Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
-
13-07-07, 01:20 #1
Jernmangel er ikke uvanlig blant vitiligo-pasienter
Jeg fant en link her inne til en side om vitiligo, som er flekkvis tap av pigment i huden.
I en hovedoppgave skrevet om det fant jeg dette:
"Jernmangel er ikke uvanlig blant vitiligo-pasienter (Fairbanks og Bentler 1988, Grupper 1970, Levai 1958 m.fl. i Montes 1999 s.152). Mange av pasientene har jernmangel uten anemi, det vil si høyt hemoglobin men lavt jernlager (Fairbanks og Bentler 1988 i Montes 1999). Påfallende nok har mange av Montes’ pasienter med jernmangel også tendens til hypothyroidisme med høyt TSH (Montes 1999)."
http://home.no.net/torunn3/index1.htm
Jeg har selv vitiligo, ganske mye, synes jeg iallfall selv, lider stort sett alltid av jernmangel (uten anemi) og har altså nylig fått diagnostisert hypothyreose. Er det altså en sammenheng her?!?
Er det flere her med vitiligo?Levaxin siden juni 2007. Legen og jeg er litt uenige om jeg har hypotyreose,
selv om jeg har nesten 30 av disse symptomene.
-
09-08-07, 12:20 #2
vitiligo skyldes også autoimmunitet, så hvis du har autoimmun hypotyreose er det nok derfor du har vitiligo. jeg har også litt på hendene, men føler meg ikke så hard rammet. bestemoren min hadde ganske mye og det er kanskje der jeg har arvet min autoimmunitet ... ?
man kan arve autoimmune sykdommer, men det er ikke gitt hvilket av dem du får .. du er bare mer disponert for en av dem
kanskje du har jernmangel fordi du har vitiligo? selv har jeg normale verdier, men er som sagt ikke så plaget ..
-
09-08-07, 13:44 #3
Står litt om det her.
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... ID=1426423• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
16-09-07, 01:02 #4
Hei, lenge siden jeg har vært her nå! Er under utredning for ME og har ikke hatt energi til å være på flere forum..
Jeg har også Vitiligo. Fikk denne linken fra en på ME-forum i dag
http://www.matoghelse.no/index.php?cat=48813&id=309861
Noen som har prøvd noe av dette??
-
17-10-07, 22:05 #5
Bruker
- Medlem siden
- Oct 2007
- Meldinger
- 6
hei kira!
jeg har lest en del om kantaxantin som det står om i artikkelen du viste til. det er lett å bestille fra utlandet, men ikke tillatt her i landet på grunn av mulighet for problemer med synet etter bruk. stoffet ble tidligere brukt i matvarer som fargeforsterker men nå er det slutt av samme grunn..
jeg har selv vitiligo forresten.. føler faktisk det er en sammenheng mellom hvordan jeg føler meg og spredningen av vitiligoen.. det kan jo være tilfeldig, men etter en lengre god periode i livet mitt fikk jeg tilbake mye av pigmentet.
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
Lignende tråder
-
Spennede skriv i Thyra om blant annet Armour Thyroid
Av nora i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 7Siste melding: 11-07-11, 20:41 -
Vitiligo
Av Siri Ann i forumet Lavt stoffskifte og hudSvar: 7Siste melding: 22-06-06, 09:13 -
Hypothyreose pasienter søkes
Av i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikereSvar: 2Siste melding: 14-09-05, 09:47 -
Vitiligo og fibromyalgi
Av Kirsten i forumet Lavt stoffskifte og hudSvar: 13Siste melding: 15-08-05, 18:27
Svar med sitat

Bokmerker