Viser søkeresultater 11 til 12 av 12
-
09-03-07, 15:51 #11
Heidi ;)
Den metoden brukte jeg når jeg sluttet å røyke - ikke tenke på at jeg ALDRI skulle røyke mer. Bare ta en dag av ganga....
Ellers får vi håpe de kan få til å søte med stevia etterhvert, har ikke hørt om bivirkninger på dette.
Men i går leste jeg på ei side fra USA om et annet farlig søtningsstoff, husker ikke hva det heter nå. Skal legge det inn om jeg kommer over det igjen, for det kommer vel til Norge med tid og stunder det også (om det ikke allerede har gjort det - har jo ikke så veldig god oversikt jeg da)."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
17-04-07, 10:52 #12
Kilde: datoForsker advarer mod light-produkter
Salget af light-sodavand herhjemme er boblet voldsomt op det sidste år. Men selv om light-produkterne er garanti for 'en slankere linje' og mindre sukker mellem tænderne, er det ikke alle forskere, der bruser af lykke.
Det skriver morgenavisen dato.
Fødevarer med mærket 'light' indeholder nemlig ofte det kunstige sødemiddel aspartam, måske bedre kendt som 'Nutrasweet'. Det kan ifølge undersøgelser være årsag til kræft-svulster i hjernen.
»Jeg vil råde folk til at undgå at drikke eller spise produkter, der indeholder sødestoffet,« siger professor Morando Soffritti, leder af den italienske Ra-mazzini-fonds kræftforskning, til dato.
Morando Soffritti står bag den hidtil største undersøgelse af aspartam. Den viste, at stoffet selv i ret små doser øger risikoen for hjernesvulster og kræft.
Forsker-skepsis
Nu er Soffrittis forsknings-team på vej med en ny rapport, som han dog ikke vil afsløre detaljerne i. Men den uafhængige forsker er stadig stærkt skeptisk overfor, at 'light'-markedet vokser stødt.
»Som forsker kan jeg kun sige, at det er uheldigt at indholdsstoffer ikke altid er ordentligt undersøgt, før de kommer ud på markedet,« siger han til dato.
I dag anbefaler EU, at du højst indtager 40 milligram aspartam for hver kilo du vejer - men selv den halve dosis af aspartam øgede forsøgsdyrenes risiko for kræft, viste Soffritis forsøg.
Det svarer til, at en person på 60 kilo, der drikker to liter light-sodavand om dagen, er i farezonen. For at forstå risikoen skal man dog medtænke, at mange andre dagligvarer også indeholder aspartam.
Light stormer frem
I 2006 var mere end hver fjerde solgte sodavand herhjemme en light-version, i alt mere end 170 millioner liter.
Alene de sidste tre måneder er salget af brusevand med mærkatet 'light' steget med 18 procent, hevet op af Coca Colas nye satsning, Cola Zero.
Men EU's fødevareagentur, EFSA, tager den med ro. De mener nemlig, at aspartam er fuldstændig harmløst.
»Flere vigtige ting i undersøgelsen (Soffrittis, red.) gjorde det svært at bruge resultaterne. Baseret på vores panel for fødevaresikkerhed mener EFSA ikke, at forbrugere, der vælger at spise produkter med aspartam, behøver at ændre deres spisevaner,« siger pressetalsmand Carola Sonderman til dato og fortæller, at masser af andre omfattende undersøgelser har afvist en sammenhæng mellem aspartam og kræft."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
Lignende tråder
-
Farlige medisiner
Av Stina i forumet Nyttige linkerSvar: 21Siste melding: 03-07-07, 04:51 -
Andre hormoner!
Av Maia i forumet Andre hormonerSvar: 1Siste melding: 12-02-07, 20:41 -
Kinesisk balansete, Rosenrot. Andre tilskudd?
Av bambi i forumet UrtemedisinSvar: 1Siste melding: 12-01-07, 17:08
Svar med sitat
Bokmerker