Hypothyreose er ikke ME, men har mange felles symptomer så det er nok endel som havner i feil diagnose.
Legene anerkjenner jo ikke at hypothyreose i tidlig stadie eller en subklinisk tilstand gir symptomer, så her må de bare rydde opp.

MIn erfaring er at det ikke nytter å finregulere dosen. Har du det ikke bra, så forsøk Armour for å se om det er bedre.
Men forsøk store doser D-vitamin først.
Ellers tror jeg ikke at dagens behandlingsregime er istand til å kalles restituerende.
Hverken for Levaxin eller Armour.

Begrensninger vil vi få, vi må bare akseptere dem og lære å leve med dem.
En dag får vi kanskje lov til å velge selv hvilken thyroxintype vi vil bruke ?
Jeg tror det er det beste som kan skje på kort sikt.

anti-TPO er et diagnoseverktøy.
Det brukes altså for å finne ut hva som skaper situasjonen. Når det er funnet ut, har det i vanlige tilfeller ingen hensikt å ta flere slike prøver.
Antistoffet finnes først og fremst inne i kjertelen. Det lekker ikke ut i blodet før kjertelen er godt på vei til å bli ødelagt.
Når størrelsen på tallet er klart over den positive grensen reflekterer ikke størrelsen på alvorlighetsgraden.
Man kan ikke si at 1000 er verre enn 100.
Størrelsen reflekterer heller ikke informasjon som kan brukes i behandlingen.
Men vil du minimere tallet er det kjent at selen virker positivt. Man har også forsøk igang på om kortisonpreparater kan ta knekken på disse antistoffene.
Og kan de det, kan sykdommen i kjertelen kanskje kureres en gang i fremtiden.

TRAS er et annet antistoff.
Her har det stor betydning å måle dette under behandlingen fordi tallet reflekterer behandlingsresultatet.
Og, da kan man kanskje mistenke profesjonen for å blande betydningen av disse 2 ?