Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 23
    Medlem siden
    Jan 2008
    Meldinger
    116

Standard Er jeg virkelig frisk og kan kutte ut medisin?

Vært hos legen. Har gått på 25 mg siden januar, og skal nå kutte ned til 12,5 pr dag. Er jeg virkelig frisk? Hvorfor føler jeg meg ræva? Legen sa i dag at vi kan ikke skylde på stoffskifte lenger.

Noen som har peiling?

Antipro >35 > 35
    T3 2,3-5,7 3,4
    T4 9,0-22 12
    Tsh 0,20-2 1,7

Ville dere gått opp eller ned her? Eller kan jeg kutte ut?
    Jeg er grønn på dette;) Takknemlig for svar.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Vanskelig lissi32.
    Er så komplissert dette, er så mye som henger sammen.
    Jeg husker navnet ditt, men ikke hvordan det var med deg. Noe kan jeg jo se ut fra prøvene du oppgir her, og sett isolert så har du ikke antistoffer som ødelegger kjertelen - det har ikke jeg hatt heller, og likevel havna jeg her.....
    TSH er umulig å stole på. Din havner mitt i normalområdet og DET kan være helt feil å tro at alt er OK bare fordi den gjør det !
    fT4 er jo latterlig lav og det er helt sikkert at mye av årsaken til dine symptomer ligger her !

Men er det produksjonsapparatet til stoffskiftehormonene som det er feil på - eller er dette påvirket av noe som gjør at det ikke produserer nok ?
    For det gjør det jo ikke !

En fallgrube er at man ikke tar en TRAS prøve når stoffskiftet er lavt. Den tas bare når man har mistanke om at det er høyt.
    Men - det finnes blokkerende TRAS stoffer. De er sjeldne, men kan gi et slikt bilde som du har.

Har du sjekka om du har D vitaminmangel ? (du kan likegjerne kjøpe en box å prøve).
    Jeg reagerer merkelig på D-vitamin og etter det man kan lese i de siste har vi alle mangel på det.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2008
    Meldinger
    116

Standard

Men mener du jeg bør øke eller minske for å få opp T4??

Jeg skjønner dette er vanskelig å svare på og enda verre å forstå seg på.

Jeg blir så forvirra når han sier at jeg er så frisk at jeg ikke kan skylde på stoffskifte. Jeg føler selv jeg enda har alle symptomer og det har aldri vært verre enn det er nå.

Trøtt, deppa, sliten, giddesløs, glemsk, angst, sårbar, hissig, osv osv.

Hildemor Gjest

Standard

Hvilke verdier hadde du ved oppstart av Levaxin? Er det ingen bedring hadde jeg kuttet ut og overlatt dette til kroppen for en stund. Og lett etter andre grunner til at du har det som du har det.

Medlem siden
    Jan 2008
    Meldinger
    116

Standard

Hei, hadde tsh på 4, så den har endret seg til 1,7
    t4 var vel på 11, nå 12.
    t3 vet jeg ikke.

Så tsh har jo blitt bedre.

Jeg vet jo kanskje et par årsaker til at jeg har vært veldig sliten, som er ganske logisk, men jeg følte alt dette kom da jeg startet på levaxin.

Hildemor Gjest

Standard

Okei ikke store bedringen i prøvene, men det er jo heller ikke og forvente på 25mg. Da tenker jeg spesielt på FT4 som gjerne betraktes som den verdien som faktisk fjerner symptomer, i hvertfall hos meg Økning ville selvsagt føre til endrede verdier, men vil det fjerne dine symptomer hvis det ikke skyldes lavt stoffskifte? Jeg har dessverre ikke svaret....

Jeg snakker kun av erfaring med Levaxin og hadde jeg ikke hatt en påvist stoffskiftesykdom, ville jeg valgt og la være og medisinere meg. Og særlig i når det oppleves slik som det gjør av deg. Det gir ingen ønsket positiv effekt, snarere motsatt. Men dette er selvsagt en ting du må avgjøre helt på egenhånd.

Jeg håper du finner ut av hva som kan være årsaken til symptomene og derigjennom kan gjøre aktive tiltak for og få en bedre hverdag

Medlem siden
    Jan 2008
    Meldinger
    116

Standard

Er så vanskelig når legen sier jeg skal gå på 25 når jeg kanskje selv føler at jeg burde økt. Lurer på om jeg skal gjøre det på egen hånd for å se om noe blir bedre?

Jeg har tatt 50 mg de to siste dagene. Litt økt puls, men ikke direkte ubehagelig.

Vil T4 gå opp om jeg øker? Jeg vil jo tro at jeg også vil føle meg bedre da siden ting ikke har endret seg, og jeg føler meg verre enn noen gang.

Skal man høre på legen? Eller dosere seg selv?

Ja, vanskelig:(
    Tusen takk for svar hvertfall

Hildemor Gjest

Standard

Jeg forstår at dette er vanskelig, ingen vil jo gå rundt med plager.

Men hva om plagene dine skyldes noe annet enn stoffskiftet ditt? - da vil jo ikke all verdens Levaxin hjelpe deg. Ja, FT4 vil øke og Tsh synke. Og fortsetter du på 50 mg som er dobling av dosen vil du godt merke det om du blir for høy.

Her må du rett og slett selv ta et valg selv - vil du prøve for og se om det fjerner symptomene - så gjør du det. Vil du velge og kutte ut Levaxinen, så er det også et alternativ. Men husk at Levaxin klusser til din egenproduksjon over tid.

Lykke til uavhengig av hva du velger

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Noen begreper :
    Stoffskiftehormonet er fT3. Dette får kroppen (en som er frisk) fra to kilder : kjertelen og fra omdanning av T4.
    Levaxin er ren T4 og må altså omdannes før det kan brukes. Dette tar 2-3 uker, så den tabletten du tar idag brukes ikke før om 2-3 uker.
    T4 fungere som et slags bufferlager for stoffskiftehormonet og skal sikre en jevn tilførsel.

TSH er ikke et stoffskiftehormon, men det bestemmer hvor mye stoffskiftehormon som skal være i blodet.
    Det produseres av hypofysen i hjernen og bestemmer hvor mye kjertelen skal produsere. Og det fortsetter den med selv om kjertelen er defekt.
    Det virker på den måten : Hvis det blir for lite stoffskiftehormoner i blodet oppfattes det i hjernen og TSH øker - og det sendes til kjertelen for å øke kjertelproduksjonen.
    Hvis nå kjertelen ikke klarer å øke produksjonen så vil TSH øke enda mer og tilslutt bli høy, noe som sammen med en lav fT4/fT3 måling vil si legen at det er noe galt i produksjonen av stoffskiftehormoner.

Du har ikke høy TSH, og det indikerer at det ikke er noe galt med produksjonen. Altså at det ikke er feil i produksjonsapparatet som gjør at det er for lite stoffskiftehormoner i blodet ditt. (for det er det, og det er årsaken til plagene)

Det er vanlig å tolke det på denne måten, MEN :
    TSH har også et produksjonsapparat og feilen kan ligge her. Det som kalles sentral hypothyreose (sjelden). Da vil ikke TSH øke selv om det er lite stoffskiftehormon i blodet.
    Eller du kan som nevnt ha blokkerende TRAS selv om TSH normalt vil være høy er det ikke altid den blir det.

Levaxin inneholder T4 som etterhvert blir til stoffskiftehormoner, og om dosen økes øker jo antallet stoffskiftehormoner i blodet.
    Hvis kjertelen ikke bidrar med noe, er dosen noe rundt 150µg/dag.
    Det er vanlig å øke dosen med 25g/dag når dosen er under 100 og med halvparten når den er over 100.

Jeg syns du bør stå på å kreve en utredning. Dette påvirker livet såpass at det er påkrevd !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2008
    Meldinger
    116

Standard

Hei Finn`n.

Takk for svar. Ja jeg tror utredning er det jeg trenger nå. Hvordan kan han sitte der å si at vi ikke kan skylde på stoffskifte. Jeg har mer enn nok symptomer og jeg skjønner ikke hvor ellers alt dette skulle komme fra?

Jeg hadde ikke dødsangst før november. Da satt jeg å frøs hver dag. Ble dårlige og dårlige, før jeg ble satt på levaxin i januar. Har gått på samme dose helt til nå.

Sluttet på p-pillen i mai for å ikke kludre mer til, men dette hadde ingen betydning påsto legen. Er vanskelig når jeg føler jeg bør høre på han, men jeg samtidig er i tvil om han kan nok om dette. Han tar feks ikke T3 når jeg tar blodprøve. Dette ba jeg om selv siste gang. Sekretæren skrev det opp på skjema.

Hvis du hadde vært meg med disse verdiene hadde du prøvd å slutte? Eller hadde du økt?

Side 1 av 3 123 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn