Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
-
17-08-06, 00:04 #1
Referanseverdier - normalområder
Heia
Lurte på om dere kunne hjelpe meg litt med noe her. Kan dere hjelpe meg å finne de ulike blodlaboratorienes referanseområder på nettet (evt andre steder)?
Jeg er nemlig nå så drittlei av ekstrem behandling man får ulike steder, og spesielt hvis det er snakk om på legekontoret.
Fikk jo endelig tatt blodprøver i begynnelsen av juni. Så ringte jeg uka etter for å få svarene. Fikk noen, men så var det ikke tid til mer (og dette var etter at jeg flere ganger måtte insistrere på at jeg ville ha dem, og ikke bare høre at de var fine de - noe de forresten ikke var, hvis hun da ikke var spesialist). Kontordama ville da sende meg resultatet.
Så satt jeg i 2 måneder i varmekoma og lurte på hvilken nabo som hadde fått mine blodprøvesvar, for jeg hadde i alle fall ikke fått dem.
Klarer så omsider å karre meg opp på legekontoret. Ber om utskrift. Nei, det var jo vanskelig å få til. Og var nå det nødvendig? Etter å ha proklamert telefonhenvendelsen og mulige svar på avveie, gikk hun omsider med på å skrive dem ut.
Gikk for å kikke litt på dem. Men her var jo ingen referanseområder. OK - tilbake en gang til for å stå i kø (og jeg har veldig problemer med å stå stille). Kom så fram igjen og sa at jeg også trengte referanseområdene. Nei, DET trengte jeg i alle fall ikke, for de var like i hele Norge. Ja, t.o.m. i Italia hvor hun hadde jobbet var de like, trolig EU-standard. Og dessuten gikk det ikke an å skrive ut.
Jeg insisterte på at jeg ville ha dem. Meget høylydt protesterende satte hun seg til å skrive dem på manuelt med klar beskjed om at dette fikk jeg ta godt vare på fordi dette var den eneste gangen hun gadd å skrive dem ned. Og hva skulle jeg nå med dette, for jeg forsto vel ingenting? Nei, men jeg har ei gruppe til å hjelpe meg på Internett. Ã…HHHH - det var det verste når folk begynte å skulle finne ut av egen sykdom, da gikk det skikkelig galt da.
Nei, sa jeg, skikkelig galt går det når man stapper folk fulle av anti-depressiva så de ikke orker mer.
Lite kontor, mange folk, pinlig. Jeg er så lei av å bli behandlet på dette viset. Så kan dere hjelpe meg med "bevis" på ulike referanseområder fra ulike laboratorier. Jeg synes hun burde få se dette, slik at hennes dårlige behandlig av pasienter kan begrenses. Ikke rart jeg bruker 1/2 år på å karre meg opp for å ta prøver og ytterligere to måneder for å orke å gå opp for å få resultatene.
Man MÃ… virkelig være frisk for å orke å være syk."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
17-08-06, 10:56 #2
Jeg har ikke så veldig mye greie på dette, men her har jeg funnet noe som du kan lese på og skrive ut
Jeg fant et eksempel på S-FT3, der var det ihvertfall stor forskjell mellom Aker Universitetsykehus og Furst laboratoriet. Håper du neste gang klarer å sette denne dama på plass der hun hører hjemme
Referanseområder – forskjeller mellom laboratorier:
Furst-laboratoriet:
http://www.furst.no/
Referanseområder:
http://www.furst.no/bb/index5.html
S-Fritt T3: Referanseområde: 2,3 - 5,7 pmol/L
Et eksempel:
Klinisk kjemiske analyser i blod, serum, plasma, erytrocytter
http://www.furst.no/bb/index5.html
ALFABETISK ANALYSELISTE:
http://www.furst.no/bb/index6.html
Aker Universitetssykehus:
http://www.aus.no/modules/module_123...iDisplayType=2
Fritt trijodtyronin i serum:
Forventede verdier
Referanseområde for:
Menn og kvinner 3,5 - 7,8 pmol/l
Kommentarer
FT3 i serum bør vurderes sammen med samtidig målt TSH og FT4 ved mistanke om
hypertyreose.
I tidlig fase av autoimmun hypertyreose (Graves' sykdom) kan pasienten ha forhøyet
FT3, supprimert TSH og fremdeles normalt FT4 (T3 toksikose).
-
17-08-06, 20:43 #3
JA, Jorunn
Du er jammen flink. Akkurat hva jeg er på jakt etter. Du har jo hatt litt jobb med dette. Svarene står jo ikke der rett fram, man må lete litt.
Tusen takk ;)
Og jeg vil gjerne ha flere!
Kom igjen, folkens, så skal jeg vise den dama :x
"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
17-08-06, 21:43 #4
Denne damen trenger tydeligvis en ny jobb.
Går ut fra at prøvesvarene fra sykehuset er nokså like på alle sykehus. Enten blir de sendt elektronisk til legen og da er det bare å gå inn og se og printe dem ut via pc.
Dersom de kommer m ed posten er det jo bare å ta kopi og kopimaskin har de på alle legekontor. Det tar ikke lang tid. Referanseområdet står alltid på ( legen husker jo heller ikke alle utenat).
Håper ikke alle ved legekontoret er som denne heksa. Hun trenger tydeligvvis en ny jobb som den jeg har der man ikke har kontakt med pasienter.
-
17-08-06, 22:06 #5
Og helst ikke kontakt med papirene heller. Hun kan være vaskekone.
Opprinnelig skrevet av cathrin
-
17-08-06, 22:37 #6
Tji - hi
Dere må hjelpe meg med å "arrestere" henne da ;)"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
17-08-06, 23:02 #7
Forferdelig oppførsel av den dama! Før du smokker dokumentasjonen i bordet Stina, synes jeg du skal spørre henne om det er riktig at TSH skal være høy om sommeren og lav om vinteren.............
-
17-08-06, 23:48 #8
-
17-08-06, 23:57 #9
Opprinnelig skrevet av Marianne
Ha! Ha! Den var god Marianne! Synes jeg ser Stina komme på legekontoret med en trillbår full av ringpermer hvor det bare står referanseverdier, for både mennesker og dyr!
-
18-08-06, 00:03 #10
Hehe, det kan jeg levende forestille meg at hun gjør, for Stina er ei dame av stål
Ja, da skulle vi vært flue på veggen, Joni! Eller hele gjengen forsåvidt 8)
Lignende tråder
-
Noen som har "nye" referanseverdier fra Aker?
Av tussi i forumet Lavt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 01-12-06, 19:16 -
referanseverdier
Av pling i forumet Lavt stoffskifteSvar: 18Siste melding: 22-07-06, 21:58 -
Hvor finne referanseverdier?
Av Vilde i forumet BlodprøverSvar: 7Siste melding: 05-05-06, 18:00 -
Forskjell på referanseverdier
Av cathrin i forumet BlodprøverSvar: 2Siste melding: 23-04-06, 18:49
Svar med sitat

Bokmerker