Viser søkeresultater 1 til 10 av 26
Threaded View
-
07-03-08, 11:00 #16
Når det gjelder vann i kroppen, så er det en del ting som kan hjelpe.
Selv benytter jeg meg av kompresjonsstrømper. Jeg var en gang hos fysioterapeut med spesialkompetanse innen lymfedrenasje og fikk strømper i kompresjonsklasse 2 via henne. Nå er det ikke sikkert at alle andre trenger denne kompresjonsklassen, men dere kan jo prøve med slike støttestrømper som man kan kjøpe på apoteket? De er i klasse 1 og det burde i alle fall hjelpe litt på væskeproblemer i bena.
En annen ting er trening. All form for trening får fart på vannet i kroppen, og jeg mener at trening i vann er aller best. Som instruktør i vannaerobic kan jeg jo selvfølgelig ikke mene noe annet...
Om man svømmer eller gjør øvelser i vannet, vil vanntrykket utgjøre en form for massasje og på den måten hjelpe væsken ut av kroppen. Jeg opplever selv hver uke at jeg kan ha masse vann i bena før en time med vannaerobic, og etter timen er bena helt normale og jeg må på do. Min egen erfaring er at særlig sirkelbevegelser med bena i vannet har en god virkning på å få ut vannet i kroppen.
Ellers er det å sitte, og ligge med bena høyt. Gjerne bygge opp enden av senga slik at man får føttene høyere opp. Skal man sitte med bena høyt, bør anklene være i hjertehøyde, og man bør bevege bena jevnlig. Gjerne sitte og bevege bena samtidig.
Unngå å stå stille.
Vær i bevegelse og gå mye.
Det går også an å ta lymfedrenasje (mener å huske at man må ha henvisning fra lege). Den lymfedrenasjen jeg har opplevd gikk ut på at det ble tredd en gummipølse utenpå benet. Pølsa ble så koblet til en kompressor som pumpet luft inn i pølsa fra tærne og oppover helt til det strammet, så slapp den lufta ut igjen, før neste runde med pumping startet. Det var overhodet ikke noe ubehagelig, men jeg sluttet med behandlingen fordi jeg har like bra resultat av vanntrimmen og kompresjonsstrømpene.Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Svar med sitat
Bokmerker