Viser søkeresultater 1 til 10 av 26
Threaded View
-
07-03-08, 10:28 #15
Opprinnelig skrevet av Anne Ma
Godt sagt, Anne Ma! Jeg er helt enig i alt du skriver.
Jeg har forsøkt å få departementene i tale når det gjelder diskrimineringsloven, for det er jo ikke lov å mobbe/trakassere folk pga hudfarge og etnisk opprinnelse. Det hadde hjulpet mye om man istedet (eller i tillegg) hadde fått inn ordet utseende, for det hadde dekket flere grupper som mobbes, trakasseres og utsettes for diskriminering. Men jeg vant ikke noe gehør for det. Heller ikke hos Landsforeningen for overvektige, de ville ikke jobbe for en slik sak. Så dermed stod jeg igjen alene om den saken.
Det er veldig synd, for vi utsettes ikke bare for verbal mobbing men også diskriminering når det gjelder ansettelser. Det er bevist gjennom flere undersøkelser at arbeidsgivere velger vekk overvektige når de skal ansette folk. De tar heller en slank person med en usunn livsstil, fremfor en overvektig med en sunn livsstil. For det at overvektige faktisk kan ha en sunn livsstil, det går liksom ikke helt inn hos folk...
Jeg jobbet en gang sammen med en lege, og han fikk hakeslipp da han så lunsjen min. Han trodde jeg spiste en hel masse, men så var det bare to knekkebrød med magerost og en tomat. Selv derimot spiste han 4-5 brødskiver, helst med syltetøy på.
Jeg har ikke bare hørt groteske historier om mobbing av overvektige, jeg har også opplevd ganske mye selv. Også innen helsevesenet. Glemmer ikke den endokrinologen jeg var til i august i fjor, som begynte konsultasjonen med å si at "nå måtte han snart bytte ut stolene på kontoret, for pasientene blir jo bare større og større". Og han fortsatte med at "det var bare slankeoperasjon som ville hjelpe meg", og at "dersom jeg skulle greie å gå ned i vekt selv, så ville det bli en mirakelhistorie i ukebladene" osv. Riktignok ba han om unnskydning for oppførselen etter at jeg klagde, men jeg vet ikke helt om jeg tror på den...
Jeg har ikke fått lest den nyeste boka til Grethe Støa Birketvedt, men i presentasjonen jeg så på Frokost-tv en dag fortalte hun om "det indre stresset" som overvektige ofte opplever, og som gjør at vi går opp i vekt, eller ikke går ned i vekt. Det stresset kan være alt fra en svigermor vi ikke kommer overens med, til jobbsituasjon og annet. En gang jeg snakket med henne nevnte hun at også stoffskiftesykdommer kan oppstå/utløses under slikt stress, og det tror jeg på! Begge deler stemmer veldig godt for min situasjon, både når hypothyreosen oppstod og nå som overvektig. Hun sier at man helst bør kvitte seg med det som forårsaker stresset hvis man vil gå ned i vekt. Men når det er folk som står en nær som er årsaken, så er ikke det så lett. Det er liksom ikke bare å kvitte seg med andre... særlig ikke hvis de bor i samme hus.Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Svar med sitat
Bokmerker