Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard hypo og høyt blodtrykk, kan det ha noen sammenheng?

mammaen min har også hypothyerose og har ikke vært særlig heldig med lege....
    det siste året har det rota seg til.

hun hvar først overdossert, så halveres dosen hennes, etter en stund på denne må hun bytte lege igjen ( den forrige sluttet), og da oppdages det at hun er altfor lav.... den nye legen avgjør raskt å dobble dosen igjen
    hun er nå satt fra 50 ug til 100 ug pr dag.
    burde ikke dette vært tatt gradvis???
    hun sliter også med høyt blodtrykk (farlig høyt). legene sliter med å få det under kontroll. nå samtidig med denne økningen får hun også et nytt hopp i blodtrykket. kan dette ha sammenheng med for rask økning i levaxindosen?

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    361

Standard Re: hypo og høyt blodtrykk, kan det ha noen sammenheng?

Hei Lissa! Det er bare helt tragisk hvordan din mor har blitt behandlet. Hennes erfaring er bare enda en bekreftelse på at mange fastleger, dessverre, ikke kan behandle stoffskiftepasienter. Det virker som at de tar sjanser, tror at de vet, noe som får alvorlige konsekvenser for den enkelte. Men heldigvis har hun deg og du vet!

Rådene om økning er entydige; ikke øke for mye, for raskt. Den meget omtalte artikkelen til dr. Egil Haug i Legetidsskriftet, anbefaler en økning på 0.25 mcg. http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=520952

Håper at hun snart får det bedre!

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Vestfold
    Meldinger
    170

Standard

Øke med 0.25 mcg i UKA da vel? Det ville i alle fall jeg tro?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

ja det kan du jo prøve å fortelle mamma...
    hun følger legens anbefaling, punktum.... har prøvd å forklare, men... :(

nå vet hun i alle falll at om hun får hypersymptomer så er det ikke pga overdossering, men for rask økning i dosen

håper hun slipper, er jo ikke sikkert hun får overdoseringssymptomer da...

men er det noen som kjenner sammenhengen mellom blodtrykk og stoffskifte om det er noen?

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Jeg har sett at mange pas jeg skriver journal til ( er helsesekretær) har hypotyrose og høyt blodtrykk.

Vet ikke om det er noen sammenheng , men vi har vel lett for å få høyt kolesterol, men dette trodde jeg skulle normalisere seg når vifikk rett dose Levaxin/ Armour/ Liotyroxin.? Men får man åreforkalkningpå grunn av høyt kolesterol blir det jo lettere for å få høyt blodtrykk også.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Blodtrykket vil meget sannsynligvis gå nedover etter lit tid på høyere dose.

Har ikke legene fått med segat det fins 75-µg tabletter??

Og i hele USA har de og bruker styrkene 88µg og 112µg og 127µg i tillegg til de vi har (25µg, 50µg, 75µg, 100µg, 125µg, 150µg, 175µg, 200µg
    http://www.legemiddelsiden.no/default.a ... &IOID=4188

http://www.wvinconline.com/news/news/353.aspx

Men tror dere at 100µg var riktig, for mye, eller? Hvis man bare går etter TSH så kan det lett bli feil, siden en større gruppe av pasientene vil få en veldig lav TSH ved riktig medisinering.

Det kan også være at de 100µg var fo lite og at det høye blodtrykket kom av for lav dose, eller at det først startet etter dosehalveringen. (fordi kolersterol da går opp som sagt)

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

først hadde hun veeeldig høyt blodtrykk ( vet ikke hvordan medisineringen var da), så fannt legen (ny lege) ut at hun hadde for mye medisin og halverte dette. omtrent på denne tiden fikk de kontroll over blodtrykket ved å endre medisineringen. så kommer hun til enda en lege (ny lege 2) og får beskjed om at hun er undermedisinert og omtrent samtidig får hun igjen veeeldig høyt blodtrykk. er usikker på om nyoppdaget høyt blodtrykk kom før eller etter at legen aldså doblet levaxindosen på dagen, men omtrent på samme tid i alle fall.

når hun var overdosert svimte hun av med gjevne mellomrom. hun var helt borte og tisset på seg og hele pakka, helt vekk aldså

hun er tross alt bare 65 år, så det er ikke snakk om en svakelig 90-åring her... hun vil bare ikke være til bry hos legen :( jeg har mange ganger bedt henne om å få en utskrift over prøvesvarene, men det synes hun ikke hun kan bry dem med.... ikke har jeg noe jeg skulle ha sagt heller, jeg kan jo ikke gå ned på legesenteret og få det for henne heller...

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Ã…, veldig ille med dem som ikke vil bry legen. De går ikke til legen nok og drøyer til de besvimer osv...
    De andre medisinene er jo stort sett samme doser for alle og mindre doser for barn.
    Men doseringen for Levaxin er individuell og det pleier å ta lang tid å finne riktig dose, og pasianten er nødt til å gi tilbakemelding om formen for man må også dosere etter "klinisk respons".
    Da må pasienten begynne å se en sammenheng mellom TSH og form e..er ft4 og form.
    Dosen som treng for å få en viss ft4 eller TSh forandres over tid, fordi det er en autoimmun sykdom og kjertelen ødeleggees over tid, og når man blir eldre eller msiter vekt, kan man også trenge lavere dose for å få samme ft4.
    Så mikrogram kan man heller ike gå etter.
    så dette er ikke som noen andre medisiner.
    pasienten må involveres når levaxin skal doseres.
    Og, doesn skal ikke halveres, men man skal prøve med 25 eller 12 mikrograms trinn.
    Og, mange rapporterer om at de må ha 12 eller 25 mikrogram mer om vinteren en om sommeren.
    Ã… halvere dosen om sommeren fordi vinterdosen blir litt for høy når det blir varmere, er også for drastisk.
    Og, hun kan jo ha annet, slik som sukkersyke eller addison sykdom.
    Besvime er nok en blodtrykksting noen ganger.
    Hun er vel blitt satt på tiazider nå?

Lignende tråder

1. Kan man få høyt blodtrykk av å begynne på Levaxin???
    Av jojo75 i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 3
    Siste melding: 27-03-08, 11:01
  2. Høyt blodtrykk???
    Av Hsn i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 8
    Siste melding: 13-06-07, 08:42
  3. høyt blodtrykk, ujevn puls
    Av sivcath i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 0
    Siste melding: 24-04-07, 10:55

Bokmerker

Regler for innlegg