Viser søkeresultater 1 til 10 av 32
-
28-02-08, 13:19 #1
Er det mulig å merke så stor forskjell?
Hei!
Jeg begynte med kombibehandlig Lev+Lio før jul og i januar så verdiene slik ut:
TSH: 0,23
FT4: 15,1
På Lev alene hadde jeg det best med en TSH på 1 eller mindre og en FT4 på 22-23 (som er max verdien). Jeg måtte redusere en del på Lev da jeg startet på Lio, men i januar føltes det greit med de verdiene jeg hadde (jeg følte meg i alle fall på bedringens vei fra total hjernetåke + en haug av andre symptomer).
De siste ukene har jeg begynt å føle meg slappere igjen, kan sove 12-13 timer i strekk og kan legge meg kl 20 på en lørdagskveld og sovne nesten med en gang. Dette er veldig ulikt meg! Synes jeg begynner å bli "rotete" i hodet igjen og få div. symptomer. De nye prøvene blodprøvene viser:
TSH: 1,16
FT4: 14,9
Er det mulig å merke en så stor forskjell i form av en så "liten" forandring i verdier (jeg skjønner at verdier er ikke alt, men de er det eneste jeg har å gå etter)? Jeg har lest her inne at mange må dosere opp Lev etter at de har gått på Lio en stund. Jeg trives godt med Lio, men synes ofte at jeg merker at den går fort ut av kroppen, og tenkte derfor at det kan være lurt å øke Lev for å få et høyere og mer stabilt nivå av hormon.
Eller kanskje jeg bare er en liten hypokonder...
Hilsen LiljeAutoimmune sykdommer:
-Hypothyreose siden 1993 (tar nå 875 ug Levaxin i uka + 15 ug Lio daglig)
-Cøliaki siden ca 2001
-Vitiligo
-
28-02-08, 16:17 #2
Jeg tror alt for mange av oss har hatt - eller har - et høyst ufortjent hypokonderstempel. Man har reelle plager og har rett til å klage på dem.
Så begynn ikke du nå Lilje å stemple deg selv fordi ingen andre gjør det
Jeg syns de som har hypothyreose skal være opptatt av å lære seg å gjenkjenne symptomer og lære seg hvilke som lar seg bedre med en dosejustering. Blodprøver kan ikke vise oss dette, så vi må gå i læra hos oss selv.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
28-02-08, 16:39 #3
Takk for hyggelig svar n`Finn!
Det er vel akkurat det som er så vanskelig med stoffskifteproblemer - at symptomene er så lite spesifikke!
-Cøliaki siden ca 2001
-Vitiligo
-
28-02-08, 19:02 #4
Hvor mye reduserte du Lev og hvor mye Lio tar du?
kan du ha redusert for mye?
Husk at det tar lenger tid før du merker reduksjonen på Lev enn det tar før du merker at du har tatt Lio.
-
29-02-08, 12:30 #5
Du har så rett Reven, og jeg tror nok det er det som skjer her - jeg begynner nå å merke at jeg tar for lite Lev.
Da jeg tok bare Lev var dosen fra 950-1050 ug i uka (justert litt opp og ned)
Da jeg begynte på Lio (10 ug pr dag) måtte jeg redusere Lev først til 650 ug i uka og så til 600 pga noe jeg trodde var hypersymptomer pga Lev+Lio. Spørs om jeg får igjen for den kraftige nedjusteringen av Lev nå da. Med bare Lev så måtte jeg ha FT4 på rundt 22-23 for å føle meg bra, altså helt øverst i referanseområdet, nå ligger FT4 rimelig stabilt på 15. Det er veldig lite til å være meg, men så tar jeg jo Lio i tillegg da så får jo en del T3 direkte.
-Cøliaki siden ca 2001
-Vitiligo
-
29-02-08, 15:19 #6
Så vidt jeg husker, reduserte jeg Lev med ca 25 mcg pr dag (ca 175 pr uke) da jeg begynte med Lio. Jeg tar 20 mcg Lio pr dag. (10 mcg morgen og 10 mcg etter lunsj). Jeg hadde hypersymptomer de første par ukene, og tok da mindre Lio, men det jevnet seg ut etter noen få uker når reduksjonen i Lev begynte å merkes.
Jeg var litt underdosert før jeg begynte på Lio, så hvis jeg hadde vært riktig dosert på Lev fra før, måtte jeg sikkert ha redusert den litt mer når jeg begynte på Lio. Sannsynligvis ville jeg da ha redusert Lev med ca 225 mcg pr uke.
-
10-03-08, 10:37 #7
Takk Reven, det var greit å vite! Jeg har nå økt Levdosen min selv - tidligere tok jeg 100ug man-fre og 50 ug lør-søn, nå tar jeg 100ug hver dag. Kanskje litt mye å øke med 100 ug i uka? Jeg aner ikke, men måtte bare gjøre noe
Autoimmune sykdommer:
-Cøliaki siden ca 2001
-Vitiligo
-
10-03-08, 12:53 #8
Er litt intressert i hvordan doseringen av Levaxin bør være når en begynner med Liothyronin.
Jeg tenker jo ut fra den forklaringsmodellen jeg har størst tro på og kanskje også hva jeg har lest brukerene sier, men ikke sikkert at den er riktig for det.
Levaxin er T4 - Liothyronin er T3.
Endrer man Levaxindosen, så endrer man blodverdiene av T4 og fT4, men man endrer også hvor mye kroppen lager av fT3.
Endrer man Liothyronindosen endrer man blodverdiene av T3 og fT3, men ikke verdiene T4 og fT4.
Isolert sett skulle men kunne tenke seg at de T4re relaterte verdiene ble stående urørt. Kanskje også steg i verdi fordi kroppen ikke trengte å bruke så mye av dem til å lage T3 nå som det eksisterer et tilskudd.
Så viser det seg at noen melder om at T4 verdiene faller og de må øke Levaxindosen.
Og hvis kroppen kan bruke Lio-tilskuddet så kan man tenke seg at det trengs mer av kroppens eget også og derfor må øke Levaxindosen.
Nå er dette en treg materie å endre, og mange kommer nok med utsagn som senere viser seg å måtte endres (mye egenerfaring her).
Hvordan det egentlig går vil en nok måtte ha en halvårlig erfaring for å si noe endelig om.
Omtrent slik tenker jeg om dette og synes det er intressant å følge endingene til alle som prøver, også i det første halvåret.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
10-03-08, 13:56 #9
Av er faring går ft4 ned når man begynner med liothyronin og man må øke levaxindosen.
Det kommer både av at TSH går ned og at rt3 går opp.
Ddayan iakktog dette med at ft4 gikk ned i forsøket han gjorde med kombibehandling. De kunne da ikke underveis endre opplegget, de kunne ikke justere dosene etter blodprøver fordi dosene var fastsatt før forsøket ble satt igang. Man må gjennomføre forsøk slik det er bestemt på forhånd, ellers gjelds det som juks.
Han har skrevet en artikkel om dette fenomenet at ft4 går ned) i hotthyroidology.com.
Det er noe bedre enn de forskerne som har undersosert forsøkspersonene og konkludert med at kombibehanlig ikke virker....les selv.
nora
-
10-03-08, 16:43 #10
Hei!
Jeg har nettopp fått svarene mine etter noen uker på liothyronin og min t4 har faktisk økt (heldigvis) - og det vil vel vise at vi er alle forskjellige og det ikke finnes noen fasit på dette - desverre.
Gitte
Svar med sitat

Bokmerker