Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    vest agder
    Meldinger
    9

Standard Trøtt å sliten

Hei.
    Jeg har lavt stofskifte å legene prøve rå finne rett dose levaksin.Har gått på 50 mg i ca 3 mnd å gikk til legen for da skulle jeg ta ny prøve.Men han så på resultatene fra sist prøve å sa at de var fine så jeg trengte ikke ta mer.En ukes tid etterpå ble jeg så trøtt å sliten å hovnet opp over øynene.Jeg gikk til legen igjen å kom til en vikar.Han sa jeg skulle øke til 75 mg.det har jeg gått på i ca 1 uke nå.
    Er så trøtt å sliten,sover mellom 10 til 12 timer men er like trøtt nåe jeg st¨r opp.
    Er dette pga stoffskiftet?
    har ikke fått satt meg inn i så mye enda.Trodde egentlig ikke det var så ille som det egentlig er.
    Ã… de hovne øynene,er dette oxo pga stoffskiftet?
    Sliter veldig for tia men er ingen som forstår det.
    Samboeren min skjønner litt for han ser hvor mye jeg har forandra meg.
    Håper noen kan hjelpe meg med dette.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Alt du spør om kan besvares med ja.
    Beste hjelpa du kan få er nok fra samboeren.
    Levaxin er jo helt nødvendig da, og det tar tid å få kroppen til å ta imot den.
    Det tar bare noen uker før blodprøvene er ok, men dette skal virke ute i de mange forskjellige celler som kroppen består av, og det tar tid.
    Dosen må gjerne oppjusteres noen ganger etterhvert som du begynner å funke.
    så får du bare ha lykke til.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

Hei Shelley, du trenger sikkert å øke Levaxin. Og dette tar tid, det kan ta like lang tid for kroppen å rette seg som du har gått med ubehandlet lavt stoffskifte.

Jeg liker ikke at legen din var fornøyd med prøvesvarene så fort. Han skulle ta nye blodprøver etter 6-8 uker, og så øke doseringen til TSH er langt nede og FT4 høyt oppe.
    Behandlingen startes vanligvis med 0,025 mg L-tyroksin/døgn. Dosen økes så med 0,025 mg L-tyroksin/døgn hver 6. - 8. uke inntil vedlikeholdsdosen er funnet. Hos pasienter med iskemisk hjertesykdom må doseøkningen skje spesielt forsiktig.

Behandlingsmålet er å gjøre pasientene klinisk eutyreoide og å normalisere TSH- og tyroksinkonsentrasjonen i blodet (12). L-tyroksindosen økes til TSH-konsentrasjonen ligger mellom 0,5 og 1,5 mIE/l. Konsentrasjonen av tyroksin ligger da hos de fleste pasienter i øvre tredel av referanseområdet, men hos noen pasienter vil tyroksinkonsentrasjonen være lett forhøyet. Dette skyldes at thyreoidea normalt er ansvarlig for 10 - 20 % av kroppens trijodtyroninproduksjon, og den produksjonen må "erstattes" av en høyere tyroksinkonsentrasjon.
    Dette er tatt fra en artikkel i Tidsskrift for Den Norske Legeforening. http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_l ... _ID=520952

Mange leger har lite kunnskap om lavt stoffskifte, og tror at det er nok at disse verdiene kommer innenfor et stort normalområde. Jeg vil anbefale deg om å ta turen innom legekontoret og få med en utskrift av prøvesvarene, med referanseområdet. Jeg hadde selv store problemer med trøtthet og depresjon. Det er ikke moro å ha det slik nei!

Husk på å ikke ta Levaxin før du tar blodprøver! Vent med tabletten til etterpå. Ellers kan du ha for mye Levaxin i blodet.

Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    vest agder
    Meldinger
    9

Standard

Tusen takk for svar.Jeg har tenkt å bestille time hos en annen lege etter ferien å når jeg har gått på 75 mg levaxin i litt over 1 mnd.Da kommer jeg til å forlange ny blodprøve å så få utskrift av svarene.Håper at kanskje noen her inne kan hjelpe meg å fortelle hva de betyr.Jeg må bare innrømme at jeg aner ikke noe om dette.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det er lurt å forsøke å lese seg opp litt på dette - mye lettere å stille de rette spørsmåla da.....
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    50
    Meldinger
    539

Standard Re: Trøtt å sliten

Sitat Opprinnelig skrevet av Shelley
    Ã… de hovne øynene,er dette oxo pga stoffskiftet?
    Antaklig er det Ødem du erfarer. Jeg har også veldig posete øyne etter at jeg ble Hypo. Også i resten av kroppen har jeg vannsamlinger. GÃ…r nå til Ødemterapi/lymfedreinasje, og det hjelper

baremei Gjest

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Shelley
    Tusen takk for svar.Jeg har tenkt å bestille time hos en annen lege etter ferien å når jeg har gått på 75 mg levaxin i litt over 1 mnd.Da kommer jeg til å forlange ny blodprøve å så få utskrift av svarene.Håper at kanskje noen her inne kan hjelpe meg å fortelle hva de betyr.Jeg må bare innrømme at jeg aner ikke noe om dette.
    Les og spør og les mer.

Men du må vite at enhver dosejustering med levaxin bruker 6-8 uker på å vises riktig på blodprøvene, og at en bedre form kommer sigende etter det igjen. Vanligvis. Det er en del individuelle forskjeller, men felles for alle er at utålmodighet i det å øke dosene vanligvis straffer seg. Hardt.

Ikke øke for ofte og ikke for mye. Det MÃ… gå så mange uker mellom hver økning, spesielt etter at man har nådd en dose på rundt 100mcg. Og jo lenger man har vært syk (som i noen år) jo lenger tid tar det.

Men de fleste har god effekt av Levaxin og trenger ikke alt det styret de fleste av oss her inne driver med. Så ikke la deg skremme før du har grunn til det.

Lignende tråder

1. Jeg er så trøtt og sliten... Noen gode råd til en sliten mamma?
    Av kaja1970 i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 9
    Siste melding: 02-01-08, 17:54
  2. så trøtt, så trøtt ..........
    Av mammantileir i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 11-09-07, 19:46
  3. Er sååå trøtt...
    Av Juliemor i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 7
    Siste melding: 12-01-07, 21:57
  4. Uff,jeg er så sliten og lei av alt:(