Viser søkeresultater 1 til 10 av 111
Tråd: Søvn og stoffskifte
Threaded View
-
25-06-07, 19:53 #11
Jeg har heller ikke sovet godt på mange år. Forsøkt både valerina og melantonin, uten å merke noe. Må bruke Imovane/Zoplikon for innsovning ganske ofte, dessverre. Klarer heldigvis å holde meg på samme forbruk, noe som jeg tror skyldes at lavt stoffskifte gir en økt følsomhet for slike medikamenter, også hodepinetabletter og alkohol. Det virker rett og slett sterkere. Jeg kan bite av hjørnet på en sovetablett, og sovne, men sover ikke lenge.
Våkner ofte med uro/sitring i kropp og sjel. Noen er plaget med "restless legs". Jeg har restless body. Vekselvis varm og kald. Samtidig som jeg er dødstrøtt og bare vil sove.
Jeg har lest alt som er av søvnråd, osv. Det eneste jeg kan anbefale er å legge seg forholdsvis tidlig (selv om mange eksperter sier det motsatte), for da har man på en måte "god tid", og det virker avstressende. Så liker jeg å lese noe som er spennende eller engasjerende på senga (selv om ekspertene anbefaler noe kjedelig), da det bringer tankene på den vanlige hverdagen bort. Også må jeg IKKE være kald på beina, varmeflaske i senga om nødvendig !
Det er mine erfaringer. Enhver må prøve seg fram til hva som fungerer best. Ellers synes jeg den aller lyseste og mørkeste tida på året er verst - litt bedre vår og høst. Det er i alle fall ingen tvil om at dette reduserer livskvaliteten. Bare redselen for å ikke få sove, når en trenger som best til å være opplagt til en slitsom dag ....
Lignende tråder
-
THS-verdier og sliter med søvn
Av Lotta i forumet TSHSvar: 21Siste melding: 11-11-08, 18:37 -
Hva skjer? Rotfylt tann, Armour, temp, søvn
Av Stina i forumet Lavt stoffskifteSvar: 9Siste melding: 02-10-07, 00:51 -
Søvn ?
Av Lilja i forumet SøvnSvar: 4Siste melding: 01-09-06, 09:09 -
Søvn og søvnsykdommer..
Av Anne Ma i forumet Nyttige linkerSvar: 1Siste melding: 12-06-06, 14:29 -
ALkohol og søvn!
Av i forumet SøvnSvar: 3Siste melding: 11-07-05, 12:44