Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
Tråd: Virkning av Levaxin
-
06-05-06, 17:38 #1
Virkning av Levaxin
n'Finn Skrev i en annen tråd:
Jeg har et spørsmål..T3 virker bare noen timer, derfor trenger man påfyll hele tiden. Og det får du når det meste kommer fra levaxinen du spiser - når du bare spiser mange nok. Omdanningen begynner ikke før 2-3 uker etter at du har spist dem.
Hvis det er slik at Levaxinen ikke begynner å virke før den har ligget i kroppens lager i 2-3 uker. Hvordan er det da mulig for meg å reagere med sterke hypo symptomer etter at jeg skiftet fra å ta medisinen på morgenen til å ta den på kvelden?? Hvis det er slik at jeg får mer ut av Levaxinen om kvelden, burde jeg ikke fått reaksjon på mist 2 uker. Men de kom med det samme. Er det noen som har en forklaring på dette? Det er jo merkelig at jeg skulle reagere hvis hormonene jeg spiser i dag virker om 2-3 uker... Får ikke regnestykket til å gå opp..
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
06-05-06, 18:10 #2
Jeg merker også virkning , og det allerede etter kort tid, av levaxin.
Finnmmerket først noe når han prøvde Armour Thyroid.
Dette beviser at man må ha flere mdisiner tilgjengelig siden kroppen ikke alltid klarer å gjenkjenne levaxin (reseptorene??)
Det fins deiodinaseenzymer, som har forskjellige navn, og som omdanner t4 til aktivt t3 eller inaktivt Rt3 og andre ting.
Og inne i cellene er det reseptorer som er avhengige av t3 for å virke.
Så hos meg så merker virkning etter en time. Skulle teoretisk vært tre-fire dager fordi virkningen forklares med økt gentranskripsjon i lærebøkene.
Virkningen av thyroxin er ikke helt klarlagt ennå står det noen steder.
-
06-05-06, 20:15 #3
Jeg må si at jeg bare refererte fra kjent viten. Jeg kjenner også litt til doseendringer sånn med en gang, og jeg ser det på morgenpulsen alt dagen etter, så noe skjer som vi merker, men som ikke står i "boka".
Der står det vel nå, at T4 bare er et lager og at man ikke har funnet receptorer for T4 noe sted i kroppen.
Det har vel også stått i "boka" lenge at hjernen komuniserer med de endokrine kjertler ved hjelp av styringshormoner som produseres i hypofysen. Nerver brukes bare til muskulatur som trenger rask reaksjon. Men nå leste jeg et sted at man er litt på glid for man mener å ha funnet nervekomunikasjon med kjertler også.
Jeg må lese saker og ting flere ganger og linken er borte for meg så jeg husker ikke alt, men har noen lest noe sånnt ?
En teoretisk mulighet er vel også at enzymprosessen reagerer på den økte T4-mengden ved å omdanne litt flere sånn til det får stabilisert seg, men dette har jeg ikke sett noe om og nevner det bare som en mulighet.
Men det jeg skreiv er nok mekanismen som gjør at det frigjøres litt T3 hele tia, og denne mekanismen har vært klarlagt en tid. Mange har derfor tenkt at ujevn dose ikke spiller så stor rolle. Man her gjort forsøk med å ta hele ukedosen på en gang (trur dem tok litt fler enn ukedosen) og mange av dem synes det var ok.
Sånnt har jeg ikke trua på, jeg mener at en bør prøve så godt en kan å etterligne kroppes funksjon da den virket.
En bør tenke seg at hormonene produseres kontinuerlig og derfor er ingen like gamle, og da blir de også frigjort i en viss kontinuitet.
Hva som gjør at du reagerte på å bytte dosetidspunkt vet jeg ikke og het egentlig ikke noen teorier om heller, men det er jo interessant da.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
06-05-06, 23:00 #4
Hei Nora og n'Finn

Takk for svar! Gode var de også
n'Finn: Ja det er litt underlig at jeg reagerte så kraftig som jeg gjorde. Men det er vel det vi må regne med siden vi alle reagerer forskjellig på medisiner osv. Det er vel bare en del av læringskurven min dette
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
Lignende tråder
-
Virkning av Levaxin?
Av Grace i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 9Siste melding: 05-08-10, 20:36 -
Hvor fort merker man virkning på levothyroksin?
Av såga i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 09-08-07, 13:40 -
Når forvente virkning av Levaxin?
Av sunny i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 6Siste melding: 05-04-07, 11:35 -
Virkning av Armour
Av Leya i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 8Siste melding: 12-07-06, 08:37
Svar med sitat
Bokmerker