Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
-
27-03-07, 09:51 #1
Når forvente virkning av Levaxin?
Hei!
Jeg startet med Levaxin igår for første gang. Har autoimmun thyroditt og symptomer på lavt stoffskifte. Blodprøvene viste i september FT4 17 (ref. 10,3 - 24,5) og for to uker siden viste den 13. Legen har satt meg på en dosering på 50 mikrogram i tre mnd for å se om det hjelper.
Det jeg lurte på er deres erfaring når dere merket virkning?
-
27-03-07, 11:52 #2
nå håper jeg at jeg er atypisk, men jeg følte aldri at jeg fikk noen virkning... utviklingen bare stoppet opp ligsom, ble ikke bedre :(
det tok mange år før jeg begynnte å fungere moderat igjen, men det skal sies at jeg var slått fullstendig i gulvet og gikk 2-3 år med sykdommen uten å få diagnosen og jeg ble satt på lykkepiller over 2 perioder før og under behandlingen de første åra... etter hva jeg har skjønnt er ikke det akkuratt heldig når man har hypothyreose
sånn for at kroppen din skal stabilisere seg på ny etter endret dose er i alle fall 6 uker et minimum.
Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
Det gikk dog nesten 3 år innen jeg fikk diagnosen.
-
27-03-07, 15:08 #3
Selv har jeg hørt at det tar ca. 2 uker på ny Levaxin-dose før man merker forandring. Det stemmer igrunnen godt med min erfaring. Var i utgangspunktet hyper og opererte ut hele skjoldkjertelen, i løpet av en uke raste jeg dermed langt ned i hypo-dalen. Synes formen steg betraktelig allerede ca. 1 uke etter at Levaksin-dosen da ble doblet for å få meg opp igjen (150ug pr.dag).
Men å bli stabil på ny dose tar nok lengre tid, som sagt merket jeg ok bedring i løpet av en uke, dette var i desember-06 og jeg flisespikker fremdeles for å finne den optimale dosen som holder meg perfekt mellom hyper og hypo. Men iallfall når jeg ikke de store høyder eller ramler ned i de dype daler lengre, litt høyt eller litt lavt er mer hverdagen nå. Og det går jo an å leve med :-).
Mvh. Zena
-
27-03-07, 17:13 #4
Jeg fant svaret :)
Hei og takk for svar!
Jeg tror kanskje at siden jeg ikke er under ref område så har jeg større mulighet for å merke tidlig effekt av medisin. Jeg håper ihvertfall det.
Trist at så mange må gå lenge med sykdommen før den blir oppdaget. Det er jo ikke rart hvis det går på psyken løs.
Uansett så ville jeg bare legge inn her en link til en side i legemiddelhåndboken der det står om Thyroideahormoner.
Jeg siterer:
Når behandling med thyreoideahormoner startes, tar det tid før de hormonelle effektene inntrer. Med levotyroksin (T4) kommer virkningen etter 2–3 døgn, er maksimal etter 1–3 uker og varer omtrent like lenge etter seponering. Liotyronin (T3) har litt raskere, men mer kortvarig virkning.
Her er linken:
http://www.legemiddelhandboka.no/xml/in ... ndokr-2049
-
27-03-07, 17:18 #5
når jeg har forandret på dosen merker jeg det ganske nøyaktig etter 2 uker
Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
Det gikk dog nesten 3 år innen jeg fikk diagnosen.
-
27-03-07, 20:24 #6
Jeg bruker Armour og merker det etter få dager uten medisin. De gangene jeg har ligget litt høyt har jeg fått beskjed om å kun være et par dager uten medisin.
Tidligere har det vært leger som har gitt meg beskjed om å være uten i alt fra 2-1 uke og da raste verdiene rett ned i kjelleren. Merker det kjempe godt jeg etter få dager, eller den ene gangen da verdiene var normale fra dag til dag at formen ble dårligere og dårligere.
Jeg merket ingen bedring av Levaxin fordi det ikke hjalp for meg. Nå bruker jeg Armour som sagt og det begynte å virke skikkelig etter 3 uker. Tror det er viktig at doseringen er riktig også. f. eks at medisinen ikke virker om det er en altfor lav dose.
-
05-04-07, 11:35 #7
Jeg merket allerede noe virkning etter en halv time...
thyroxin trengs til rna-syntesen inne i cellene, rna lager proteiner og stoffer og først når det har virket en stund bllir man bra.
de sier at det ofte tar opp til 6 måneder på riktig dose før det skjer en tydelig forbedring.
Men blodtes ft4 og ft3 tar seg jo tidligere opp, allerede etter noen dager er de betydelig bedre, men man må regne med dosejusteringer i flere måneder.
TSH er et annet kapittel, det reagerer langsomt og man tar derfor gjerne først nye blodprøver etter 6 uker etter doseøkning eller -nedgang.
Lignende tråder
-
Virkning av Levaxin?
Av Grace i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 9Siste melding: 05-08-10, 20:36 -
Når kan jeg forvente virking av medisinen?
Av cath i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 6Siste melding: 03-11-08, 22:00 -
Virkning av Armour
Av Leya i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 8Siste melding: 12-07-06, 08:37 -
Virkning av Levaxin
Av Anne Ma i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 3Siste melding: 06-05-06, 23:00
Svar med sitat
Bokmerker