Noen ganger røper legene at de har plere parametre (blodprøver etc) som de kan se på om man er hypo eller hyper.
Det står sågar en tabell i læreboka, Aanderud og Bjøro.
de andre paremetrene som froandrer seg med hypoo g hyper og doser, er ferritin kolesterol, SHBG, noen levertall, oghva het dt som de noen ganger måler ved B-12-mangel--
De kommer inn på temaet når de drøfter thyreoideahormonresistens, for det ser ofte ut som hyper pga høye ft4 og ft3, men TSH er ikke lav. Da røper de at de vet mere, når de drøfter disse andre parametrene.

Jeg vet også om flere mennesker som har fått prøve eller starte på levaxin på egen hånd, uten entydige prøver. Dise har ikke vært hos endokrinolog, og av erfaring så ser de bare på tall og man må være godt utenforI USA er det også slik, at endokrinologer kun går ettter tall, og hvis de gir noen thyroxin med talene innenfor, blir det heksejakt på dem fra andre endokrinologer.
Andre leger står mer frie, de kan behandle mer helhetlig. Men endokrinologer har retningslinjer fra sine foreninger der.

Pskykiatere er ofte mye flinkerer å plukke opp hypothyreose i usa. Her har noen brukt liothyronin på pasienter med normale prøver. (stoffskiftehormon øker seroonn så det er vel en sammenheng her) Se posting på EYR om temaet.

Jeg synes man skal øke sin innsats ovenfor fastlegene , og NTF har nylig hatt et møte med allemenlegeforeningen.

Den forrige lederen sa at hun først fikk det bedre når hun kom til endokrinolog, og den spørreundersøkelsen som de hadde ifjor sommer, gikk jo på det, hvis noen har svart på det så kan de jo lese det mellom linjene. Jeg svarte at jeg fikk det verre etter at jeg kom til endokrinolog. ( hunn tok meg av levaxin og snakket i tre kvarter til meg om at jeg misbrukte levaxin. Neste endokrinolog satte meg på levaxin igjen, TSH var kommet opp til 4,5 og jeg klaget over symptomene. Hun ga lagen min opdrag å justere dosen tilTSH var nær 1. Min TSH gikk straks ned til 0,02 igjen som før og legen ga opp og mer vet jeg ikke)