Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
-
11-04-07, 21:29 #1
Hvor ofte tar dere blodprøver?
Hvor ofte er det vanlig å ta blodprøver for stoffskiftet når man er umedisinert?
Har det siste halvåret hatt flere runder med blodprøver på stoffskiftet og diverse andre problemer jeg sliter med uten at jeg kommer noen vei videre og forholdet til fastlegen er i ferd med å bli noe anstrengt.
13.09.06:
TSH (0,20-4,0) 4,4
FT4 (9,0-22,0) 10,2
FT3 ble ikke målt
17.11.06:
TSH (0,20-4,0) 2,6
FT4 (9,0-22,0) 12,8
FT3 (2,3-5,7) 3,8
Anti-TPO (<35) <35
30.01.07:
TSH (0,20-4,0) 4,0
FT4 (9,0-22,0) 11,4
FT3 (2,3-5,7) 4,2
Som dere ser så har jeg tatt prøver ca. annenhver måned og siste gang så gadd ikke legen engang å kommentere resultatet. Jeg fikk heller ikke beskjed om å ta nye prøver igjen om 6-8 uker igjen slik jeg har fått de andre gangene. Tar jeg blodprøver for ofte? De hopper noe opp og ned, vil jeg få jevnere resultat hvis jeg tar prøvene sjeldnere?
Jeg sliter fortsatt med veldig mye håravfall og nå ser jeg at det er i ferd med å øke igjen etter å ha vært stabilt en periode.
Kjenner at jeg gruer meg for å ringe legen og be om å få tilsendt prøveskjema, føler at jeg maser noe fælt og at det er mange som er mye mere syke enn meg. Hva ville dere ha gjort hvis dere hadde hatt mine prøvesvar?
-
12-04-07, 02:05 #2
jeg er hos legen minst 4 ganger i året, gjerne oftere om jeg er ustabil sånn som nå.
det tar minst 6 uker før kroppen har innstillt seg på en doseendring. så om du har endret dosen din er det ikke noe vits å ta ny prøve før om 6 uker igjen.
det at du ikke får vite prøveresultatet er helt vanlig.
be om å få utskrift, da kan du følge med selv.Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
Det gikk dog nesten 3 år innen jeg fikk diagnosen.
-
12-04-07, 09:50 #3
Hei!
Det er jo ikke noen vits å ta blodprøver når man ikke bruker blodprøvene til noe...
Har du symtomer og de prøvesvarene du har burde du jo vært på medisin(syns jeg). Du ligger jo å vipper på grensen med TSH og FT4 er veldig lavt. Kanskje hadde du merket forskjell med bare en en liten dose Levaxin... (jeg har enelig kommet meg innenfor referanseområdet, men jeg er jo ikke FRISK av den grunn..)
Jeg er sjelden hos legen (1 gang i året kanskje), men jeg tar blodprøver hver 6. - 8. uke. Jeg trapper jo stadig opp dosen - så da bruker vi jo prøvene til det.
Da tar jeg prøve hos Furst og de setter på skjemaet at svarene skal sendes til meg også. Når legen har fått svar sender hun et brev til meg med ny resept hvis dosen skal økes. Som regel har jeg allerede fått svar fra Furst og har økt dosen i mellomtida
Syns du kanskje skal se deg litt om etter en ny fastlege...
-
12-04-07, 10:09 #4
Med medisiner tar jeg blodprøver hver 6. måned. Dette bestemmer jeg selv. Ønsker jeg oftere så sier legen ok til det.
Men, har du tatt B12 prøver også???
Håravfall er vel litt mer B12 problemer enn stoffskifte problemer...
Dog, jeg synes nok kanskje at legen din burde medisnere deg pga høyt TSH og lavt FT4. I allefall for en prøve runde... blir ting bedre så er jo det verdt det, ikke sant?
-
12-04-07, 11:08 #5
Nå er det på tide å sende prøver til hormonlabben, synes jeg. De har et referanseområde på TSH på 3,6. I kommentaren som ligger ute på nett, skriver de at hvis TSH er 3,6 OG man har symptomer, kan man selv velge å prøve levaxin.
Jeg ser at din ft4 er veldig lav, og jeg hadde selv lignende ft4 dengang, og var ganske hypo. Min TSH var da 2,5. Jeg fikk prøve levaxin.
I tyskland har noen lab senket grensen til 2,5, og none enda ned til 1,12.
I tivisltilfelle foretar de ultralydundersøkelse for hashimotos, da blir kjertelen noe forstørret og mørk. Anti-TOP-prøver vil ikke vise noe hos hele 10% av hashimotos-pasienter.
I Sverige tar de finnålsbiopsi i tvilstilfeller, det vil vise om det er hashimotos.
I NOrge gjør de stort sett ikke noe sånt, har aldri hørt at noen ble videre undersøkt.
Husk å alltid ta prøver tidligst mulig om morgenen. TSH er halvparten om ettermiddagen.
-
12-04-07, 17:42 #6
jeg tar prøver 1 gang pr. måned fordi jeg selv vil det. Mine prøver er ikke helt stabile. Dersom jeg hadde hatt helt fine prøver tror jeg at jeg ville tatt 4 ganger pr. år. De er veldig greie ved legekontoret der jeg går så jeg kan komme å ta prøve når jeg vil.
-
12-04-07, 23:41 #7
Hei Laura

Det virker som om legen din venter på at utslagene dine skal bli større før han setter deg på Levaxin. Har et tips om du røyker. Stump røyken i noen uker så skal du se at stoffskiftet blir lavere ganske raskt.Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
15-04-07, 12:35 #8
Takker for tilbakemeldinger
Hvilke andre prøver er det de tar på hormonlabben som de ikke tar på Fürst? Jeg har vært inne på http://www.aus.no/modules/module_123/pr ... 92a757a761 og lest hva som står på rekvisisjonen ved utredning av hypotyreose og det er jo bare det vanlige: TSH, FT4 og Anti-TPO. Kommer hormonlabben med anbefaling på oppfølging til fastlegen? Jeg spør fordi jeg vet at fastlegen kommer til å komme med motargumenter.
-
15-04-07, 12:49 #9
Hvorfor er legen din så gnien på tyroksin, da?
Har du flere symptomer enn håravfall?
Håper du har energi til å ta tak i situasjonen. Hvis stoffskiftet er lavt, er det ikke lett å finne styrke til å ta opp diskusjonen med en allvitende lege som du er avhengig av.
Men ikke gi deg før du enten får tyroksin eller et skikkelig svar på hvorfor ikke.
-
15-04-07, 12:51 #10
En annen ting jeg lurer på når jeg nå er i ferd med å samle masse informasjon jeg kan slenge i bordet til legen: Kan lavkarbokosthold virke inn på stoffskiftet?
Jeg har levd på lavkarbo nå i 2 måneder for å se om vekta vil bikke nedover - noe den IKKE gjør - og den "gode" følelsen mange snakker om at de opplever på lavkarbo uteblir hos meg. Kan stoffskiftet blokkere lavkarboen?
Lignende tråder
-
Hvor mye levaxin tar dere?
Av pingu i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 11Siste melding: 15-10-07, 10:47 -
Hvor ofte er dere hos legen?
Av Rafael i forumet Hos legenSvar: 12Siste melding: 06-03-07, 20:35 -
Hvor er dere ???
Av Mette i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelenSvar: 8Siste melding: 29-05-06, 09:11 -
Hvor ofte tar dere prøver
Av cathrin i forumet Lavt stoffskifteSvar: 13Siste melding: 27-05-06, 15:34
Svar med sitat
Bokmerker