Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11

Tråd: Liothyronin

Medlem siden
    Jun 2008
    Meldinger
    4

Standard Liothyronin

Hei,

Har vært innom og fulgt litt med på forumet av og til, og her er det mange som har mye kunnskap om stoffskifte!

Jeg gikk lenge med symptomer på lavt stoffskifte før jeg tok i bruk levaxin og ble stort sett bedre. Har gått på en forholdsvis lav dose (50mg) og det har gått bra. Har økt dosen i en periode, men fikk høy T4 og lav T3, og måtte reduserte dosen igjen.

Føler fremdeles ikke at jeg er i det moduset jeg skal, så jeg har vært hos legen og spurt om jeg kan prøve liothyron i tillegg. Han mente at jeg kunne prøve det, men at jeg måtte ta det istedet for Levaxin.
    Jeg vet ikke hva prøveresultatene mine er, men har dere noen formening om dette?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

baremei Gjest

Standard

Isteden for Levaxin er feil, med unntak for noen svært, svært få, og skal aldri være første forsøk.

Det vanlige er å starte med 5 eller 10mcg Lio, og mange må, feilaktig, redusere på Levaxin. Ofte vil da FT4 synke og formen med.

Hvis du hittil har klart deg med 50mcg levaxin skulle jeg likt å se tallene på blodprøvene dine, det er en uvanlig lav dose. Men hvis det blir som du beskriver, at FT4 blir for høy og FT3 for lav kan det hende at f.eks. 2x5mcg Lio pr dag kan gjøre en forskjell. Men jeg ville vært skeptisk til å senke Levaxinen samtidig, om legen skulle foreslå det.

Medlem siden
    Jun 2008
    Meldinger
    4

Standard

Takk for svar!

Legen har foresekrevet 1 tablett daglig (20mcg) og etter en uke skal jeg ta nye blodprøver. Er litt skeptisk jeg...
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

"Alle" leger forskriver 20µ/dag.
    Det er for mye !
    Det skal jo være som et tillegg til det kroppen lager og er ikke ment å skulle erstatte egenproduksjonen.
    Men tabletten lages kun som 20µ så du får dele den i 4. (har vært mye klager på dette, men ikke noe blir gjort)
    Etter det jeg har lest om på nettet så anbefalens det omtrent slik :
    Start med en kvarting i 14 tia.
    Hvis du etterhvert syns du trenger mer, så ta heller to ganger istedenfor å dobble dosen.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2008
    Meldinger
    4

Standard

Ok, men dette skal jeg visst ta istedet for levaxin.

Slik jeg forstår dere, bør jeg bare fortsette med samme dosen på levaxin og så ta 5mcg liothyron?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det blir litt omstendelig å ta hele, men i korthet produserer kjertelen et forhormon til stoffskiftehormonet som heter T4 (det har 4stk jodatomer)
    Dette forhormonet behandles av en prosess som heter de-jodinasen, en enzymprosess som fjerner det ene jodatomet.
    Da framstår T3 (Liothyronin er rein T3)
    Og dette er kroppens stoffskiftehormon.
    Kjertelen lager også T3 så kroppen får også en ferskere varient av T3 i og med at de-jodinaseprosessen tar tre uker.

Behandlingsopplegget som alle leger i den vestlige verden bruker funderes på at man ikke trenger erstatte alle kjertelens produkter (det er mange). Det hevdes at å erstatte bare T4 (Levaxin) fullt ut vil dekke den jobben som kjertelen en gang hadde.
    At noen virkelig tør hevde at de blir bedre hvis de får litt T3 i tillegg til T4-dosen rokker ved arbeidsteorien. Derfor er mange leger i utgangspunktet av-visende til å gi Liothyronin.

T3 er forsøkt gitt alene - altså uten noen T4 dose.
    Det går ikke mer enn få uker så får samtlige deltakere i studiet problemer. Dette bla. fordi man ikke får T4 av å spise T3.

Kroppen din må ha et visst T4-nivå for bla a. at binyrene skal fungere, derfor er det viktig at Levaxindosen opprettholdes og at den viser normale blodprøver.
    Liothyronindosen er oppbrukt på få timer og vil ikke direkte avleses i blodprøver, så dette må du gjerne prøve ut selv.
    Altså som et tillegg som tas senere på dagen gjerne sammen med mat.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2008
    Meldinger
    4

Standard

Takk for informativ info. Jeg er helt grønn når det gjelder dette, men flott at det finnes et forum som dette med flinke folk!

Tror jeg prøver det slik dere sier jeg (det er jo min kropp) , så får jeg se hva blodprøvene sier, skal prøve å få utskrift denne gangen så jeg kan holde meg oppdatert på hvilke verdier jeg har.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det er veldig nyttig å huske på å endre saker og ting sakte og pent.
    Om dosen skal justeres - eller begynne med Liothyronin så start mye lavere enn en full dose.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

en hel tablett liothynin har virkning om 72-80 µg levaxin eller enda mere, og det er en voldsom stigning fra dine 50µg levaxin.

Du ville svevd 30 cm over madrassen hvis du hadde tatt den.....

Bra at u kom og spurte her, slik at vi kan fortelle hvordan den egnetlig skal tas.

Jeg er helt enig i at du forsøker en kvart tablett i tillegg til din levaxin. Og din ft4 vil nesten helt sikkert gå litt ned etter at du begynner med liothyronin i tillegg, etter hundrevis av andres erfaringer. Noen må også øke levasinen etterpå for å få ft4 opp igjen til hvor man skal ha den.

Det viser seg nemlig at de fleste har en individuell "sweet spot" hvor de skal ha ft4 ft3.
    Ofte er det i nærheten av to tredeler opp for begge.

Et mindretall er annerledes, de trenger heller høy ft3 og lav ft4.

(og så er det noen andre få som skal ha helt andre tall)

nora

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Rogaland
    Alder
    57
    Meldinger
    34

Standard

Hei Tyra,

jeg vil bare si at i mitt tilfelle så forlangte legen at jeg reduserte levaxindosen min med 50 mcg pr dag (fra ca 200 til 150) ved oppstart av liothyronin. Liothyronin tar jeg to ganger om dagen - en kvart tabelett hver gang (5 mcg).

Jeg følte meg fort bedre med tanke på hjerne-tåka, men følte at overskuddet ble dårligere etter en tid. Etter 6 ukers tid tok jeg nye blodprøver og da var det tydelig at jeg måtte øke Levaxindosen tilbake til den opprinnelige.

Ved siste gangs legebesøk var alle verdiene "optimale".

Altså Liothyronin i tillegg til opprinnelig levaxin dose for mitt vedkommende.

Lykke til

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Liothyronin - når på dagen?
    Av Reven i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 6
    Siste melding: 18-04-07, 21:23
  2. FT3 og Liothyronin!!
    Av Nett i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 3
    Siste melding: 24-09-06, 23:27
  3. Spørsmål ang Liothyronin
    Av Thyr i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 6
    Siste melding: 16-06-06, 22:51
  4. Liothyronin
    Av gjest i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 3
    Siste melding: 11-05-05, 23:03
  5. Liothyronin
    Av Alani i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 4
    Siste melding: 06-05-05, 10:48

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn