Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 29
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Har hørt om andre hvor TSH steg fort også. Det varierer fre person til person og er ikke noe generelt for alle.
    Viser bare hvor tåpelig det er å stole på TSH-prøven alene.
    Og hos barn stiger TSH mye fortere tror jeg, synes å ha lest det et sted.

Angående de 6 uker, så stiger TSH etter et par uker, som du sa, men så tar det noen uker til å bli helt nøyaktig fordi ft4 så går opp og TSH så stiller seg inn etter den nye ft4, hvis det er restfunksjon altså. Og så skjer det også at kroppen lager mer ft3 hvis man har lite hormon, for å økonomisere altså. Alt det tar tid og derfor heter det at TSH tar 6 uker å stabilisere seg.
    Og hos noen tar det lang tid å stige, hos noen enda lenger.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Nøtterøy
    Meldinger
    103

Standard

Jeg kan skrive under påat det tar lang tid før den nye dosen vises korrekt. Jeg startet med TSH på 83 for 12 uker siden, og fikk i den forbindelse ny dose med Levaxin. Fremdeles er den på vei nedover (tar nå prøver hver 3. uke - sist fredag var den nede i 10).

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Tusen takk for svaret Nora

Det er meget interessant det du skriver!
    Og så skjer det også at kroppen lager mer ft3 hvis man har lite hormon, for å økonomisere altså.
    Kan det hende at f.eks. min blokkerende tras lurer systemet mitt til å bli høyt på t3? Har ikke funnet noe godt svar på hvorfor jeg plutselig produserer alt for mye t3 mens t4 og TSH er stabile.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hvor høyt er høyt?
    Hvis det bare har steget innefor referanseområdet, så kan det være en økonomisering, deiodiseringsenzymene lager mer t3 da.
    Hvis ft3 er blitt over ref.området så er det noe annet som er galt, da har TRAS gjort at skjoldkjertelen tror at den skal lage mer hormon, eller det kan være en autonom knute som lager noe på egenhånd. Det er altså flere muligheter. Hva tror du selv?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei Nora. Takker for svar

Det steg noe over referanseområdet, men ikke så veldig (6,4* tror jeg). Jeg ble så hyper at det ble stoppet fort.

Jeg har også vært innom tanken på at det kunne være knute i kjertelen, men legen har ikke hørt på det øret ;) Og jeg har snakket mer om t3 og Armour tilskudd!!!
    Tror gjerne jeg skal sette dette høyt på prioriteringslisten. Det burde vel være mulig å få sjekket det om jeg legger litt press, og litt logisk argumentering, over på legen.

Jeg har vel bare tenkt på dette og ikke gjort så mye med det. Har vært dårlig siden sommerens halvering av medisinen og enda verre etter forsøket med Liothyroninen. Det har sklidd litt i bakgrunnen kan man vel si. Desverre..

Gjerne det er TRAS'en som spiller kroppen et puss. Har tenkt på det også. Finner det vanskelig å gripe tak i dette må jeg innrømme. Har vel med at jeg ikke har vært noe særlig flink med å lese om sykdommen de siste månedene. Jeg er treg rett og slett ;)
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Antar at din TSH er lav, men hva er din ft4 på?
    Høres mer ut som noe med TRAS eller knute.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Da jeg ble hyper var TSH på 0,22 og om jeg ikke husker feil (er ikke hjemme på min PC) så var t4 på 21. Noe som er en bra t4 i følge formen min. Er veldig var for forandringer i t4 virker det som for meg.

Har du noe bra materiale på TRAS? Noe jeg gjerne kan dele med legen også??
    Hilsen Anne Ma

Medlem siden
    Sep 2006
    Meldinger
    7

Standard

det er en innmari slitsom sykdom vi har, man må virkelig være sin egen lege !!!! SUKKK
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det står noe om TRAS i læreboka om stoffskifte, fåes på biblioteket eller på din nærmeste høyskole, Aanderud og Bjøro, thyreoisdeasykdommer.
    Du finner den i www.bibsys.no (altså hvor den er i hylla på høyskolen. Det er ikke så vanskelig å komme inn på bibliotek på høyskoler tror jeg)

Elaine Moore har mye om TRAS og blokkerede antistoffer (og hva man kan gjøre for å få dem ned)

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

har du noen konkrete titler eller isbn nr?

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. Sterk mistanke om at jeg har utviklet lavt stoffskifte
    Av Maja i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 71
    Siste melding: 28-04-12, 10:29
  2. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  3. Kan jeg ha lavt stoffskifte.
    Av Godis i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?
    Svar: 65
    Siste melding: 23-03-07, 21:17
  4. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 20:28
  5. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 22:46

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn