Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
-
12-07-07, 00:26 #1
Depresjon og lavt stoffskifte
Jeg ser at det er mange tråder om depresjon her, og lurer på sammenhengen. Er depresjon en bivirkning av medisinene, et symptom på sykdommen, en konsekvens av sykdommen eller en vanlig tilleggslidelse?!?
Jeg har selv vært sykemeldt for depresjon i lange tider nå, og fått medisiner uten at det har hjulpet noe. For en tid tilbake fikk jeg mast meg til å ta stoffskifteprøver, og de viste altså at jeg burde begynne med medisiner.
Nå lurer jeg på om alt egentlig henger sammen med stoffskiftet og ikke er en depresjon i det hele tatt (i så fall er det jo ikke så rart om medisinene ikke virker), eller om det er begge deler.
Er det noen av dere kloke og erfarne menneskene som kan si noe her?Levaxin siden juni 2007. Legen og jeg er litt uenige om jeg har hypotyreose,
selv om jeg har nesten 30 av disse symptomene.
-
12-07-07, 00:51 #2
Hei -diab-
Depresjon er et symptom på stoffskifte. De fleste som har lavt stoffskifte reagerer ikke eller reagerer dårlig på antidepressive medisiner. mange av de mest fremtredende symptomene på lavt stoffskifte kan tolkes av legen som depresjon, for det er så mange symptomer på depresjon som også er symptomer på lavt stoffskifte.
Det er god sjanse for at du ikke er deprimert egntlig, men at det er hormonforstyrrelsen som gir utslag. Nå vet jeg jo ikke hvilke symptomer du har på depresjon, men kanskje noen av disse ;)
Dette er et litt vanskelig tema for legene tror jeg, men det er skrevet litt om de i tidsskriftet for lægeforeningen. Legger ve noen linker til artikler som kanskje er interressante for deg.Psykiatriske aspekter:
Depresjon, angst, slapphet, slitenhet, utmattethet, initiativløshet, affektive symptomer, paranoid, psydodemens, hypothyreoid psykotisk, apatisk, økt søvnbehov.
Hypotyreose blir oftere knyttet sammen med og feil diagnostisert som psykiatriske tilstander, enn hypertyreose. De fysiske symptomene som er knyttet til alvorlig depresjon, stress og utmattelse, som ofte fører til psykiatriske diagnoser, er også symptomer på hypotyreose. Depresjon og andre psykiske symptomer er vanlige ved mangel på tyroksin. Forskerne vet ikke hvorfor tyroksin mangel fører til depresjon, men man vet at hjernen "jobber" senere. Forskerne har blant annet funnet at blodstrømmen til hjernen minsker, og at forbruket av oksygen og glukose (sukker) faller. Symptomer som er felles for alvorlig depresjon og hypotyreose; nedsatt appetitt og libido, dysfori, vektøkning, forstoppelse, økt søvnbehov, tap av interesse/glede/nytelse, tretthet, utmattelse og kognitiv dysfunksjon.
Ved noen tilfeller kan psykiateren finne oppførsel som passer til en psykose. Myksødem kalles en meget sjelden tilstand, og det er denne alvorlige hypotyreose tilstanden som hypothyreoid psykose kan vise seg i. Og da i et bilde av depresjon, agitasjon, angst, mistenksomhet, hyperaktivitet, hørsels- og synshallusinasjoner. Før ble denne tilstanden kalt Myxedema madness.
En studie av latent hypotyreote pasienter viste signifikant økte verdier for angst, hysteri og tvangstanker og bedring på alle områder med tyroksin.
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=380454
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_l ... _ID=526567
http://www.nettpsykiateren.no/article.p ... ad&order=0 - Gå litt ned i denne artikkelen så finner du det som er interressant.
Det er ikke så mange jeg fant sånn langt ut på natten, men håper det hjelper litt det jeg har funnet frem.
Jeg ønsker deg lykke til med alt det du skal begynne med nå. Og jeg krysser fingrene for at du finner ut av stoffskiftet og alt det som følger med.Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
12-07-07, 01:30 #3
Takk skal du ha, Anne Ma. Det var nyttige linker å lese. Det blir veldig spennende å snakke med fastlegen min etter ferien nå...
Levaxin siden juni 2007. Legen og jeg er litt uenige om jeg har hypotyreose,
selv om jeg har nesten 30 av disse symptomene.
-
12-07-07, 13:34 #4
Håper det går bra!!

Du får holde oss oppdaterte
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
27-07-07, 00:10 #5
Jeg trodde jeg trengte seriøs hjelp en periode, var langt nede hele tiden. Ingen ting hjalp. Jeg hadde begynt på Levaxin, og var forstatt deprimert, men nye doser tar lang tid før de kicker inn.(6-8uker) Og man kan føle seg veldig opp og ned mens dosen virker.
Tror du burde la dosen kicke inn og høre hva legen sier om verdiene din. er du fortsatt deprimert, men at det har gått opp og ned er det mest sannsynlig stoffskifte symtom.
Lignende tråder
-
lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 17Siste melding: 26-05-10, 13:09 -
Depresjon eller er det stoffskifte mitt?
Av Qa i forumet DepresjonSvar: 2Siste melding: 23-10-07, 21:14 -
ny her: lavt stoffskifte, våkenhet, psyke, depresjon
Av sloevingen i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 13Siste melding: 26-12-06, 14:16 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 23-10-06, 22:46
Svar med sitat
Bokmerker