Sitat Opprinnelig skrevet av Shanita
Kan også tenkes at jeg har misforstaått.... Ikke godt å si, men det jeg har blitt fortalt av min lege er at UC kan kureres ved at man fjerner tykktarmen. UC påvirker aldri tynntarm selv ikke etter fjerning av tykktarm.
Samme her.

Men for å presisere det jeg tror jeg mener: tykktarmen er fjernet. En bit av tynntarmen er skåret ut og satt på plass der tykktarmen var før. Altså en transplantasjon.
Også går tiden, og den "nye" tykktarmen begynner etterhvert å oppføre seg som den gamle. Og kan da også rammes av sykdommen på nytt. Det er visstnok derfor mitt familiemedlem ikke får lov til å slutte å røyke enda en gang, for tidligere har sykdommen blusset opp igjen, såpass at han blir lagt inn tvert pga faren for dehydrering. Jeg skal ikke påstå noe om det var før eller etter den siste operasjonen, dette var hissige greier og han er operert totalt fire ganger. Da går det litt i surr for oss alle. 8)

Men han er i hvert fall en av de få jeg kjenner som tar seg en røyk med aldeles ren samvittighet og stor sinnsro. For alternativet er verre.

Igjen: med alle forbehold om at jeg kan ha misforstått det hele.

Det jeg derimot også fant i kveld er at har man Crohns skal man i hvertfall ikke røyke!