Viser søkeresultater 1 til 10 av 23
-
06-10-07, 17:01 #1
Årsaker til lavt stoffskifte
I følge legen som ga meg dignose, så fikk jeg dette pga jojoslanking.
Vært opp og ned i vekt i mange år og han mente dette har ødelagt skjoldbrukskjertelen min.
Er dette mulig???
-
06-10-07, 17:05 #2
Jeg har tenkt samme tanken selv. Ikke så mye jojoslanking med meg, men "stabil" slanking i ca 30, dvs lite matinntak og derfor liten energiomsetning....
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
06-10-07, 17:06 #3
Tja...
Har vel ikke hørt om det, men det påvirker jo stoffskiftet å slanke seg. På den måten kan det kanskje trigge antistoffer? Men jeg vil si at sjansen for at du har påført deg selv stoffskifteproblemer ikke er så stor. Må i så fall ha vært ufattelig hard slanking! Stoffskiftelidelser er jo ikke en av livstilssykommene...
Sikker andre med flere tanker som kommer etter
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
06-10-07, 17:17 #4
Det er lett å begynne å tenke på om vi kunne ha gjort noe for å unngå sykdommen. Det kverner i hodet sammen med alle de andre tankene og hvorfor meg, osv. Min lege har sagt at hypotyreose ikke er en sykdom som pasienten kan noe for. Om jeg er glad eller ikke for å være "uskyldig" syk, vet jeg ikke, den dritten på halsen er jo der uansett.
Slik jeg har forstått det, kan stress og sykdom utløse hypotyreose, men sårbarheten for å få det er ofte arvelig.
-
07-10-07, 08:12 #5
Hmm...Dette visste jeg ikke.
Jeg har jo jojo-slanket meg i flere år
Men jeg har også levd i en veldig stresset hverdag i noen år, så det kan jo komme av det også.bea
-
07-10-07, 11:45 #6
Jeg har tatt p-piller 1/2 år i hele mitt liv. Jeg fikk ITP første gang da. Sykehuset i Odense (som jeg var til den gang), mente det var p-pillene som hadde forårsaket det. Noen år senere ble det lavt stoffskifte + mer.
En ung jente i nærheten har gått på p-piller et halvt år. Nå har hun fått lavt stoffskifte....
Jeg har hatt en del symptomer allerede fra jeg var liten (vel både på lavt stoffskifte og sliten binyrebark og forsinket søvnfasesyndrom...), så det er vel noe med at ting ligger latent i kroppen, og så er det noe som utløser det?
T.o.m. mye hormonforstyrrende ting i greier rundt oss, sånn som noe plast + masse mer - tror jeg ;)"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
07-10-07, 19:18 #7
Ufattelig hard slanking kan man vel si ja.
Opprinnelig skrevet av Anne Ma
Har slitt med vekta siden jeg var tenåring, og har vært på utallige kurer.
Har prøvd alt, til og med kjevelås og pulverkurer og gått sykt ned i vekt for så å gå opp alt og mer til.
Er nå vektoperert og trenger ikke slåss med vekta lenger,men legen mener altså at all denne slankingen er skyld i mitt lave stoffskifte
-
07-10-07, 19:31 #8
Vel, jeg har vanskelig for å se for meg at slanking kan være årsaken, tenk på alle sultende mennesker i verden som ikke får utløst lavt stoffskifte.
Lavt stoffskifte er mye vanligere der det endemisk er nok mat enn der det ikke er, så den statistikken blir iallfall vanskelig å forklare.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
07-10-07, 19:40 #9
Er det ikke alment akseptert at det ligger i genene (el. hva det heter).
Jeg har (hadde) 7 kvinnelige slektninger på morssida med stoffskiftesykdom, tror ikke det er tilfeldig. Den eneste jeg vet som hadde vektproblem var min mormor, men hun hadde også diabetes type 2 og vansker med å bevege seg pga vonde ben.
Mange vekt opp- og nedganger i årenes løp er sikkert en belastning for kroppen, men det er rart at en lege kan påstå at det medfører stoffskiftesykdom ...
-
07-10-07, 19:45 #10
Jeg lurer på on det kan være motsatt?
Rundt den tiden jeg var 25 - 30 år begynte vekten min plutselig å bli helt ustabil. Jeg la på meg mange kilo og tok av mange kilo uten at jeg forandret livsstil. Jeg kunne legge på meg støtt og stadig i 6 - 7 månder for så å gå ned igjen i løpet av forholdsvis kort tid. Dette gjentok seg gang på gang.
Så kanskje grunnen til at du slanket deg så ofte var at du allerede hadde problemer med stoffskiftet?
Lignende tråder
-
lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 17Siste melding: 26-05-10, 13:09 -
Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 47Siste melding: 30-10-09, 20:53 -
svimmelhet og "lavt blodsukker" ved lavt stoffskifte
Av isa1 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 11-06-09, 19:54 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet TSHSvar: 13Siste melding: 27-10-06, 20:28 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 23-10-06, 22:46
Svar med sitat
Bokmerker