Viser søkeresultater 1 til 10 av 41
Tråd: Liothyronin og sinne
Threaded View
-
03-12-07, 14:23 #27
Jo, jeg var litt for kort i forklaringen min, Lie.
Når vi må medisinere oss selv er mitt utgangspunkt å forsøke å gjøre dette mest mulig som kjertelen gjorde det.
Armour likner mest og må bli det beste. Den må man betale for selv og legene er i hovedsak svært motvillige til å ordinere dette. Jeg hadde ønsket meg den som depotablett som løste seg på 20 timer, men det finnes ikke.
Legene jobber ut fra den teori at vi ikke trenger mer enn T4 fordi kroppen omdanner dette til T3 som er det kroppen bruker.
De ser bort fra at 20-25% av det kjertelen produserer er T3 og andre hormoner man ikke vet noe om og mener at kroppen bare trenger en tilførselslinje - og at Levaxin dekker denne fullt ut.
De ser også bort fra at kjertelen produserer Calsitonin, som hindrer calsium å vandre fra skjelettet når en ikke spiser nok calsium.
Så er det noen Levaxinbrukere som ikke får nok T3 allikevel. Disse bør - om man skal følge legenes teori - øke Levaxindosen så kroppen får nok T3 likevel. Da følges teorien, men en må akseptere TSH=0 og høy fT4.
Da lager kroppen sitt eget T3 - riktignok basert på syntetisk T4, men det blir produsert kontinuerlig, slik det ble da kjertelen virket.
Jeg mener at syntetisk T3 er verre enn syntetisk T4.
Ikke for de som kan bruke begge deler, for dem er det jo likgyldig, men for de som ikke kan.
Hvis du ikke kan bruke Levaxin, kan du sansynligvis heller ikke bruke Liothyronin.
Det er jo kroppens ferdiglagde stoffskiftehormon som skal passe alle cellertyper vi har. Kroppen har ikke en sjanse til å modifisere noe her, det går rett inn. (hvis det kommer inn da, og ikke bare plasker rundt å lar seg måle.)
En Liothyronindose er aktiv bare i få timer og jeg forstår ikke hvorfor denne ikke produseres som depotablett slik at T3 kunne avgis til kroppen kontinuerlig. At ikke det finnes mener jeg er et bevis på hvor høyt vi prioriteres i helsevesenet.
En kan meget vel tenke seg den konstellasjon at pasienten ikke virker mer enn 70% på Levaxin og øker dosen uten kroppslig bedring og prøver Liothyronin - som ikke virker. Dette fordi kroppen bare såvidt aksepterer den T3 som kroppen lager selv av syntetisk T4, men ikke akspterer ferdig laget T3 utenfra.
Og en kan tenke seg det motsatte.
Det finnes bare en regel uten unntak, og det er ikke denne -
vi er nødt til å få lov til å prøve hva som er best for oss, så får teorier være teorier !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Svar med sitat
Bokmerker