Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
Threaded View
-
11-01-08, 18:08 #4
Tar sjangsen på å synse litt om dette, selv om det går mot det foreslåtte.
Liothyronin er ren T3. Den er effektiv når kroppen ikke lager nok selv.
De som er på Levaxin får jo kun ett av kjertelproduktene, nemlig forhormonet T4. Dette bruker ikke kroppen til noe - det er bare lagervare og må konverteres til T3 først. T3 er kroppens stoffskiftehormon.
En prosess som heter de-jodinasen fjerner ved hjelp av noen enzymer det ene jodatomet på T4, og vips har man et stoffskiftehormon (T3).
Noen av oss har vansker med denne prosessen.
De kan spise T4 til verdien er i overkant, og over referanseområdet også - og enda klarer ikke prosessen å danne nok fT3.
De har nytte av et tillegg til Levaxindosen med Liothyronin.
Mitt syn er at de forelagte blodprøver ikke gir grunnlag for å tro at du trenger Liothyronin. Du har jo nok fT3, din fT3 er over referanseområdet. Du danner mer enn nok enda fT4 er på moderate 17.
En liiten senkning av Levaxindosen vil bringe denne innenfor. Hvis du da også tar Liothyronin vil jo dette føre til at fT3 kommer over ref.området igjen.
I normale fall ville jeg ikke senket T4-dosen - iallfall ikke etter bare en måling med en såå beskjeden overskridelse. Verdien vil helt sikkert forandre seg til neste måing. Dessuten kan det meget vel hende at du vil ha det slik. Mange har det.
Men......
Hvis du har indikasjoner på at dette kan være en forbigående fødselshypothyreose ville jeg senket T4 dosen for å se om TSH kan stige til en verdi som vil sette igang kjertelen igjen. Det er ikke andre metoder å finne ut dette på.
Er det en sikker diagnose du har, og du har problemer med plagsomme symptomer - ville jeg prøvd Armour.......
De verdiene du har bør ikke skape problemer, og gjør de det tror ikke jeg de forsvinner bare fordi dosen endres.
Men først ville jeg prøvd Liothyronin såklart, det kan godt være at de fT3 du lager ikke virker bra nok, men denne forklaringen aksepterer ikke dagens medisinere. Det finnes eksempler på at den T3 kroppen lager når man er på Levaxin ikke er så bra som Liothyronin, flere brukere melder om dette, men medisinerene gir ingen forklaring. De fleste er også negative til om Liothyronin virker !
Så da er det ikke så rart vi famler........• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Min datter på nå 14 år fikk endelig begynne med Levaxin
Av jorunnhf i forumet Stoffskiftesykdommer hos barnSvar: 23Siste melding: 13-07-10, 15:35 -
Jeg skal begynne med kosttilskudd idag.!
Av Jente25 i forumet Kosttilskudd og naturlegemidlerSvar: 5Siste melding: 12-08-09, 11:13 -
Skal begynne med Armour :=)
Av pandalakris i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 1Siste melding: 29-08-08, 22:02 -
Kan man få høyt blodtrykk av å begynne på Levaxin???
Av jojo75 i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 3Siste melding: 27-03-08, 11:01 -
Kan jeg begynne med Diane når jeg bruker Levaxin???
Av linnmathea i forumet Lavt stoffskifte og hudSvar: 2Siste melding: 30-12-06, 12:14

Svar med sitat
Bokmerker