Jeg har vært sykemeldt i ni måneder nå. Først gradert, og så fullt etter to måneder. Grensen ligger på et år etter som jeg forstår, uansett om det er gradert eller full sykemelding. Bedriftshelsetjenesten her har bedt om møte med NAV nå, og så skal det jo diskuteres da om mulighetene videre. Jeg er absolutt ikke i stand til å jobbe igjen nå iallefall, og kjenner jeg er engstelig for hva NAV har å si om saken. I tillegg har sjefen nå uttrykt at jeg egentlig ikke er ønsket tilbake i jobben etter endt sykemelding, da jeg skaper problemer for dem med denne "sykdommen" min... Håpet er forståelse fra NAV om min manglende helse, eller i det minste forståelse for at jeg har behov for en annen og mindre krevende jobb.

Jeg vil gi deg det rådet jeg har fått av mange selv: Ikke gå ned på stillingsprosent på "egen hånd". Det vil du jo tape mye økonomisk på. Undersøk muligheter sammen med NAV/bedriftshelsetjeneste. Det beste for alle parter er jo at du jobber så mye som du selv føler at du klarer, og at det foreligger en eller annen form for økonomisk støtte for de prosentene du ikke makter å jobbe.

Og det er ABSLOUTT viktig å ha overskudd til å leve også... Uten det vil ikke jobben ha noen mening heller...