Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Akershus
    Alder
    46
    Meldinger
    55

Standard Hvor ofte er dere hos legen?

Hvor ofte er dere hos legen og tar blodprøver? Jeg har fått en veldig sosete lege som ikke følger meg opp i det hele tatt, har fått levaxin, tatt blodprøver et par ganger, også hører jeg ikke mer. Synes det er så kjedelig å hele tiden skulle passe på alt dette selv, legen burde da ha en prosedyre på dette.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

neimen man "hører" aldri noe som helst :(

DU må gjøre det er jeg redd...
    - bestill time og tropp opp minst 4 ganger i året
    - be om utskrift av blodprøvesvarene dine, både gamle og nye

husk at om du skal forandre Levaxindosen går det ca 6 uker før kroppen har stabilisert seg på ny dose, ingen vits å måle blodprøver igjen før det

gi legen en sjangse til; forklar at du ikke har det bra, forklarsymptomer du sliter med, og legg på masse, aldri trekk fra.

rop høyt - den som roper høyest og mest, får mest hjelp, desverre...

om du føler at legen fortsatt ikke spiller på lag med deg da, så bytt lege!

Lykke til!

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Akershus
    Alder
    46
    Meldinger
    55

Standard hmm

Det synes jeg også var litt rart, jeg ble satt på 50 mikrogram levaxin, så etter tre uker ville han at jeg skulle ta nye prøver, jeg prøvde å hinte på om det ikke skulle gått lenger tid før vi tok nye prøver, men han mente 3 uker holdt i massevis. Da kan jeg ikke annet enn å nikke og bukke og ta prøver jeg.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

Det er vanlig at du må være din egen lege. Les det du kommer over, bestill time hos legen og følg med selv. Sånn er det bare.

Dette er "bibelen". fra Tidsskrift for den Norske Lægeforening: http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_l ... _ID=520952
    Behandling av Hypotyreose av Egil Haug. Ta gjerne utskrift og gi til legen, så han kan oppdatere seg.
    Innføringen av sensitive metoder til måling av TSH har vist at 0,100 - 0,150 mg L-tyroksin/døgn normaliserer TSH-konsentrasjonen i blodet hos de aller fleste pasienter med primær hypotyreose. Dagsdosen tilsvarer 1,60 - 1,70 µ g L-tyroksin/kg kroppsvekt. Behandlingen startes vanligvis med 0,025 mg L-tyroksin/døgn. Dosen økes så med 0,025 mg L-tyroksin/døgn hver 6. - 8. uke inntil vedlikeholdsdosen er funnet.
    Har du fått økt dosen, eller går du fortsatt på startdosen? Og FT4 skal godt opp i referanseområdet, og TSH i området 0,5-1,5. Det er veldig, veldig viktig. Og at du tar blodprøver tidlig på dagen, og venter med å ta medisinen til etter at du tar blodprøven. Bare ring og bestill time du.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Akershus
    Alder
    46
    Meldinger
    55

Standard Startdose

Jeg går fortsatt på startdosen med levaxin på 50 mikogram.
    Da jeg begynte hadde jeg TSH på 4,3 og fritt T4 på 8. Ringte legekontoret og fikk resultater på siste blodprøve nå, som altså er tatt 3 uker etter jeg begynte på levaxin, og da hadde jeg TSH på 2,5 og fritt T4 på 12. Dama på legekontoret sa jeg hadde helt normale prøver. Men jeg føler meg ikke bra, er veldig svimmel og henger ikke med i hverdagen. Uff, synes dette er vanskelig jeg.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Du har ikke bra prøver Rafael. Du er bare innenfor normalområdet. De fleste som går på Levaxin må opp på T4 og ned på TSHen i forhold til der du ligger nå. Jeg ville ventet 3-4 uker til. Så spurt om ny prøve og diskutert å øke medininen med det samme.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

Det er enighet om at hypotyreose primært skal behandles med tyroksin. Behandlingsmålet er et TSH-nivå på 0,5 - 1,5 mIE/l. De fleste har da verdier av fritt tyroksin i øvre tredel av referanseområdet, mens noen har lett forhøyet nivå av fritt tyroksin. Dersom behandlingsresultatet ikke er tilfredsstillende, kan tyroksindosen økes til TSH-nivået ligger på 0,2 - 1,0 mIE/l.
    Sånn skal hypotyreose behandles. At en dame på kontoret sier du har helt "normale" prøver er typisk. Innenfor referanseområdet ja, for mennesker som ikke har startet tyroksinbehandling.

Hvor lenge har du brukt 50 mikrogram? Hvis det er over 6-8 uker så ville jeg ikke ha ventet. Bare ring og bestill time, og si at du kommer og tar blodprøver en uke før så svarene er klare når du får komme inn til legen. Så kan de ha klar et blodprøveskjema. Du burde vært testet for TSH, FT4, FT3, antistoffer mot skjoldbruskkjertelen, vitamin B12, ferritin og jernlager. De som har stoffskifteproblemer har ofte lavt B12 og lite jern.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Ja, enig, dama på kontoret har overhodet ikke peiling hva det dreier seg om.
    Og TSH tar 6 uker før det stabiliserer seg, men det er vanlig å måtte øke dosen levaxin alle to-tre uker. De fikk det omvendt....
    Tommelfingerregel for dosen blir 1,6-1,7 µg/kg kroppsvekt, emd store variasjoner.

Haugs artikkel om behandling av hypothyreose er ypperlig å komme drassende med til legen, forresten.
    http://www.berg-family.org/lmh/index.html Her er noen som har lagt ut legemiddelhandboka slik at den kan linkes til bedre
    http://www.berg-family.org/lmh/T/T3.3.htm#T3.3.2
    "Pasienter med primær hypotyreose behandles med levotyroksin (tyroksin). Vanlig vedlikeholdsdose er 0,10-0,15 mg per døgn. Behandlingen skal alltid starte med en lav dose som gradvis økes til serumnivået av TSH er normalisert. Hos unge pasienter uten hjertesykdom kan man starte med 50 µg/døgn og øke dosen etter 3-4 uker. Hos eldre pasienter, og spesielt om de har koronar hjertesykdom, må behandlingen starte meget forsiktig. Det kan skje ved å begynne med 12,5-25 µg/døgn, og så øke dosen forsiktig hver 4.-6. uke. Det er viktig å huske at etter endringer av tyroksindosen tar det 4-6 uker før TSH har innstilt seg på nytt nivå som reflekterer det endrede dosenivået. Behandlingsmålet er å gjøre pasienten eutyreoid og å normalisere TSH- og fritt T4-konsentrasjonen. T4-dosen økes vanligvis til TSH-konsentrasjonen ligger mellom 0,5 og 1,5 mIE/l. Hos noen pasienter vil det føre til lett forhøyet fritt T4-konsentrasjon."

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Akershus
    Alder
    46
    Meldinger
    55

Standard B12

Mye å sette seg inn i her for en stakkars nybegynner . En annen ting er er B12, som ble målt til 164, hvilket jeg har forstått er noe lav, men det synes ikke legen min, han synes den var helt passe. Nytter liksom ikke krangle med legen synes jeg... det er jeg hvertfall ikke så god på

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Ã… krangle med legen er ikke kjekt nei. Bedre å eventuelt bytte lege da.

Jeg har ikke noe faste kontroller hos legen , men kan ta blodprøver når jeg føler behov for det og trenger ikke ha time hos legen for det. Det er veldig greit og de er veldig lette å ha med å gjøre på dette legekontoret.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Hvor ofte tar dere blodprøver?
    Av Laura i forumet Blodprøver
    Svar: 12
    Siste melding: 15-04-07, 14:29
  2. Hvor er dere ???
    Av Mette i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelen
    Svar: 8
    Siste melding: 29-05-06, 09:11
  3. Hvor ofte tar dere prøver
    Av cathrin i forumet Lavt stoffskifte