Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 22
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    49
    Meldinger
    42

Standard Prøvesvar - noen som kan hjelpe meg?

Har nettopp fått vite prøvesvar, men legen hadde ikke tid til å forklare meg hva det betydde, så hadde vært takknemlig om noen av dere kunne hjelpe meg litt og fortelle hva det betyr... Kan lite om det.

Jeg har gått siden mai i fjor i "grenseområde" og litt under, og er henvist til spesialist, men har ikke time der før i slutten av mars. Fastlegen min er i permisjon, og vikaren er helt på jordet. Føler jeg snart ikke klarer å jobbe mer uten å bli sykemeldt, men aner ikke hvordan jeg skal gå fram.

nye verdier
    S-TSH 5,31 (0,20-4,30)
    S-FT4 13 (9-22)
    ANTI-TPO <10
    Fritt trijodthyronin 4,2 (2,8-7,1)

Tok prøver i november, men har ikke resultatene fra disse. Fikk bare vite at alt var innenfor normalen. Tsh var da på 3 og noe.

verdier fra juli i fjor (tatt hos annen lege)
    Anti-TPO <35
    FT4: 9,0
    TSH: 3,5
    s-fritt T3 (ref.omr 2,3-5,7): 3,9

På forhånd takk
    Lavt stoffskifte, pcos.
    Økte symptomer ved endring av Levaxindose?
    Søker etter kunnskap om egen helse for en bedre hverdag...

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    50
    Meldinger
    539

Standard

Slik verdiene dine nå ser ut så er de veldig like mine prøvesvar for noen år siden. Da ble jeg diagnosert med subklinisk hypo.
    Det betyr at TSH er litt forhøyet, og FT4 er lav, men innenfor referanse.
    Jeg hadde også høyt anti-TPO, og fikk samtidig diagnosen Hashimoto.

Antaklig så hadde nok legen min også sagt at du har subklinisk hypo. Dette betyr hypothyreoiditt uten symptomer.
    Ikke forvirr dette med "uten hypo symtomer", for man har virkelig hypo symptomber også med subklinisk hypo. Det er bare det at FT3 og FT4 er innen for normalområdet ennå, mens TSH viser at noe er galt...

Synes nesten legen din burde ta litt mer tid til deg egentlig, men hvem er jeg til å spørre om slikt

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei Cin

Jeg synes du bør spørre om prøver på TSH receptor-antistoff (TRAS) og på anti thyreogobulig (anti-TG). Det går an å ha en autoimmunversjon selv om man ikke har utslag på anti-TPO. Og det kan være greit å finne ut det.

Du skriver ikke om du har fått tilbud om, eller om du går på Levaxin nå. Og jeg vet ikke om det spiller inn på verdiene dine eller ikke. Men lav er du i hvertfall.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hvor bor du i landet?
    I Oslo-området ville du nok blitt satt på levaxin nå, og trenger ingen henvisning til endokrinolog. Hva er liksom vitsen? TSH har vært høy lenge og er nå godt over referansområdet.

Hvis du bor nordpå, er det en annen historie.

nora

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    49
    Meldinger
    42

Standard

Har nettopp flyttet fra sør til nord. Er det virkelig forskjeller på landsdelene og behandling eller ikke?

Skal til spesialist på UNN, og jeg krysser veldig fingre for at det er til en som kan sine ting...

Hvis jeg blir satt på en liten dose levaxin, ødelegger det kroppens egen produksjon og hvor lang tid tar det før man evt kjenner effekt? Noe jeg bør være obs over i forkant når jeg skal til spesialist? (noe jeg bør være kritisk til etc)
    Lavt stoffskifte, pcos.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

tror ikke det er noen bra spesialister på UNN, men jeg kan ta feil...Stort sett så venter de til TSH er 10 før de gir en diagnose og medisin. Er spent på hva de sier til dine tall med det i mente.

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    49
    Meldinger
    42

Standard

En bekjent var veldig fornøyd med behandlingstilbud hun fikk av spesialist der. Nå skal det sies at hun hadde særdeles høyt stoffskifte, og jeg skal ikke til samme spesialist som henne. Har time om to uker, så det blir spennende...
    Lavt stoffskifte, pcos.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det med høyt stofskifte er en annen sak igjen....er spent på hva de sier, og om de spør om symptomene og hvor mye du er plaget av det lave stoffskiftet.
    Det fins jo noen få som ikke merker noenting før TSH er på 10 plutselig, de merker noe først da.
    Jeg selv var helt gåen når TSH bikket over 2, men jeg klarte meg fint lenge med en TSH på 2 (kompensert hypo heter det vel)
    ft4 hos meg var på 11 (10-20) da.

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    49
    Meldinger
    42

Standard

Jeg har nå vært hos endokrinolog på UNN, og vet egentlig ikke om jeg skal le eller gråte, for maken til behandling hos lege har jeg aldri vært ute for.

Du hadde nok rett med det med tall og spesialistene der, i alle fall denne, nora ;)
    Han her, som til og med var professor, mente at nesten alle allmennleger ikke visste hva de snakket om når det gjaldt stoffskifte og medisinering. (Tre allmennpraktikere har sagt at jeg kanskje burde prøve tyroksin) En ting kunne han si sikkert, og det var at det ikke var noen vits i å gi meg tyroksin. Jeg kom ikke til å utvikle lavt stoffskifte de nærmeste 30 år, og det at alle kvinnene på morssiden i familien min har stoffskifteproblemer fnyste han bare av. Referanseområdet mitt var ingenting å si på, så jeg måtte nok skylde symptomene mine på noe annet. For en type...

Leste at mange andre her har vært utsatt for lignende tilfeller i forhold til de som ser blindt på referanseverdier. Ikke rart man blir usikker og frustrert.

Hva gjør man? Nå vet jeg jo selvfølgelig ikke om plagene mine skyldes stoffskiftet, eller om det er noe annet som ligger bak. Verdiene mine er ikke veldig fremtredende. Hva ville dere gjort? Tror dere at jeg kan ha stoffskifteplager med de prøvene jeg refererte til øverst i innlegget, eller er det ikke så sannsynlig?
    Lavt stoffskifte, pcos.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Du er klart hypo med en TSH på 5 og symptomer! Jeg selv ble dårlig når min TSH gikk over 2.
    De tar feil der oppe.
    De nye referansområdene i tyskland har gått ned til 2,12 etter en udersøkelse hvor de brukte ultralyd for å sile vekk folk med hashimotos, noe som er mer nøyaktig enn blodprøver.

Men det er likegyldig for dem der oppe i nord når de ikke tror på at man har symptomer før TSH er blitt 10, eller at man kan ha nytte av levaxin når TSH er 5.
    Det at de ikke har helt entydige studier som sier når man skal begynne (det er sant at det ikke fins) betyr ikke at DU ikke har nytte av levaxin.
    Det med bevis og medisinske forsøk er et eget kapittel ang. thyroxin, og bevise mest at thyroxin ikke virker bra, for hvis de hadde brukt Armour Thyroid på forsøkspersonene så hadde de rapportert om at de følte seg bedre. (her snakker jeg om et par medisinske forsøk hvor de prøvde thyroxin på subklinisk hypothyreote for å se om de følte seg bedre. De i Tromsø tar disse studiene bokstavelig og har gjort en egen studie hvor de lette med lys og lykte etter menn som hadde en TSh på 3,5-10 som ikke visste at de var hypo og gjorde forsøk på dem med og uten levaxin, og de merket ingen forskjell. De sa det var vnaskelig å finne slike.)
    Men dette forsøket ble gjort på menn som ikke hadde symptomer, men DU har symptomer og er kvinne. Dette sære fosøket angår ikke deg.
    http://jcem.endojournals.org/cgi/content/full/91/1/145

Du må kanskje gå til thyroideapoliklinikken på Aker. spør baremei hvordan du kommer inn. De har et annet syn på hypothyreose.

Han professoren nordpå snakker vel om myxødemkoma eller noe tett ved.
    Noen har foreslått at alle som skal bli endokrinologer burde gå et halvt år minst på neo-mercazole........

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Noen som kan hjelpe??
    Av Tinamina i forumet Blodprøver
    Svar: 2
    Siste melding: 25-09-08, 01:23
  2. Noen som kan hjelpe?
    Av stine i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 27
    Siste melding: 28-10-07, 19:36
  3. Svar: 9
    Siste melding: 05-05-07, 02:23