Viser søkeresultater 1 til 10 av 83
Threaded View
-
22-11-06, 12:21 #37
Må få flettet inn at nyhere målinger av normale pasientgrupper meed strengere kriterier viser et snevrere normalområde, NHANES II viser 0,5-2,5 få firske unge menn uten anti-TPO og uten thyreoideasykdom i nær familie. Denne studien blir ofte nevnt, blant annet i de nye lmpg fra NACB. På grunn av arbeidene med e nye lmpg i NACB ble det brukt data fra HUNT.-studien og når man utelukket menneker med anti-TPO over 200 (100 var grensen da, jeg hadde 104) så kom man fram til et nytt referanseområde på opp til 3,6 hos menn og det høyere tallet for kvinner. Hvis man hadde utelukket alle med noe anti.TPO, samt thyreoideasykdommer i nær familie (noe som det ikke finnes en rublikk for på spørreskjemaet, hverken hos HUNT elelr NORIP), ville man kommet fram til noe nærmere 2,5.
Hvis man bruker ultralyd for å utelukke personer i utvalget som har autoimmunt angrep på skjoldkjertelen, blir referanseområdet for friske 0,25-2.12. (tysk studie, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... med_DocSum ) De ehnviser til NHANES- studien her og.
Jeg synes at man skal begynne å være åpnere for thyreoideasykdommer selv ved TSH på 2,5 eller 3 eller 3,5, noe som jo er st stort problem hos pasienter som ahr symptomer, men ikke blir trodd fordi den hellige TSH ikke er over 10 eller 5 ennå...
Lignende tråder
-
Hei alle sammen
Av Frustrert i forumet PresentasjonerSvar: 1Siste melding: 11-05-08, 15:15 -
Hei alle sammen, jeg er ny.
Av belit i forumet PresentasjonerSvar: 2Siste melding: 26-07-07, 23:04 -
Hei alle sammen
Av litaogslita i forumet PresentasjonerSvar: 3Siste melding: 17-05-07, 21:59 -
Hei alle sammen.
Av munch i forumet PresentasjonerSvar: 3Siste melding: 20-04-07, 13:12

Svar med sitat
Bokmerker