes til tyroksindosen, vil det kunne føre til at pasienten blir overdosert.
Den daglige dosen ved kombinasjonsbehandling vil antakelig være omtrent 0,100 mg L-tyroksin + 10 µ g L-trijodtyronin. Det gir et tyroksin-trijodtyronin-ratio som tilsvarer forholdet mellom de mengdene av tyroksin og trijodtyronin som thyreoidea skiller ut per dag. Trijodtyronin absorberes raskt og kan gi plagsom hjertebank, varmefølelse og svetting en times tid etter tablettinntaket. Man burde derfor hatt en trijodtyronintablett av typen ”langsom frigjøring”, slik at stoffet blir frigjort langsomt fra tablettmatriks. En slik tablettype finnes ikke i Norge i dag. Plagene reduseres om L-trijodtyronintabletten tas om morgenen etter frokost, fordi det fører til forsinket absorpsjon. Et annet alternativ er å dele dagsdosen i to, en halvdel om morgenen og en halvdel om ettermiddagen. Døgndoser av L-trijodtyronin> 10 µ g gir ofte bivirkninger og bør unngås. "

Tak!
og hej fra Gitte