Sitat Opprinnelig skrevet av heisann
Ã…ssen er det å slanke seg/gå ned plenty i vekt med lavkarbo for oss hypoere?

Det er jo NESTEN den dietten jeg har blitt satt på av Oftebro, men bare nesten. Men jeg syns det høres sunnere ut med salat enn kjøtt?

Men så reklamerer ALLE, nesten da, for lavkarbo.

MEN KAN DET VÆRE SUNT Å VELTE I SEG LAVKARBISER NÅR EN IKKE HAR FORBRENNING?
Selv om man kan ønske det annerledes, er det nok slik at vekten øker dersom kaloriinntaket overstiger kaloriforbruket. Hvorvidt kaloriene du faktisk inntar kommer fra fett eller karbohydrater, har neppe stor betyning.

Ifølge min barnelærdom, forbrenner kroppen primært monosakkarider, dvs den enkleste form for sukker - såfremt denne type sukker er tilgjengelig. Dersom sukker ikke er tilgjengelig - eksempelvis som følge av lavkarbodiett - vil kroppen i større grad forbrenne sine fettlagre i den utstrekning det er nødvendig for å matche kaloribehovet ens normale livsførsel krever.

Ettersom kroppen normalt lettest forbrenner karbohydrater i sin ekleste form, kan det tenkes at kroppen vil nedjustere sitt energibehov for å beskytte seg mot svekket tilgang på enkle karbohydrater til fordel for mer fett og proteiner. Hvis dette er riktig, er det mer naturlig at vårt stoffskifte vil gå enda tregere på lavkarbodiuett enn på vanlig mat. Men dette vet jeg intet om.

Jeg skal ikke mene sterkt i den ene eller den andre retning, ettersom dette ikke er mitt fag. Dog er det fristende å reflektere rundt vekt- og kostholdsforskjeller i hhv USA og Japan.