Viser søkeresultater 1 til 10 av 97

Threaded View

Medlem siden
    Sep 2007
    Meldinger
    37

Standard

Debatten i Mat&Helse
    Redaktør Dag Viljen Poleszynski i Mat&Helse har ikke ønsket å fortsette debatten med Norsk Thyreoideaforbund i bladet. I stedet vil han legge debatten ut på nettsidene til Mat/Helse. Vi har fått opplyst at det vil skje en av de første dagene. Til orientering legges NTFs siste innlegg ut her på Sonjas stoffskifteforum:

Enige om det viktigste
    Dag Viljen Poleszynski gir uttrykk for at hypothyreose ikke alltid kan fastslås ved hjelp av blodprøver, hvilket betyr at mange pasienter ikke får den hjelpen de trenger. Dette er Norsk Thyreoideaforbund (NTF) helt enig i. Derfor er det viktig at legene tar seg tid til å vurdere pasientenes symptomer opp mot blodprøvesvarene. Selv om disse ligger innenfor de såkalte referanseområdene, kan pasienten likevel ha en subklinisk hypothyreose, som bør behandles.

Dette er et av de synspunkter NTF gir uttrykk for overfor det medisinske fagmiljøet, og det er vårt inntrykk at stadig flere leger og endokrinologer er åpne for dette. Det synes dermed som Poleszynski og NTF er enige om det som er viktigst.

Poleszynski er imidlertid forarget på meg fordi jeg sier at han bør ta en debatt om hypothyreose 2 med det medisinske fagmiljøet og ikke med NTF. Så langt vi har klart å bringe i erfaring, er dette en diagnosebetegnelse som ikke brukes av endokrinologer i Europa og USA. Jeg tror derfor det er en viss fare for at pasientene ikke vil bli tatt på alvor hvis de kommer til legen og hevder at de har hypothyreose 2 og at de selv har stilt diagnosen ved å måle morgentemperaturen tre dager på rad.

Til det faktum at NTF som pasientorganisasjon ikke har anledning til å gi den enkelte pasient spesifikke medisinske råd, sier Poleszynski at han oppfatter det som en servil holdning. Men her er det faktisk noen lover og regler vi må forholde oss til. Som legfolk har vi ikke lov til å stille diagnoser eller skrive ut og dosere reseptbelagte medisiner. Hvis det store flertall av pasienter over hele landet skal få diagnosen tidligere og en stadig bedre behandling, er vi derfor nødt til å fortsette vårt påvirkningsarbeid overfor det medisinske fagmiljøet.

Siden vi er enige om det viktigste, håper jeg Dag Viljen Poleszynski vil støtte oss i arbeidet for at pasienter med sykdom i thyreoidea skal få en tidligere diagnose og en bedre og mer individuell behandling. Med sin helsefaglige bakgrunn står han i en sterkere posisjon enn oss til å ta en debatt med det medisinske fagmiljøet om disse spørsmålene, som er så viktige for en lang rekke pasienter.

Underlig kritikk

Til slutt har jeg lyst til å si at vi synes det er underlig med den kritikk vi møter på Sonjas stoffskifteforum fordi at vi samarbeider med legene for at stoffskiftepasienter skal få en bedre behandling. Noen pasienter føler kanskje at de har kompetanse til å forstå hvordan behandlingen og doseringen bør legges opp for å få et best mulig resultat for sitt eget vedkommende, selv om også de må få resepten av legen. Men NTF er i sitt arbeid nødt til å ta hensyn til det store flertall av pasienter, som får sin behandling og dosering av fastlegen. Det er viktig for oss å lære pasientene at de må samarbeide med legen og følge med på hvor blodverdiene deres ligger når de har det bra, og det er viktig for oss at legene tar pasientene på alvor. Samarbeid må til på alle fronter, og jeg håper at alle gode krefter vil støtte oss i vårt arbeid.

Bente Bakke
    Forbundsleder
    Norsk Thyreoideaforbund
    Sist endret av Admin; 07-02-18 kl 14:23 Begrunnelse: 2 forældede links fjernet

Lignende tråder

1. Diskusjon NTF vs Mat&Helse
    Av minnie i forumet Stoffskifteforbundet (STOFO)
    Svar: 97
    Siste melding: 21-11-13, 10:27
  2. TSH diskusjon (eng.)
    Av Mod i forumet Troen på TSH sin ufeilbarlighet
    Svar: 0
    Siste melding: 31-08-13, 16:56
  3. Diskusjon med fastlege-vikar
    Av Nettverk i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 10-10-11, 19:55
  4. diskusjon om britney spears og hypo eller bipolar
    Av nora i forumet Diverse relatert til helse og sykdom