Viser søkeresultater 11 til 20 av 23
Tråd: 7 uker har gått, se nå.
-
02-04-08, 14:58 #11
Legen min anbefalte ikke å øke dosen men slik det ser ut for meg så ser han kun at det ikke er * markert bak verdiene mine.. skjønner?
Han ser på TSH mest, tror jeg.
Jeg tror jeg vil øke, om det kan gjøre at jeg får mer energi. Nå er det akkurat så jeg takler jobben min.
-
02-04-08, 16:59 #12
lissi, hva er referanseområdet for ft4 hos dere? Det eksisterer forskjellige referanseområder alt ettersom hvilket teskit de har kjøpt inn/hvilken maskin de bruker.
Da kan jeg taste inn dine tall (11 og 13 var det visst) inn in kalkulatoren, for eksempel http://hpu-info.gmxhome.de/test/laborzettel.htm eller hvilkensomhelst annen, og få ut %.
Legg merke til at Professor Haug skriver i artikkelen Behandling av hypothyreose i legetidsskriftet,
http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=520952
at ft4 skal øverst i referansområdet.
altså i øvre tredel av referanseområdet, eller til og med litt over!Innføringen av sensitive metoder til måling av TSH har vist at 0,100 - 0,150 mg L-tyroksin/døgn normaliserer TSH-konsentrasjonen i blodet hos de aller fleste pasienter med primær hypotyreose. Dagsdosen tilsvarer 1,60 - 1,70 µ g L-tyroksin/kg kroppsvekt. Behandlingen startes vanligvis med 0,025 mg L-tyroksin/døgn. Dosen økes så med 0,025 mg L-tyroksin/døgn hver 6. - 8. uke inntil vedlikeholdsdosen er funnet. Hos pasienter med iskemisk hjertesykdom må doseøkningen skje spesielt forsiktig.
Behandlingsmålet er å gjøre pasientene klinisk eutyreoide og å normalisere TSH- og tyroksinkonsentrasjonen i blodet (12). L-tyroksindosen økes til TSH-konsentrasjonen ligger mellom 0,5 og 1,5 mIE/l. Konsentrasjonen av tyroksin ligger da hos de fleste pasienter i øvre tredel av referanseområdet, men hos noen pasienter vil tyroksinkonsentrasjonen være lett forhøyet.
kanskje du må printe det ut og merkere med gult at dosen skulle vært hevet etter seks uker og at ft4 skal høyere opp. (pga vedvarende symptomer og fordi retningslinjene sier så)
hilsen
nora
-
02-04-08, 18:05 #13
Hei Nora. Jeg aner ikke hva de bruker:(
Men om jeg øker bør jeg ta større dose samtidig? Jeg tar en tabelett hver morgen, er det bedre å ta en morgen og kveld?
-
02-04-08, 18:35 #14
TSH kjenner du ikke noe til.
Det er fT3 som er selve stoffskiftehormonet og det lages av fT4 + at det kommer litt fra kjertelen.
Det er disse verdiene som er for lave og som gjør at du føler deg elendig.
Det tar tid å få dem opp og det tar enda lenger tid før det kjennes at de blir brukt.
Flere måneder ........
"Men om jeg øker bør jeg ta større dose samtidig"
Hva mener du egentlig ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
02-04-08, 21:33 #15
Jeg bare lurte på om jeg tar to tabeletter om morran eller tar en morgen og kveld.
Jeg trodde TSH var 1,1 nå, den var på 4 da jeg startet.
Så grei dere er som prøver å få oss til å forstå det her
-
02-04-08, 21:41 #16
Levaxin har en halveringstid i kroppen på en uke. Det betyr at det er halvparten igjen av tabletten du tar etter en uke.
Det betyr at du kan ta hele dosen på en gang. Det anbefales også å ta den om morgenen - og så vente en time med å spise.
Ha den på nattbordet du.
Liothyronin har en halveringstid på bare noen timer og den kan det være fordelaktig å ta to ganger av. En tidlig på morran, og en tidlig på ettermiddagen anbefales.
Som du har oppdaget så er det stor forskjell på om TSH er 1 eller 4.
4 er godt inne i behandlingsshiktet.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
02-04-08, 22:04 #17
Tsh er på 1 nå og var på 4 før men jeg kan ikke si jeg har oppdaget så stor forskjell... hehe.. kanskje det kommer.
Visste ikke at jeg burde ta tabeletten uten mat. Legen forteller ikke en skit. Er her inne jeg har funnet ut at jeg ikke bør ta tabeletten den dagen jeg tar blodprøve. Fint man har internett gitt..
-
02-04-08, 22:16 #18
Ja det er fint for oss selv om legen hater det !
Ikke ta Levaxin med jerntabletter, syrenøytraliserende og kalsiumtabletter.
Noen sier at melk er ok - jeg vet ikke.
Jeg tar med det samme jeg våker og får ikke spist noe på en time likevel - og da går hvasomhelstrettned.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
02-04-08, 22:55 #19
Ja leger liker ikk vel leste pasienter særlig godt. Men det finnes hederlige unntak innimellom da
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
03-04-08, 10:49 #20
lissi, hvoe bor du? Man kan da regne seg fram til hvilken lab som er brukt. Ofte bruker legene sykehuslab nå (før var det mest Fürst og private lab, men det ser ut som om de nesten bare bruker sykehuslab nå)
Hvis referanseområdet hos ditt lab er 9-22, lå du på 11% i referanseområdet, og ved en ft3 på 13 er den steget til 30%.
Ft4 på 30% er for lav ved behandling, og bør erfaringsmessig, samt at Haug skriver det, opp i totredeler sånn cirka.
Det endelige nivået er individuelt. Man finner ut av det selv ved å lage et skjema hvor man følger opp alle disse tallene og dosene og hvordan ma har det.
Du bør egentlig ikke øke dosen på egenhånd og vi kan ikke råde deg til det....men jeg har gjort det selv når det ikke var noen vei utenom.
Jeg tror ikek du vil merke noen bedring før ft4 er kommet opp i et terapeutisk nivå.
Nå er din ft4 bare kommet et lite hakk opp og det som er skjedd er at hypofysen er veldig følsom for exogent stoffskiftehormon og er gått ned (og jeg tipper at ft3 er gått ned også ,siden omdanningen til det aktive hormonoet, t3, er avhengig at et enzym som delvis styres av TSH.
En ft4 på 17 ville da vært på 61% og det er sånn nesten to tredeler slik som Haug antyder. 18 ville vært topp å få prøve.....
nora
Svar med sitat
Bokmerker